Wii Play

Is dit dan de ideale game om het Wii-seizoen mee te openen? Lees het in onze review!

Wii Play is niet een echte launchgame te noemen. De game is voor een kleine 10 Euro boven op de prijs van een remote-controller te koop. De game is meer bedoeld om het omgaan met de nieuwe controller van Nintendo uit te proberen. Er zitten 9 minigames in Wii Play, die ik allemaal voor je zal beschrijven. Per minigame zal ik ook een cijfer geven, om zo weer te geven welke het best speelt met de nieuwe controller.

Shooting Range

Deze game werd op internet eerst beschreven als een vervolg op Duck Hunt. In deze game wordt de richtfunctie van de controller gebruikt. Het is de bedoeling om met je controller op het scherm te richten, om zo met de B-trigger de eenden, kleiduiven, targets en UFO’s te raken. De controller reageert zeer goed bij dit spel, het speelt erg intuïtief. Het vette aan deze game is dat je hem ook met twee controllers kunt spelen, zodat je als een echte jager alle eenden met gemak en een stoere grijns op je gezicht uit de lucht kunt knallen. Met twee spelers is deze game echter het leukst. Hierbij is het de bedoeling om zo snel mogelijk alles kapot te schieten, wie aan het eind het meest raak heeft geschoten is de winnaar. (8.5)

Find Mii

Ook bij deze game wordt de richtfunctie gebruikt. Hier is het de bedoeling om een bepaald type Mii te zoeken op het scherm. Er lopen een aantal Mii’s op het scherm en aan jou de taak om de juiste er uit te halen. Hierbij moet je denken aan de snelste Mii, twee dezelfde Mii’s of een vreemde Mii. Ook deze game is goed te spelen met de remote-controller en nog leuker met 2 spelers. Wie hierbij het snelst de Mii’s vindt, zal uiteindelijk als winnaar uit de strijd komen. Het kan op het laatst vrij frustrerend zijn omdat er zich dan tig Mii’s op het scherm bevinden en de juiste bijna niet gevonden kan worden. (7.5)

Table Tennis

Bij deze game hoef je alleen maar naar links en naar rechts te bewegen met je controller. Als je het met een speler speelt, is het de bedoeling om de rally zo lang mogelijk te maken, om zo een highscore te halen. Als je het met twee spelers speelt, speel je een ouderwetsch potje tafeltennis, waarbij de persoon die als eerst elf punten haalt de winnaar is. Dit spel is vooral met 1 speler vrij snel saai, met twee spelers is het iets leuker, maar zeker niet de beste game van Wii Play. (5.5)

Pose Mii

Pose Mii is een heerlijke originele game. Hierin moet je draaien met je controller, tevens moet je switchen tussen drie verschillende lichaamshoudingen met A en B. Er komen diverse silhouetten in beeld, waar jij met je Mii precies in past, als je maar de juiste lichaamshouding aanneemt. Deze silhouetten veranderen steeds sneller van vorm, waardoor je steeds sneller moet zijn om te switchen. Met twee spelers is dit niet veel anders, hier wint weer de speler met de hoogste score. Leuke vernieuwende game! (8.0)

Laser Hockey

Ook bij Laser Hockey is het de bedoeling om te draaien en in alle richtingen te bewegen met je controller. Laser Hockey is de digitale variant van Air Hockey. Aan het begin is het erg wennen om met je controller de ‘stick’ te bewegen, maar naar verloop van tijd zal dit zeker wennen. Met één speler is dit spel niet echt een aanrader, dit omdat de computer klaarblijkelijk nog meer moeite heeft met wennen. Met twee spelers is het echter wel een genot om te spelen. (6.5)

Billiards

Het alom bekende biljard is ook vertegenwoordigd bij Wii Play. Hierin zul je de controller als keu gebruiken, om zo alle ballen in de pockets te schieten. Je moet hierbij de b-knop ingedrukt houden en vervolgens je cursor op de bal plaatsen. Met de 4puntsdruktoets kun je de richting van de bal bepalen. Deze game laat zien dat niet alles bij Wii Play even goed is afgestemd op de controller. Als je de keu van voor naar achter beweegt blijft hij wel eens hangen en schiet je bijvoorbeeld heel hard, terwijl je juist zacht wil schieten. Met twee spelers verandert hier weinig aan. (4.5)

Fishing

Niet alleen in Zelda is het tijdens de launch mogelijk om een visje te vangen, ook in Wii Play zit een vis-game! Deze game is leuk vormgegeven door de cartoony look die het van Nintendo heeft gekregen. Hierin is het de bedoeling dat je de controller in alle mogelijke richtingen beweegt om zo een vis te vangen. Als je beet hebt, moet je de controller omhoog zwaaien om de vis binnen te halen. Voor elke vis die je vangt kun je punten krijgen, dit gerangschikt op de grootte van de vis. De allerkleinste vis zal je 50 minpunten bezorgen. Er is ook een bonus te halen. Dit behaal je door op het juiste moment de juiste vis te vangen. Deze game is met twee spelers erg leuk om te doen, dit omdat je echt een strijd zal hebben om de bonusvissen te vangen. (8.5

Charge!

Heerlijk, we mogen eindelijk op een koe rijden! Dit doe je door de controller horizontaal vast te houden. Door de controller naar links of rechts te kantelen gaat je koe dezelfde richting op. Als je de controller naar voren kantelt, gaat je koe sneller en als je hem naar achter kantelt, gaat je koe langzamer. Verder is het nog mogelijk om te springen, dit doe je door de controller omhoog te bewegen. Wat nu het doel is? Logisch toch? Je moet zo snel mogelijk alle vogelverschrikkers omver lopen, om zo de meeste punten te halen. Met 2 spelers is dit natuurlijk nog leuker, omdat je de vogelverschrikkers van elkaar kan pakken. Op het springen na is het wel erg wennen om je koe te besturen, je zult aan het begin dan ook regelmatig van de baan af lopen. (6.5)

Tanks

Nu zijn we dan eindelijk bij de laatste game aangekomen. Het is je vast wel opgevallen dat je tot nu toe alles met je remote-controller kunt uitvoeren. Dit kan bij Tanks ook, maar deze game is ook te besturen door je Nunchuk aan te sluiten. Met je remote-controller richt je, met je Nunchuk kun je de tank voortbewegen. Met A plaats je een mijn en met de B knop schiet je kogels af op je vijanden. In deze game is het de bedoeling om de vijandelijke tanks kapot te schieten voordat je zelf het loodje legt. Met twee spelers kun je ook elkaar afschieten. (7.0)

Oordeel

Voordat ik de Wii kocht, twijfelde ik erg over het kopen van Wii Play, dit vooral omdat de game op diverse websites is afgebrand, omdat het een saaie titel zou zijn. Echter toen ik donderdag in de winkel een extra controller nodig had en ik alleen maar die met Wii Play zag staan, besloot ik om hem toch maar in mijn collectie op te nemen. Dit is een besluit waar ik achteraf erg blij om ben! Wii Play heeft al diverse uren in mijn Wii gezeten, dit vooral omdat de game echt ideaal is om kennis te maken met de Wii. Het highscore systeem in de game is ook leuk gedaan, als je een medaille haalt is dit door de andere Wii gebruikers ook te zien op het berichtenbord in het Wii Menu.

Wii Play is natuurlijk niet net zo goed als bijvoorbeeld Zelda, maar als je een extra controller gaat halen, raad ik je aan om die samen met Wii Play te kopen. Voor 10 euro zul je diverse uren plezier hebben, vooral als je het met meer spelers speelt!

7.2

• +
  • -