Wheels of Aurelia

0

Lekker toeren met je auto in het Italiaanse zonnetje. De setting van Wheels of Aurelia brengt je een hemelsblauwe zee, Romeinse ruïnes en typisch Noord-Italiaanse stadjes. Waar neemt het asfalt je mee naartoe? Met het stuur in handen, bepaal je je eigen eindbestemming. In een unieke roadtrip ontmoeten de moraalridder, de racer, en het sociaal wezen in je elkaar.

Wheels of Aurelia

Nu wat concreter: wat kun je nu echt verwachten van Wheels of Aurelia? Je speelt als hoofdpersoon Lella. Om een hoofdstuk uit je leven af te sluiten, stap je in de auto voor een roadtrip naar Frankrijk. Je reist samen met je vriendin Olga, die zo haar eigen redenen heeft om naar La France te gaan. Het spel speelt zich echter af in het Italië van 1978 in een politieke werkelijkheid van fascisten, communisten en zelfs enkele vroege feministen.

Italië

Je avontuur op de weg begint in Rome, en door naar links of naar rechts te sturen volg je een weg langs diverse Italiaanse steden, zoals Bracciano, Civitavecchia, Piombino, Sienna, en Viareggio. Toch heb je in dit spel niet voornamelijk het stuur, maar de dialoog in handen. Pik je die lifter langs de kant van de weg op? Ga je een illegale straatrace aan? Welke dialoogoptie kies je? Het spel omschrijf je dus het beste als avonturenspel, en niet als racer.

Dialogen

Hoewel de dialoog centraal staat in dit spel, merk je toch dat deze niet altijd heel menselijk aanvoelt. Wheels of Aurelia gooit non-stop tekst naar je toe: ofwel een reisgenoot die zijn mond open trekt, ofwel de kans om zelf een gesprek te starten. Toch krijg je al snel het idee dat je dialoogkeuzes niet veel invloed hebben op het verhaal, omdat elk klein gesprekje op zichzelf lijkt te staan. Enkele keuzes, die veelal binnen de steden plaatsvinden waar je langskomt, bepalen het einde van je tocht. De dialogen, die toch de kern vormen, reduceren het spel zo eigenlijk tot enkele bepalende keuzemomenten met de dialogen het gros van de tijd als opvulling.

Het einde

Wheels of Aurelia geeft je in elk geval een welkome afwisseling van gesprekspartners. De game bevat verschillende lifters aan de zijkant van de weg. Je kunt ervoor kiezen om ze mee te nemen of om bijvoorbeeld een gesprek met ze te starten – of helemaal niet van dat doen. Daarnaast kun je de hele rit met Olga aan je zijde doorrijden, of je kunt je eigen weg kiezen en zonder haar verder gaan. Je passeert enkele punten waar je overduidelijk een bepaalde richting kiest (dit merk je pas achteraf) en bereikt vervolgens één van de zestien mogelijke eindes. Dit lijkt een hele hoop, maar dit valt wel meer als je je bedenkt dat je binnen twintig minuten het spel van voor naar achter doorrijdt. Tel hierbij op dat sommige eindes maar subtiel van elkaar verschillen, en je hebt het roadtripavontuur na een stuk of vier eindes wel weer gezien.

Sfeer en meer

Buiten de dialogen om, geeft de game je niet direct het idee dat je in Italië rondrijdt. De zee en natuur hadden net zo goed Spaans, Frans, of zelfs Deens op een zonnige dag kunnen zijn. Wat betreft tijd geldt dit net zo: Olga ziet er weliswaar uit als een hippe tiener uit de jaren ’80, maar hoofdpersoon Lella geeft je deze indruk allesbehalve. Wat het spel wél erg goed doet, is het gebrek aan een achievement-systeem omzeilen door dit zelf in-game toe te voegen. Hierdoor heb je nog enige motivatie om voor alle zestien eindes en enkele overige achievements te gaan… al heb je er zoals gezegd eigenlijk weinig aan om daadwerkelijk voor elk einde te gaan.

Conclusie

Alles bij elkaar probeert Wheels of Aurelia iets unieks te doen, maar slaagt het niet helemaal in de uitvoering. Een avonturengame met dialoog en dialoogkeuzes centraal klinkt goed, maar als je keuzes in de praktijk weinig invloed blijken te hebben, voelt het spel toch wat nutteloos aan. De Italiaanse setting spreekt tot de verbeelding, maar weet helaas niet écht te overtuigen. Uiteindelijk speel je Wheels of Aurelia met plezier een paar keer door, maar zul je waarschijnlijk niet geboeid blijven om voor elk einde te gaan en heb je het na een uurtje spelen wel gezien.

6.3

N1-score

  • + Unieke setting en gameplay
  • + Achievements!
  • + Zestien eindes! Maar...
  • - ...blijft slechts voor een paar keer spelen leuk
  • - Weinig overtuigende sfeer
  • - Dialoog heeft weinig invloed

Deel deze review:

Recente artikelen

0

Review Two Point Campus - Een gezellige boel

19-08-2022

1

Kitty

1

Nieuws Verwacht zondag meer nieuws over Pokémon Scarlet & Violet

19-08-2022

1

Erik

0

Special Fan Friday: bak je eigen vrolijke Pikmin-cupcakes

19-08-2022

1

Rik

Reageer als eerste!