VOEZ

In consoleland is de Taiwanese ontwikkelaar Rayark niet zo bekend, maar de afgelopen paar jaar heeft de studio zich heer en meester gemaakt van de ritmegames op mobiele systemen. Na de hits Cytus en Deemo is VOEZ – hun nieuwste creatie – nu ook verkrijgbaar op de nieuwe console van Nintendo. Is de game zo goed als haar populariteit onder mobiele gamers doet vermoeden?

Van mobiel naar console

In VOEZ is het de bedoeling om de omlaag vallende noten precies op het moment dat zij een horizontale lijn onderaan het scherm passeren aan te tikken. De Nintendo Switch-versie is een port van de mobiele game, die vorig jaar verscheen, en daardoor kun je de game alleen met het touchscreen spelen. Er is geen speelvariant met knoppen aan de game toegevoegd en daardoor hebben de Joy-Con geen enkele toegevoegde waarde voor het spel, behalve als je naar het Home Menu wilt gaan of een screenshot wil maken. Het is jammer dat de knoppen niet te gebruiken zijn, maar tijdens het spelen krijg je nooit echt het verlangen om van de touchscreen controls af te stappen.

Het spel heeft verschillende noten, maar de meeste spreken voor zich en de tutorial in de game duurt dan ook maar een half minuutje. Bij de meeste noten, de rode met zwarte rand, dien je één keer te tikken. Bij de uitgerekte variant hierop is het de bedoeling om het scherm ingedrukt te houden. Dan zijn er nog kleine witte ruitjes. Deze komen met meerdere tegelijk, vaak langs verschillende spijlen. Met een swipe kun je ze allemaal in één beweging meenemen.

Het is belangrijk wanneer je speelt om het midden van de breedte van het scherm kunt aantikken. VOEZ is ontworpen voor smartphones en de grootte van het scherm van de Nintendo Switch, zelfs zonder aangesloten Joy-Con, maakt het spelen niet makkelijker. Het is zeker op de hogere niveaus belangrijk dat je comfortabel speelt, omdat je snel moet reageren en je heel vaak beide handen tegelijk nodig hebt. Misschien is de beste manier om VOEZ te spelen wel door de Nintendo Switch gewoon plat op tafel te leggen. Het is erg jammer dat dit het aantal plaatsen waar je de game kunt spelen zo vermindert.

Zee van muziek

Met de drie moeilijkheidsgraden (Easy, Hard en Special) biedt VOEZ plezier voor spelers van elk niveau. De makkelijkste nummers zijn prima door te komen, ook als je nog nooit eerder een ritmegame hebt gespeeld. Op Special zijn diezelfde muziekstukken ineens taaie sequenties waar de doorgewinterde speler zich thuis zal voelen.

De muziekbibliotheek bevat een prima aantal liedjes met zang. Praktisch alle artiesten komen uit Azië, net als de Taiwenese ontwikkelaar van VOEZ, waardoor de meeste liedjes teksten in het Chinees, Japans of enigszins gebroken Engels hebben. Sommige zijn zelfs met behulp van stemsynthesizers, zoals Vocaloid, gemaakt. Iemand die normaal al wat Aziatische muziek luistert zal hier waarschijnlijk niet veel problemen mee hebben, maar voor anderen is het misschien even wennen. Als de muziek je ligt, dan is het moeilijk om te stoppen met spelen. De meeste nummers duren twee tot drie minuten, waardoor het makkelijk is om jezelf te overtuigen om het nog een keer te proberen.

Ook is er veel muziek zonder zang, wat het muziekaanbod van VOEZ heel divers maakt: er is Japanse pop, er is electronische muziek in verschillende genres, en er zijn zelfs een aantal klassieke nummers. Van rustige pianoklanken met zang tot dubstep tot een waltz, het is allemaal te vinden. In totaal zijn er 116 liedjes; voor ieder wat wils. Alleen is er een opvallend gebrek aan rockmuziek.

Technisch probleempje

VOEZ ziet er prachtig uit. Op het scherm speelt zich een visueel spektakel af, dankzij de vele felle kleuren, gecombineerd met veel beweging op het scherm. Ook de illustraties bij elk liedje in het selectiescherm zijn mooi getekend en geven de game wat extra karakter. Met de framerate gaat het echter niet altijd even goed. Bij sommige liedjes is er soms een korte maar forse dip. Vaak duurt dit slechts een moment, maar in de ergste gevallen spreken we hier over een paar seconden! Framedrops zijn tijdens het spelen van een ritmegame onacceptabel. Hoewel je combo waarschijnlijk niet zal breken, haalt het je wel uit je ritme, terwijl dat juist de vaardigheid is die de game test.

Conclusie

Al met al is de allereerste ritmegame voor de Nintendo Switch er een die er mag zijn. Er is veel content en veel variatie in de genres. De gameplay is goed, maar duidelijk ontworpen met een kleiner scherm is gedachten. Dit zorgt ervoor dat je de Nintendo Switch niet op elke manier kan vasthouden als je op een comfortabele manier wilt spelen. Ook zijn er af en toe framedrops en dat is uit den boze in ritmische games. VOEZ maakt een paar grote fouten, maar de grote hoeveelheid gevarieerde content die de game ons biedt maakt dit meer dan goed. Door het relatief lage prijskaartje van €20,99 is de Nintendo Switch-versie misschien zelfs een betere keuze dan het origineel voor iOS en Android.

7

N1-score

  • + Easy to learn, hard to master
  • + Meer dan 100 tracks
  • + Veel variatie in muziekgenres
  • + Verslavend
  • - Hier en daar een framedrop
  • - Scherm Nintendo Switch net iets te breed
  • - Geen knoppenbesturing, niet in Docked Mode te spelen

Like dit bericht:

Deel deze review:

Recente artikelen

Retro Studios-ontwikkelaar pitchte ooit Metroid Tactics

0

Nieuws Retro Studios-ontwikkelaar pitchte ooit Metroid Tactics

05-12-2022

0

Evelyne

Nieuwe The Super Mario Movie-figuren voor McDonalds in Japan

0

Nieuws Nieuwe The Super Mario Movie-figuren voor McDonalds in Japan

05-12-2022

1

Jeroen

Inscryption krijgt lanceertrailer op Nintendo Switch

0

Media Inscryption krijgt lanceertrailer op Nintendo Switch

05-12-2022

0

Evelyne

Reageer als eerste!