Wonder Boy Anniversary Collection - Mosterd na de maaltijd

• 9 feb 23 om 10:30

• Jeroen

• 4

Ongeveer acht maanden geleden schreef ik de recensie van Wonder Boy Collection, en een van mijn grote kritiekpunten was dat er een aantal spellen misten in die compilatie. Nu is er dan de Anniversary Collection. Hier staan niet alleen meer spellen op, maar ook meerdere versies van elk spel. De keuze om deze beide compilaties op deze manier uit te brengen is vreemd te noemen.

Deze compilatie bestaat uit in totaal zes verschillende platform/RPG-spellen: Wonder Boy, Wonder Boy Monster Land, Wonder Boy II Monster Lair, Wonder Boy The Dragon’s Trap, Wonder Boy in Monster World en Monster World IV. Zoals gezegd is er van elke titel meer dan één versie te spelen, en van sommigen zelfs zes. Van Dragon’s Trap staan er bijvoorbeeld vier op: voor de draagbare Game Gear, Master System, Mark III (Japanse Master System) en de Japanse Game Gear. Dit is de compilatie die we eerder al moeten hebben.

De nieuwelingen

Voor een beschrijving van de spellen die op de vorige Wonder Boy-compilatie stonden wil ik je graag verwijzen naar de recensie die ik in juni vorig jaar schreef. Monster Lair en Dragon’s Trap, waarvan ik in die recensie nog opmerkte dat die eigenlijk wel misten, zitten er nu wel bij. Dragon’s Trap is een titel die de meesten zich wel kunnen herinneren, want een remake van deze titel verscheen enige tijd geleden op de Nintendo Switch. Deze remake werd door ons toen met een nette 8 beoordeeld. In deze game verander je door een vloek in een soort draak, en je zoekt stad en land af om het Salamander Cross te vinden. Dat is het enige object waarmee je jezelf weer terug kan veranderen in een mens, en tussendoor kom je allerlei andere draken tegen die je moet verslaan. Ook kom je soms terug in bepaalde gebieden, en daarmee is deze game dus niet lineair en weer anders dan veel platformspellen uit die tijd.

Monster Lair, waarvan de versies voor in de Arcade en op de Megadrive op deze compilatie te vinden zijn, is de tweede toevoeging. Monster Lair combineert op een toffe manier ouderwets platformen met secties waarin je op een draak zit en in een soort shoot ‘em up-achtige levels alles en iedereen kapot moet schieten. Het is leuk om te zien dat er nu meer spellen te kiezen zijn, want het zijn zeker niet allemaal hetzelfde soort 2d-platformers. Er zit best veel variatie in de franchise.

De techniek

Wonder Boy Anniversary Collection bevat een flink aantal spellen en versies daarvan bij elkaar verzameld. Het is zeker leuk om deze eens door te spelen, omdat je zo ziet wat de verschillende systemen op technisch vlak klaar weten te spelen. Versies vergelijken is daarom altijd tof, zeker als je allemaal op één plek hebt zoals hier. Er is echter verder niet veel gedaan om de boel moderner te maken of aan te passen. Je krijgt 21 versies om uit te kiezen, je kan opslaan, je kan terugspoelen, maar veel meer is er eigenlijk niet te zien. Alleen de Gallery is nog interessant, die vol zit met allerlei afbeeldingen en teksten over alle games. Er zijn nog wel een aantal opties om je beeld aan te passen, zoals een ander ratio of een filter, maar de meeste mensen die dit gaan spelen zullen daar vermoedelijk niet zoveel om geven.

Vreemde gang van zaken

Zoals ik in het begin van dit artikel al zei, is het minstens opvallend te noemen hoe de Wonder Boy-games op Switch uitgebracht zijn. Eerst was er de gewone Collection, die maar vier titels bevatte. Daarnaast was er ook deze Anniversary Collection, die er stiekem in die tijd dus ook al was. Echter alleen via een bedrijf dat een gelimiteerd aantal exemplaren van een titel drukt. Nu, bijna een jaar later, komt deze versie toch ineens digitaal beschikbaar. De prijs in de eShop liegt er overigens ook niet om, die is vijftig euro. Voor een stapel met klassieke spellen waaraan technisch gezien niet gek veel is aangepast is dat aan de prijs. En als je een klein jaar geleden al de eerste Wonder Boy Collection hebt gekocht kun je je helemaal bekocht voelen.

Wonder Boy Anniversary Collection is mosterd na de maaltijd. Veel games zijn al eerder verkrijgbaar geweest, onder andere in de Nintendo eShop, maar zeker ook op de eerder uitgegeven Wonder Boy Collection. Het voelt heel gek om krap een jaar later een versie te krijgen waar ineens wel veel meer titels in zitten. Desondanks zijn de twee toegevoegde titels zeker de moeite waard, en de variatie in de spellen is een pluspunt, maar je kunt je afvragen of je deze compilatie moet kopen als je de vorige al hebt. Je kan namelijk niet upgraden en zal digitaal 50 euro moeten betalen. Alleen voor verstokte fans van de franchise of het genre!

6

• + Twee nieuwe games zijn welkome toevoegingen
  • + Variatie binnen de spellen
  • - Vrij weinig aanpassingen
  • - Klap in het gezicht voor mensen die Wonder Boy Collection al hebben

Over Jeroen

Jeroen speelde op zijn eerste spelcomputer in 1988, en schrijft sinds 1999 over videogames. Trots bezitter van te veel videogames, speelt praktisch alles en is altijd wakker te maken voor een rondje Mario Kart.

Lees meer over Jeroen

0

25-04-2024

0

FANTASY LIFE i: The Girl Who Steals Time screenshot 4 nintendo switch

4

Nieuws FANTASY LIFE i: The Girl Who Steals Time komt in 2023 naar Nintendo Switch

09-02-2023

7

Demo beschikbaar voor Octopath Traveler II

1

Nieuws Demo beschikbaar voor Octopath Traveler II

09-02-2023

2

Discussieer met ons mee! 4

9 feb 23 om 21:18

#8692‍

2786 XP | 539 comments

Dat is echt een klap ja. Was het cijfer anders geweest als de eerdere collectie er niet al was?

9 feb 23 om 21:50

#8694‍

1005 XP | 152 comments

Ik kan niet precies zeggen hoe of wat, maar het heeft zeker invloed gehad op mn mening over deze game. Het is een samenloop van omstandigheden, en ik zou liegen als ik zou ontkennen dat het heeft meegespeeld.

Ribbelchips

10 feb 23 om 16:40

#8738‍

918 XP | 177 comments

Kleine kanttekening. Je schrijft dat deze versie er al die tijd ook al was, maar de fysieke (Stricktly Limited) editie van deze anniversary collection is nog altijd niet verscheept door die gasten. Ik heb de PS5 versie daar besteld en de release is verschoven naar maart dit jaar.. Het was wel al bekend dat deze er zou komen, daarom heb ik die versie met slechts vier games destijds ook geskipt.

10 feb 23 om 16:51

#8739‍

1005 XP | 152 comments

Er is al een tijd bekend dat die er komt inderdaad, maar het ging me er vooral om dat hij toch ineens digitaal komt (dus niet Limited). Mensen die hem graag wilden spelen konden er moeilijk aankomen vanwege de release via Strictly,  en nu is hij dus toch ineens breed beschikbaar.

Breek me de bek niet open over Strictly Limited, een maat van me wacht al ruim anderhalf jaar op een bestelling 😭