Unbox: Newbie's Adventure

Te midden van alle grootse najaarsreleases, gaat ook Newbie’s avontuur op de Nintendo Switch van start. Niet vaak heb ik de behoefte gevoeld om als kartonnen doos op pad te gaan in een wereld vol geheimen, maar eens moest het er van komen. Unbox draait namelijk om het avontuur van de kartonnen doos Newbie. Hoe hebben we de reis van deze kartonnen doos in een wereld vol gevaar beleefd?

Unbox!

Unbox: Newbie’s Adventure draait om jou! Je bent een kartonnen doos, ofwel een post-pakketje om wat specifieker te zijn. Hoewel je dat wel zou denken, heb je als Newbie niet bepaald één belangrijke eindmissie of -doel. De eilanden en plekken waar je komt, ondervinden last van de zogenaamde Wild Cards. Deze groep ‘slechte’ dozen is op destructie uit, dus je zult ze snel moeten stoppen! Het verslaan van deze Wild Cards vormt wel de zogenaamde rode draad in het spel, maar presenteert niet echt een interessant te volgen verhaal. Jammer!

Toch valt er ook zonder verhaal genoeg te beleven in Unbox. Je beschikt als klein zwak doosje nog over behoorlijk veel vaardigheden in deze open world 3D-platformer. Zo kun je rollen (op gepaste, vierkante wijze), praten, aanvallen, springen, omkleden, en als belangrijkste: unboxen. Unboxen houdt in dat je een extra hoge sprong maakt, en je hebt maar een gelimiteerd aantal keer tot je beschikking. Als je kleine doosjes aantreft, kun je weer vrolijk door met unboxen na deze verzameld te hebben. Wat betreft gameplay, bepaalt dit ook het grootste deel van het spel. Door te unboxen bereik je namelijk afgelegen plekken, waar je postzegels of gouden tape aantreft! Het keert terug in de verschillende actie-, of puzzel-, of platform-georiënteerde aspecten van het spel.

Eilandleven

Je begint het spel op een zonnig eilandje, maar kunt door postzegels te verzamelen door naar andere eilanden. Als je genoeg postzegels hebt, duikt de Wild Cards-baas op en kun je hem bevechten. Elk eilandje bevat een aardig aantal postzegels, en een flink aantal gouden tapes. Na een eiland op redelijk normale wijze doorlopen te hebben, heb je al ongeveer driekwart postzegels en de helft van de gouden tapes in je bezit. Voor de echte verzamelaars valt er dus nog genoeg te ontdekken!

De meeste postzegels verkrijg je door kleine opdrachtjes uit te voeren. Vaak moet je Wild Cards verslaan, een race winnen of voorwerpen verzamelen. De opdrachtjes zitten in principe goed in elkaar, maar vallen na verloop van tijd net wat te veel in herhaling om interessant te blijven. Het exploratieve deel van Unbox houdt je pas écht aan je televisie gekluisterd. De eilandjes zijn allemaal goed gevuld en barsten van de geheimen. In het bijzonder zou ik dit spel met Lego City Undercover vergelijken. Je bevindt je in een vrolijke, leuke wereld, en er straalt in de verte altijd wel een bijzonder plekje dat erom vraagt om ontdekt te worden.

Het exploratieve gehalte van de game krijgt vooral nadruk door de immense hoeveelheid gouden tapes om te verzamelen. Omdat je er zó vaak eentje in de verte ziet glinsteren, blijf je maar doorrollen. Daar komt bij dat de omgevingen prachtig ogen. Om terug te komen op de vergelijking met Lego City Undercover: verwacht niet dat je 70 uur lang op jacht zult zijn naar gouden tapes; de schaal van Unbox is nu eenmaal wat meer bescheiden. Toch verveel je je niet snel in de tien uurtjes waarin je door de eilanden van Unbox rolt.

Technisch geen topper

De muzikale deuntjes stimuleren daarnaast ook nog eens je zoektocht. Hoewel de muziek je niet omver zal blazen, congrueert het goed met de sfeer van een zonnig eiland, tropisch eiland of arctisch eiland. Ook de graphics van blazen je niet omver. In de tafelstijl ziet Unbox: Newbie’s Adventure er geweldig uit, maar op het grote scherm kun je de pixels bijna tellen. De game bevat tevens een meerspelerstand. Je kunt het zo tegen een vriend(in) opnemen in de lokale multiplayer, maar het lijkt me niet bepaald een ‘selling point’. Leuk voor even, maar niet voor lang.

Betwisting

De reviews van dit spel maken duidelijk dat recensenten niet bepaald op één lijn zitten. De scores variëren van 4,0 tot 9,0. De grootste problemen lijken een slechte camera, repetitieve gameplay en matige besturing. Allereerst de matige besturing: dat klopt, maar je speelt dan ook als kartonnen doos, dus verwacht niet dat je op de platform-momenten van het spel soepeltjes van A naar B springt. Dat Newbie zich zo goed in zijn rol inleeft, kan ik alleen maar waarderen. De gameplay zou naar mijn mening in herhaling vallen, als het spel langer dan tien uur zou doorgaan, maar het weet goed wanneer het moet stoppen. De slechte camera heb ik geen last van gehad. Aan de andere kant prijzen de hogere reviews het spel weer iets té veel de hemel in: Unbox is een vermakelijke game, maar heeft zo zijn tekorten en kan zich niet meten met een Lego City Undercover.

6.8

• + Er valt veel te ontdekken
  • + Je speelt als kartonnen doos!