Untitled Goose Game

• 20 sep 19 om 18:00

• 0

In oktober 2017 werd Untitled Goose Game aangekondigd en het spel werd op slag een culthit. De kleurrijke omgevingen en komische muziek gepaard met kattenkwaad uithalen als een gans klonk als een perfect spel waarin je beloond wordt om streken uit te halen. Vandaag, bijna twee jaar later, verschijnt het spel voor Nintendo Switch. Ontwikkelaar House House had de uitdaging om de meme-status te ontstijgen en er een solide spel van te maken, wil het een succes te noemen zijn.

Een waar ganzenleven

In Untitled Goose Game bestuur je een gans. En niet zomaar een gans: een hele brutale gans. Jouw doel is om iedereen het leven zuur te maken door ze te pesten en in de weg te zitten. Dit doel wordt gepresenteerd in de vorm van takenlijstjes, wat je als een puzzel kunt zien. Maak de tuinier nat, breek een vaas, steel iemands lunch, gooi een glas in het kanaal en vul een mandje met boodschappen. Je weet wel, typische ganzendingen. Naarmate je de meerderheid aan opdrachten in een gebied voltooid hebt, speel je het volgende gebied vrij waar je nieuwe mogelijkheden krijgt om mensen in de veren te zitten. Al deze gebieden zitten bomvol met voorwerpen om op te pakken of heen en weer te slepen om de doelen op je lijstje af te strepen.

Terwijl je je snavel gebruikt om een boterham te stelen of een emmer op iemands hoofd te laten vallen heb je ook de mogelijkheid om te bukken, met je vleugels te flapperen en natuurlijk ganzenkreten te slaken. Dit geeft je de creatieve vrijheid om al sluipend, intimiderend of heerlijk luid mensen dwars te zitten in hun alledaagse leventje. Alhoewel deze acties niet vaak nodig zijn om opdrachten te voltooien, zorgt het wel voor een hilarisch plaatje tijdens het spelverloop. Zo had ik ervoor gezorgd dat de buurvrouw van een chagrijnige man zijn mooiste roos per ongeluk verknipt heeft, wat leidde tot een verhitte discussie tussen de twee. Terwijl dit bezig was schalde er vanuit de hoek een luid ganzengeblaas alsof ze uitgelachen werden, waarna ik met haar schone was aan de haal ging. Het was nog nooit zo leuk om een gans te zijn!

Creatief denkwerk

Met een vaste lijst aan opdrachten in elk gebied heb je een redelijke structuur om je aan vast te houden. Verstopt door de levels heen zijn ook extra uitdagingen die in het begin verborgen zijn. Dit nodigt je uit om out-of-the-box te denken en dingen uit te proberen. Deze structuur geeft veel voldoening wanneer je een verborgen opdracht weet te voltooien, omdat je er helemaal zelf op bent gekomen. Het nadeel is dat deze opdrachten enigszins beperkt in aantal zijn, waardoor je al gauw gekke dingen probeert die helemaal niet af te vinken zijn. Natuurlijk is het wel leuk om maffe scenario’s tot leven te wekken, maar het zou nóg leuker zijn als je daarvoor beloond wordt door het spel. Nadat je alle levels voltooid hebt worden deze speciale opdrachten onthuld, opdat je doelmatig aan de slag kan gaan om alles af te strepen. Alhoewel het niet stap voor stap uitgelegd wordt, zijn de opdrachten gelukkig niet zodanig cryptisch omschreven dat het onmogelijk blijkt.

Tot slot speel je ook tijdsgebonden uitdagingen vrij waarin je binnen zeven minuten alle reguliere opdrachten in één gebied moet voltooien. Dit is een wat moeilijkere uitdaging en vereist vlug vingerwerk en wat trial & error om de juiste strategie te vinden. Gelukkig kun je via het pauzemenu de bende die je hebt gemaakt op laten ruimen terwijl je voortgang wordt opgeslagen. Als je dan iets verkeerd doet of het gevoel hebt dat je het niet gaat halen, kun je vrijwel direct opnieuw een poging wagen. Naast het opstarten van het spel is dit het enige element wat een laadtijd kent, maar een paar seconden wachten voordat alle voorwerpen weer netjes op hun plek liggen mag de pret niet drukken.

De keerzijde van creatieve spellen

Indiespellen zoals Untitled Goose Game zijn een prachtig voorbeeld van hoe een creatief idee een ontzettend gave uitwerking kent. De omgevingen zijn gedetailleerd en het is een ware zandbak waar je met een gerust hart kan experimenteren met alle mogelijkheden om te zien wat er gebeurt. Een keerzijde van zo’n gedetailleerd spel is dat de speelduur erg kort kan zijn. Hier lijdt Untitled Goose Game ook onder: in zes tot acht uur heb je alle opdrachten, geheime opdrachten én tijdsgebonden uitdagingen wel afgevinkt. Aan de ene kant is dit heel begrijpelijk, gezien het een uniek concept betreft met een prachtige uitwerking en gedetailleerde levels. Toch geeft dat een bittere nasmaak aan het voltooien van het spel omdat je weet dat je daarmee alles gezien hebt.

Untitled Goose Game is een uniek concept met een fantastische uitwerking. De manier waarop je een brutale gans speelt die streken uithaalt met de inwoners maakt het een geweldig spel met veel creatieve vrijheid. De diverse opdrachten zijn grappig om uit te voeren en weten geinige taferelen op je beeldscherm te toveren, al dan niet door zelf gek te doen. De korte duur is verklaarbaar maar toch valt het tegen: eigenlijk wil ik gewoon veel meer zien van deze knotsgekke ganzensimulator, omdat het een waar plezier is om te spelen. Met een verdubbeling van levels kun je makkelijk een half punt bij de score optellen: de fundamenten van het spel staan garant voor een hilarische ervaring die je in geen enkel ander spel gaat tegenkomen. Op basis hiervan is het spel een echte aanrader, hoe relatief kort het ook mag zijn.

8.5

• + Je bent een gans
  • + Creatieve puzzels en kwajongensstreken