UNO

Wie kent het kleurrijke kaartspel UNO niet? Waarschijnlijk is de ruime meerderheid van jullie op een bepaald moment in contact gekomen met het spel dat veel weg heeft van Oudhollands Pesten. In mijn herinneringen staat UNO vooral garant voor overmatig getier en gevloek rondom de tafel tijdens een “gezellig” avondje gezelschapsspelletjes. Het wordt nu echter nog makkelijker om je elke dag te ergeren aan dit voor je gevoel vrijwel altijd oneerlijke potje kaarten. UNO, het kaartspel dat al sinds 1971 vriendschappen op het spel zet, is door Ubisoft naar de Nintendo Switch gebracht. Als dat maar goed komt…

Even zonder grappen, UNO is een simpel doch slim kaartspel dat door iedereen razendsnel op te pakken is. Het doet het altijd goed in een gezelschap omdat iedereen het in een mum van tijd onder de knie heeft en al gauw de standaardtactieken weet door te krijgen. Wanneer gooi je een +2-kaart, wanneer blokkeer je iemand en wanneer is het aan te raden de spelrichting om te draaien? Je hebt er niet lang voor nodig om dat door te hebben.

How to UNO?

Voor hen die UNO niet kennen zal ik het principe nog even overlopen. Je speelt tegen drie andere spelers en legt om beurten een kaart met een bepaalde kleur en een bepaald cijfer op tafel. De kaart die je legt moet ofwel van een corresponderende kleur zijn met de kaart die er reeds lag, ofwel moet het cijfer overeenkomen. Je hebt ook speciale kaarten die het verloop van een spelletje serieus kunnen beïnvloeden. Zo heb je de Keer-om-kaart, die de speelvolgorde omdraait. Ook kun je je tegenspelers dwarszitten door ze te blokkeren, zij mogen dan die beurt niets doen. Daarnaast kun je een speler dwarszitten door een actiekaart te spelen waardoor hij of zij twee of vier kaarten moet pakken. Het uiteindelijke doel van UNO is zo snel mogelijk al je kaarten kwijt raken. Bij de laatste kaart roep je het iconische “UNO!”.

UNO… in je eentje

UNO biedt je de mogelijkheid om in je eentje tegen drie computergestuurde tegenstanders te kaarten. Je kunt de regels aanpassen, de scorelimiet bijstellen en ook nog even snel de handleiding raadplegen. Degenen die de spelregels van UNO nog niet kennen, kunnen eerst een tutorial volgen. Ook online spelen tegen anderen behoort tot de opties en heeft mij persoonlijk heel wat lol laten beleven. Ook kun je met een andere speler tegen twee AI’s spelen, wat een nieuw venster aan tactieken opent.

Voor hen die verwachten dat UNO op de Nintendo Switch het ouderwetse kaartspel kan vervangen heb ik direct een ontluisterende mededeling: dat gaat dus niet. Tenzij je meer dan één Nintendo Switch-systeem in huis hebt, wat bij het grootste deel van de Nintendo Switch-eigenaren in de Benelux niet het geval zal zijn, kun je niet lokaal tegen elkaar spelen. Dit is een serieuze misser van Ubisoft, zeker aangezien deze ontwikkelaar en uitgever een smartphone als controller inzet voor bijvoorbeeld Just Dance. Een serieus gemiste kans die ik echt heel spijtig vind zeker als je bedenkt dat de speciale thema’s die Ubisoft heeft toegevoegd echt heel verfrissend zijn en UNO echt van zijn beste kant laten zien.

Rabbids, Rayman en Just Dance

Ubisoft is zo vrij geweest om een aantal van haar bekende franchises in UNO te verpakken. Zo heb je een boek met kaarten in de stijl van de Rabbids, Rayman en Just Dance. Ieder van deze kaartenboeken kent vanzelfsprekend de bekende UNO-kaarten, maar ook vier speciale kaarten, uniek voor ieder boek. De Rabbids breken vanzelfsprekend de boel af en geven explosieve wendingen aan het spel. Rayman en companen gaan iets zorgvuldiger te werk en in het Just Dance-thema stelt men je flexibiliteit in tactiek flink op de proef. Deze fijne opfrissingen van UNO houden het spel lang interessant en je zult merken dat je liever in deze speciale thema’s zal kaarten dan in het bekende spel.

UNO voor Nintendo Switch is een prima spelletje voor een lage kostprijs. De diversiteit aan kaartspellen houdt het lang interessant. Tevens is de online-modus een fijne om altijd een spelletje UNO te kunnen spelen, zelfs als je huishouden echt geen zin heeft om rond de tafel te gaan zitten. Een gemiste kans is wel dat je dit spel niet kunt gebruiken om lokaal tegen elkaar te spelen. Zeker omwille van het feit dat de toegevoegde thema’s met de Rabbids, Rayman en Just Dance zo verfrissend zijn voor dit reeds bij velen bekende kaartspel, is dit gemis des te groter. Dit had een smartphone als controller gemakkelijk op kunnen lossen. Al met al is UNO het tientje dat het kost dubbel en dwars waard want het blijft lang fijn tijdverdrijf… voor hen die niet bij de minste tegenslag al op de kast zitten.

7

• + Fijn tijdverdrijf
  • + Online spelen is tof