VVVVVV

November is dé maand van de glorieuze terugkeer van allerlei classics, maar dan wel voor het eerst op de draagbare console van Nintendo. De bekende namen in dit rijtje, zoals L.A. Noire en The Elder Scrolls V: Skyrim, liggen alweer achter ons. Ook van andere klassiekers kunnen we nu voor het eerst on the go van genieten: Resident Evil 1 en 2, Rime, Rocket League en nu dus ook VVVVVV. Deze merkwaardige titel kwam al eerder naar de Nintendo 3DS en heeft vooral op Steam een behoorlijke schare fans weten te verzamelen. Nu is het de beurt aan de Nintendo Switch. Hoe speelt dat?

Eigenlijk behoeft VVVVVV nog nauwelijks uitleg. De eenvoudig ogende indieplatformer (je mag ‘m zowel Vee Vee Vee Vee Vee Vee als V6 noemen!) verscheen begin 2010 origineel op PC. Het succes dat uitgever Nicalis met de game behaalde, opende de weg voor nieuwe versies op onder andere de Nintendo 3DS, de Ouya (jawel!), PlayStation Vita en mobiele platformen. De Nintendo Switch-versie komt dus niet uit de lucht vallen.

In VVVVVV speel je als kapitein van een schip dat strandt dankzij een verstoring der dimensies. Hoewel het spel best regelmatig de nadruk op dit verhaal legt, draait het in V6 toch echt met name om de gameplay. Eigenlijk heb je aan twee knoppen genoeg: de D-pad (links of rechts) en de A-knop (vervangbaar door B of Y). Je loopt met de D-pad een richting op, terwijl je kunt springen met A. Wanneer je springt, draait de zwaartekracht als het ware met 180 graden en loop je ineens op het plafond. Deze uiterst eenvoudige besturing heeft een uiterst moeilijke 2D-platformer als gevolg…

“Zo moeilijk kan dat toch niet zijn, als je aan twee knoppen genoeg hebt?” denk je misschien. Nou, jawel! Deze platformer kun je in dezelfde cultuur plaatsen als een Rhythm Paradise; allebei de series vereisen uiterste precisie in een ogenschijnlijk simpel spelletje. VVVVVV steekt dit in een zogeheten “trial and error-jasje”. Je komt met regelmaat een opslagpunt tegen (aangeduid met “C” ), moet vervolgens wat obstakels langs en stuit daarna op een nieuw checkpoint. Deze obstakels komen vaak in de vorm van stekels of snel bewegende objecten. Er is vaak maar één manier of juiste timing om verder te komen, die je ontdekt middels “trial and error”. Als je na een half uurtje spelen al 200 keer overleden bent: geen zorgen, het ligt niet aan jou; het overkomt iedereen! Je uiteindelijke doel? De voltallige bemanning van je schip opsporen!

Ondanks de moeilijkheidsgraad speel je het in principe redelijk snel uit, maar niet getreurd. Als je nog niet voldoende frustratie uit de game hebt gehaald, kun je altijd nog aan de gang met de zogeheten spelerslevels. Spelers van de game hebben deze werelden gemaakt en de ontwikkelaars van VVVVVV hebben ze gecontroleerd en goedgekeurd. Ook kun je, zowel in de reguliere game als in de spelerslevels, nog op zoek naar trinkets (verzamelbare voorwerpen waarvoor je een net wat moeilijker pad moet nemen). De originele Steam-versie van VVVVVV bevat de optie om zelf een level in elkaar te draaien; dit kun je helaas niet met de Nintendo Switch-versie. Persoonlijk heb ik daar weinig moeite mee, maar ik zou graag de gehele complete game op Nintendo’s console hebben gezien. De Nintendo Switch-versie voegt dan wel weer een optie voor twee spelers toe, wat erg goed bij de draagbare console past. Deze meerspelerstand heb ik getest en werkt uitstekend, want met twee heb je meer kans om een reeks obstakels te passeren dan alleen!

Over de Nintendo Switch-versie gesproken: alles wat er wél in zit, ziet er goed uit en speelt soepel. Van zo’n minimale indiegame als VVVVVV had ik ook niet anders verwacht. De pixelachtige stijl van de eenvoudige game zorgt (gelukkig maar!) niet voor prestatieproblemen. Het ziet er allemaal scherp uit en bevat een excentrieke sci-fi-achtige soundtrack. Deze motiveert aan de ene kant je trip door het intergalactische 2D-universum van V6, maar draagt anderzijds toch ook wel bij aan je immer groeiende frustratie wanneer je voor de zoveelste keer het virtuele graf opzoekt.

De eigenzinnige indiegame VVVVVV kun je nu ook op je Nintendo Switch-systeem spelen, waar en wanneer je maar wil! Hoe werkt dat? Goed! De game loopt soepel en ziet er prima uit. Nagenoeg alle opties zijn aanwezig, al vind ik het jammer dat niet daadwerkelijk álles erin zit. V6 is er voor de echte completionist, iemand die houdt van uitdaging, voor degenen die houden van indiegames. Ook onderweg, of misschien juist onderweg, is het een genot en een frustratie tegelijk om door de intergalactische 2D-dimensies te rennen en je noodwendig einde zéér vaak tegemoet te gaan.

8.8

• + Uitdagend: frustrerend doch verslavend
  • + Na velen jaren nog altijd een goed/fris spel