Violett

“Zoek het maar uit.” Deze vier woorden lenen zich er het beste voor om Violett voor de Nintendo Switch te beschrijven. Niet (althans niet in de eerste plaats) omdat het spel geen moeite wil doen zich presentabel aan te bieden aan de speler, maar omdat het probeert je eigen creativiteit en vindingrijkheid te stimuleren. Doorsta je deze uitdaging en bereik je het einde van de doolhof, of stelt de game je geduld nét wat te zeer op de proef?

Violett

Gescheiden van je ouders, eindig je dankzij een mysterieuze kracht plots in een fantasiewereld. En… daarmee dekken we eigenlijk in één zin het gehele achtergrondverhaal van de game. In deze fantasiewereld beschik je over een handige kracht: je kunt de zwaartekracht enigszins beïnvloeden. Dit betekent dat je voorwerpen en ook jezelf een stukje kunt laten zweven! Geholpen door deze kracht, moet je telkens zogenaamde “one-screenpuzzels” oplossen. Het komt erop neer dat je enkele handelingen (kleine puzzeltjes) op veelal één scherm uitvogelt om verder te komen, of een belangrijk voorwerp te vinden. Soms beloont het spel het oplossen van een puzzelkamer dus met een voorwerp om ergens anders verder te komen, en soms komt je beloning in de vorm van een geopend pad waardoor je weer verder richting het einde van het spel kunt.

De puzzels zitten over het algemeen goed in elkaar. Vaak moet je flink nadenken om tot de juiste oplossing te komen, en heb je zeker wel even een hint of hulp van het internet nodig. Het hintsysteem zit echter niet al te best in elkaar. Naarmate je meer bezig bent om tot het antwoord te komen (door op het touchscreen te tikken), loopt je hintmeter vol. Eenmaal vol krijg je er één hint bij. Vaak kom je echter in een puzzelkamer op eigen houtje al een eindje, waardoor je bijvoorbeeld alleen de vierde hint van de puzzelkamer nodig hebt… Maar dan moet je eerst ook nog de eerste drie hints kopen! Hierdoor heb je in de praktijk weinig aan dit systeem.

Technische catastrofe

Het spel raadt je aan om je aanraakscherm te gebruiken, en in alle eerlijkheid werkt die manier van besturen in veel gevallen ook het beste. Enkele uitzonderingen daar gelaten, heb je met het touchscreen meer kans om accuraat je personage te bewegen. De belangrijkste handelingen zijn lopen en voorwerpen laten bewegen of oppakken. Ook al raadt het spel je aan met touchscreen te spelen, nog steeds werkt de besturing niet heel best. Vaak heeft het spel moeite je acties goed te verwerken.

Violett heeft echter last van een stel nog veel vervelendere technische problemen. Zo komt je personage zo nu en dan gewoon vast te zitten. Als je dan het spel opnieuw opstart, en de puzzelkamer op een andere volgorde probeert op te lossen, lukt het ineens wel! De meest irritante bug komt nog wel in de muzikale vorm. De muziek stimuleert, net als de mooie artstyle, je ontdekkingsreis in principe goed. Eens in de paar minuten slaat het spel zichzelf echter op via autosave, en valt de muziek uit en begint het opnieuw. Tel hier als klap op de vuurpijl bij op dat je met de Nintendo Switch-versie (op dit moment) het spel niet kunt uitspelen: je krijgt een zwart scherm wanneer je naar de laatste puzzelkamer loopt. Na teruggelopen te zijn, opnieuw opgeslagen te hebben, op een andere plek te saven, bleef het spel een zwart scherm geven in plaats van de laatste puzzelkamer.

In de basis haal je met Violett een goed spel in huis. De mooie, rustgevende muziek en fantasierijke artstyle vallen je als eerste op, maar ook de puzzels zitten goed in elkaar. Toch is het vooral technisch een drama. Het hintsysteem werkt helaas niet zo best, wat de bij vlagen moeilijke puzzels niet gemakkelijker maakt. De besturing hapert wat en reageert vaak niet accuraat, maar dit valt in het niet naast de andere bugs van het spel. De muziek stopt elke paar minuten zomaar, je personage komt soms miraculeus vast te zitten en de toegang voor het laatste level van de Nintendo Switch-versie wordt je simpelweg ontzegd. Misschien moeten de ontwikkelaars het spel eerst eens goed werkende krijgen, voordat we Violett daadwerkelijk op de inhoud kunnen beoordelen.

4.5

• + Goede sfeer en muziek
  • + Sterke puzzels...