Unravel Two - Voor altijd verbonden

Enkele jaren geleden, op de E3 van 2015, onthulde Martin Sahlin van Coldwood een kleine doch oprechte game. Het spel, Unravel genaamd, draaide volledig om de avonturen van het kleine, gebreide figuurtje Yarny. Geplaatst in een realistische setting trotseerde Yarny een hoop hindernissen waarbij hij creatief gebruikmaakte van zijn rode draad. Toen sprak Sahlin over een draad die verbindt, en nu krijgen we met Unravel Two een game waarin dat letterlijk het geval is: deze sequel neemt het concept van de originele game en voegt hier een tweede Yarny aan toe. Resulteert deze samenwerking in een game die het spelen waard is?

Unravel Two treedt als puzzel-platformer met haar unieke vormgeving in de voetstappen van diens voorganger. Wederom gaat Yarny een avontuur tegemoet vol gepuzzel, gespring, knopen en slingeren. De rode draad in Unravel Two is echter het toegevoegde aspect van samenwerking: waar de originele game een enkele protagonist neerzette, bundel je in dit vervolg de kracht van twee Yarny’s! Dit heeft uiteraard zijn weerslag op de gameplay. Platformsecties staan niet alleen in het teken van springen van punt a naar b, maar nodigen je ook uit om de twee stoffen poppen samen te laten werken door elkaar over ogenschijnlijk onoverbrugbare dalen te sluizen. Hierbij is de lasso waarmee de Yarny’s zijn uitgerust van groot belang: overal treft je knooppunten aan waar je met je draadje aan vast kunt grijpen zodra je je binnen diens radius bevindt. Hier takelen Yarny’s zich gemakkelijk omhoog, of slingeren ze snel door levels heen. Het uitvogelen van wat allemaal mogelijk is met behulp van de draadjes levert een hoop plezier op!

Multiplayer
Twee Yarny’s betekent twee spelers, toch? Inderdaad, Unravel Two laat twee spelers nu samen de wereld verkennen. Hoewel je aan elkaar verbonden bent met een draadje, hebben jij en je medespeler allebei genoeg bewegingsruimte om samen puzzels op te lossen en platformsectie te trotseren. Deze multiplayerstand werkt perfect en zorgt, meer nog dan wanneer je alleen speelt, voor een hoop plezier. Coldwood heeft ook een creatieve oplossing voor spelers die (liever) alleen spelen: je kunt de Yarny’s in elkaar laten verwikkelen en weer uit elkaar halen met een klik op de knop, waardoor je gemakkelijker door de levels beweegt en tegelijkertijd gebruik kan maken van beide Yarny’s wanneer de situatie daar om vraagt.

Natuurlijk mag de bijzonder grafische weergave van het spel niet onbesproken blijven. Wie bekend is met de originele game herinnert zich ongetwijfeld de natuurgetrouwe landschappen en omgevingen die kenmerken zijn voor de serie. Wat vooral leuk werkt, is dat de objecten in de wereld zo immens lijken voor de twee kleine Yarny’s, wat het spel een bijzonder perspectief geeft. De Yarny’s zelf hebben een bijzonder geslaagde gebreide vormgeving, waarbij je duidelijk ziet dat het om van garen gesponnen figuurtjes gaat. Ook de bewegingsanimaties van de poppen brengen een zekere charme met zich mee en is best aandoenlijk te noemen. Overigens ben je niet gebonden aan de twee ‘standaard’-Yarny’s waar je het spel mee begint: tijdens het spelen heb je de mogelijkheid om nieuwe vormen, kleuren en ogen voor de figuurtjes vrij te spelen, waarna je deze zelf kan customisen.

Challenges
Hiermee beland ik bij een volgend puntje: de opties om de Yarny’s aan te passen speel je vrij in uitdagingen, waarvan het spel er twintig telt. Deze uitdagingen zijn als het ware een soort minilevels die draaien om een extra moeilijke puzzel of een stukje platformactie waar je even goed voor moet gaan zitten. Kortom, ze schroeven de moeilijkheidsgraad flink op ten opzichte van het hoofdverhaal, en dat is een welkome verandering. Deze is namelijk best goed te doorspelen, zonder al te veel problemen. Mede omdat je er best snel doorheen vliegt, speel je de zeven hoofdlevels in zo’n vijf uurtjes wel uit. De levels bevatten echter wel wat collectables en time challenges die je wellicht overhalen ze nog een keertje overnieuw te doen. Ook het opnieuw doorspelen met een tweede persoon of juist alleen kan een heel andere ervaring opleveren. Al bij al zijn de hoofdlevels wat aan de makkelijke kant, maar tegelijkertijd is het een genot om ze te doorspelen, én voor een echte uitdaging zijn er altijd nog de twintig minilevels.

Unravel Two brengt de platform- en puzzelactiviteiten uit het eerst spel naar een hoger niveau. Je speelt namelijk niet langer met één Yarny, maar met twee! Dit opent de weg voor nieuwe mogelijkheden, waarbij de twee poppen elkaar versterken. Hoewel de hoofdlevels in het spel wat naar het makkelijke neigen, bieden twintig bonuslevels de uitdaging waar de echte platformveteraan en puzzelfanaat naar zoekt. Ben je niet een persoon die graag nog eens dezelfde levels doorspeelt—waar de levels van Unravel Two zich overigens goed voor lenen—dan heb je Unravel Two wel gezien in zo’n tien uurtjes. Het verzamelen van collectables, customisation-optie voor de Yarny’s, en het doen van time challenges geeft je naar mijn mening genoeg reden om volop van dit spel te genieten.

8.3

• + Leuke puzzels
  • + Twee Yarny’s én multiplayer