Trüberbrook

  • Review

  • 5 mei 19 om 17:00

  • Dyon

  • 0

Het was tijdens Gamescom 2018 dat ik voor het eerst in aanraking kwam met het spel Trüberbrook. Tijdens een speciale perspresentatie van Headup Games kreeg ik samen met Erik en nog vier andere journalisten een presentatie van een spel wat meteen mijn aandacht trok. Niet zozeer vanwege de gameplay zelf, maar door hoe de ontwikkeling van dit spel tot stand is gekomen. Trüberbrook omschrijft zich het beste als een rustig point-and-click-avontuur waarbij je ook vooral je ogen de kost wilt geven. Elke locatie is handmatig in elkaar gezet als een soort van miniatuur. De graphics zijn dus een ware (unieke) lust voor het oog, de rest van het spel ook?

Het avontuur
Het personage dat je tijdens het spel speelt is de jonge natuurkundestudent Hans Tannhauser, die een vakantie heeft gewonnen naar het Duitse stadje Trüberbrook. Tijdens zijn ontspannen vakantie wordt echter zijn paper over kwantumfysica gestolen. Aan jou de taak om te ontrafelen wie dat heeft gedaan en wat voor geheimen deze Duitse stad nog meer bezit, want het blijkt toch niet het rustige jaren ’60-dorpje te zijn wat Hans in de eerste instantie dacht…

Handgemaakte miniaturen
Zoals eerder ook al gezegd is, valt de grafische stijl van het spel per direct op. Het lijkt op een soort miniatuur en ziet er erg realistisch uit met oog voor detail. Het is werkelijk hetgeen wat het spel uniek maakt en zorgt ook voor de unieke sfeer die je tot het laatste hoofdstuk weet te boeien. Wat ook weet te boeien zijn de unieke personages die in Trüberbrook wonen, al is het maar met soms enigszins diepzinnige humor die de personages hebben.

Point-and-click!
Trüberbrook is op het gebied van gameplay een typische point-and-click-game waarbij je puzzels en raadsels op moet lossen om verder in het spel te komen. Hoewel de puzzels niet van een al te hoog niveau zijn, komt dat de speelbaarheid van het spel wel ten goede. Juist het volgen van het verhaal en het onderzoeken van alle details die verstopt zijn in de wereld, nodigen meer uit dan het oplossen van de puzzels zelf. Ben je echter iemand die uitdaging zoekt in de puzzels, dan ben je bij Trüberbrook niet aan het juiste adres. Het tempo van het verhaal is rustig en uiteindelijk is het spel erg lineair. Naar mijn inziens is dat bij dit spel niet erg, maar het overtuigt niet iemand die niks heeft met het genre om dit spel eens op te pakken, iets wat een iconisch point-and-click-spel zoals Another Code: Two Memories in het verleden wel wist te doen.

Onduidelijkheden
Tevens zitten er een aantal onduidelijkheden in het spel. Soms zit je lukraak naar pixels te wijzen en te klikken (point-and-click, duh) omdat het totaal onduidelijk is wat je moet doen. Datzelfde geldt voor het itemscherm. Hier is het soms onduidelijk welk item je waarvoor moet inzetten, omdat er niet wordt verteld wát voor item het is: je ziet slechts een afbeelding en dat is het. Dit werkt frustrerend en draagt al helemaal niet bij aan het tempo van het spel wat al redelijk traag is.

Wat verder opviel aan het spel is dat – hoe uniek het spel in het begin ook oogt – het in de laatste uren van het ongeveer zeven-uur-durende avontuur toch enigszins afgeraffeld leek. Het lijkt hierbij heel erg alsof de makers van het spel toch een deadline te halen hadden voor de release van het spel. Erg jammer, want het spel kent een solide basis en had met de juiste tweaks nog veel fijner kunnen spelen.

Conclusie
Concluderend kun je stellen dat Trüberbrook een uniek point-and-click-avontuur is waarbij je je ogen de kost kunt geven. Het spel kent een aantal iconische personages en het verhaal nodigt uit om door te spelen. Helaas zijn er enkele storende elementen aan het spel waardoor je geduld wel op de proef wordt gesteld: wellicht dat het de ontwikkelaar goed had gedaan om nog wat maanden extra te besteden aan deze titel. Voor fans van het genre een vermakelijke titel, maar totaal niet uitnodigend voor mensen die niks met point-and-click-titels hebben.

6.7

N1-score

  • + Prachtige animaties
  • + Ontspannende game
  • - Voelt ietwat afgeraffeld aan
  • - Blijft niet constant boeien
  • - Inventory systeem werkt irriterend

Like dit bericht:

Recente artikelen

Yoshi centraal in beelden Paper Mario: The Thousand-Year Door

0

Media Yoshi centraal in beelden Paper Mario: The Thousand-Year Door

19-04-2024

0

Kitty

Warparty

0

Review Warparty

05-05-2019

0

Kitty

Miyamoto onthult Super Mario’s volledige naam

0

Nieuws Miyamoto onthult Super Mario's volledige naam

04-05-2019

0

Erik

Reageer als eerste!