Tricky Towers

• 31 okt 18 om 10:00

• Paul

• 0

Spelen met Tetrominos, wie kent het niet?! Het begon allemaal in 1984 en sindsdien zijn er talloze variaties bedacht door de jaren heen. Tricky Towers is daar geen uitzondering op. Echter brengt Tricky Towers een twist die we nog niet eerder gezien hebben: het toepassen van zwaartekracht en momentum.

Listige torens

In Tricky Towers speel je de klassieke Tetris-game in een nieuw jasje. De welbekende tetrominoblokken zijn van de partij en hiermee ga je aan de slag om torens te bouwen of slim tetrominos te plaatsen, afhankelijk van de spelmodus. In de Race-modus moet je zo snel mogelijk naar de finish bouwen en mag je zo veel blokjes naast je toren laten vallen als je wilt. In de Survival-modus moet je zo snel mogelijk een gegeven aantal blokjes plaatsen en als je drie blokjes in de afgrond laat kieperen ben je af. Tenslotte kun je in Puzzle-modus je hersenen aan het werk zetten: je moet zo veel mogelijk tetrominos onder de lijn plaatsen. Als er wat naast valt krijg je minder plek om te benutten en zodra een blokje de lijn raakt moet je stoppen en wordt het aantal blokjes geteld. Degene met de meeste tetrominos onder de lijn wint!

In de singleplayer-modus zijn er vijftig uitdagingen te vinden, die een goede oefening zijn voor de multiplayer. De uitdagingen spelen in op de drie hoofdmodi en worden steeds moeilijker. Gaandeweg wordt het aantal blokken voor een Survival-level bijvoorbeeld steeds meer en worden op willekeurige momenten blokken groter of worden ze vastgeketend opdat je ze niet meer kan draaien. Met vijftig levels wordt het singleplayer-aspect zeker niet tekort gedaan, al is het meeste plezier te vinden in de multiplayer.

Dolle pret

Zoals eerder aangegeven is de multiplayer absoluut de trekker van deze titel. Je kunt alle drie de spelmodi spelen op verschillende moeilijkheidsgraden, die net weer wat anders spelen. Ook krijg je mogelijkheid om witte of zwarte “magie” te gebruiken, wat neerkomt op verschillende manieren om jezelf te helpen of je tegenstanders dwars te zitten. Iedere keer dat je magie tot je beschikking krijgt moet je kiezen tussen wit en zwart. Zo kun je blokken vastzetten aan andere blokken, jezelf een extra hartje geven in Survival of een blok wat dwarszit laten verdwijnen. Heb je je zaakjes aardig op orde dan kun je er juist voor kiezen om je medespelers dwars te zitten door hun blokken sneller te laten vallen, groter te maken of een mist op te roepen waardoor ze moeilijk kunnen zien waar ze blokken moeten plaatsen. Deze manier van elkaar pesten brengt lachwekkende taferelen met zich mee en zorgt ervoor dat geen enkele ronde hetzelfde is. Het is wel typisch een spel dat je niet al te lang kan blijven spelen in één sessie, en het spel komt het beste tot zijn uiting in kortere speelsessies.

Tricky Towers in een doldwaze twist op de klassieke Tetris-gameplay en de multiplayer is perfect om samen op de bank te spelen. De singleplayer is niet karig maar voor een solo-ervaring kun je het spel beter niet in huis halen. De online multiplayer is een fijne toevoeging maar het blijft een spel wat het beste tot uiting komt in splitscreen. De verschillende moeilijkheidsgraden brengen genoeg variatie om uren speelplezier te garanderen en met een prijskaartje van €14,99 is het geen miskoop als je voor een luchtige partygame wilt gaan.

7.5

• + Couch co-op pret
  • + Singleplayer niet karig