Urban Trial Playground

Voor alles wat je thuis niet kan doen heb je tegenwoordig games om de boel te simuleren. Ik zou dolgraag Formule 1-coureur zijn, maar we weten allemaal dat dat niet gaat lukken. Daarvoor heb je dan F1 20xx om te voorzien in die leegte. En welke jongen wilde vroeger niet in een F-16 vliegen? Nou, mijn ogen alleen al zijn een reden voor afkeuring bij de luchtmacht, dus ook daar zijn simulators voor. En wie wil nou niet op een motor springen en halsbrekende trucs uithalen, zonder daarbij kans te lopen om je hals daadwerkelijk te breken? Daar is Urban Trial Playground voor!

Het concept achter Urban Trial Playground is geen onbekend fenomeen in de markt. Games die je toelaten om met een personage op een voertuig te stappen en daar vervolgens de meest vreselijke stunts mee uit te halen zijn een begrip geworden dit decennium heb je voorbeelden?. In de Nintendo Switch-exclusive Urban Trial Playground stap je op een motor en scheur je door verschillende locaties waar, toevallig, een hoop platen en objecten zodanig staan opgesteld dat je er dikke flips op kunt smijten.

Afwisseling…
Helaas speelt het spel niet zo goed als dat het concept klinkt. In het begin is het zeer vermakelijk en nog best lastig om je timing juist te krijgen om te springen, zodat je meer hoogte kunt winnen. Door het level heen heeft men munten verstopt die je moet verzamelen om een bonus te kunnen krijgen. Maar na verloop van tijd heb je de besturing onder de knie, snap je de concepten en weet je waar de munten waarschijnlijk verstopt liggen in de komende levels. Kortom, de verrassing is er volledig af en keert ook niet meer terug.

Je hebt tevens verschillende targets in de verschillende levels. Soms moet je zo snel mogelijk van start naar finish scheuren, in het volgende level krijg je dan een x aantal punten dat je moet scoren met stunts en weer een ander level laat je racen tegen een geest in een timetrial. Niks bijzonders te bespeuren hier, deze concepten zijn ook in andere games van hetzelfde genre teruggekomen en kun je zelfs terugvinden in een aantal gratis te spelen online-games.

Boring… en toch weer niet
Op een gegeven moment wordt Urban Trial Playground zelfs redelijk saai, omdat de moeilijkheidsgraad niet echt snel meestijgt met het niveau dat je als speler bereikt hebt. Dat is erg jammer, omdat sommige levels ineens extreem lastig zijn, terwijl het level erna weer doodsimpel is. Die vreemde opeenvolging voelt onwennig en haalt dan ook het tempo voor een deel uit het spel.

Dat wil echter niet zeggen dat het een saaie game is. Integendeel, plotsklaps kom je serieuze uitdagingen tegen, verfrissende omgevingen of plaatsen waar je nieuwe technieken moet proberen te ontwikkelen. Het aansturen van de twee individuele remmen op de motor gecombineerd met het kunnen verplaatsen van het gewicht van je personage maakt dat je de motor op de meest bizarre wijzen om kunt gooien, iets wat voor sommige levels ineens een must wordt. Daarmee blijft het toch een element van verrassing houden, wat de beleving met momenten weer vlot trekt. Een feit dat met enige regelmaat zeer welkom is. Om die reden blijf je wel steeds iets hebben om naar uit te kijken in Urban Trial Playground. Daarnaast kun je ook upgrades vrijspelen en op je motor installeren. Deze upgrades maken het makkelijker om bepaalde jumps te trotseren, snelheid te winnen of ze vergroten de remkracht van je tweewieler. Echter zijn deze upgrades niet altijd zo doorslaggevend als ze zouden moeten zijn en voelen ze soms wat nutteloos aan.

Urban Trial Playground is geen slechte game, maar ook zeker geen hoogvlieger binnen zijn genre. De leercurve is vrij stijl en het vraagt tijd om de besturing en technieken volledig te doorgronden. Helaas zul je merken dat, zodra je die leercurve doorlopen hebt, de beleving wat afvlakt. Soms zelfs tot het saaie aan toe. Gelukkig weet het spel op dergelijke momenten met regelmaat te verrassen, waardoor het toch de moeite waard blijft om door te blijven spelen. Het upgradesysteem is aardig, maar wordt nooit echt speciaal, noch doorslaggevend. Al met al is Urban Trial Playground een leuke tijdsbesteding voor een paar uurtjes, maar als je hem links laat liggen zul je niet teveel gemist hebben.

6

• + Uitdagend in het begin
  • + Verrassende elementen