Treasure Stack

• 3 mrt 19 om 10:00

• Dre

• 0

Toen Treasure Stack in augustus 2018 werd aangekondigd trok het spel meteen mijn aandacht. Een mix van puzzelen en platformen klonk me als muziek in de oren. Helaas werd de release uitgesteld en moesten we wachten tot begin 2019. Nu het dan eindelijk zo ver was, mocht ik aan de slag met deze excentrieke puzzelgame. In de tussentijd is er een gratis puzzelgame uitgebracht waar Treasure Stack zich mee zal moeten meten. Brengt Treasure Stack genoeg nieuwe en uitdagende concepten op tafel om te kunnen concurreren met het inmiddels welbekende Tetris 99?

Stapel je rijk

In Treasure stack is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk kisten van dezelfde kleur bij elkaar zet en deze opent met een sleutel van dezelfde kleur. In tegenstelling tot de meeste puzzelgames bestuur je in Treasure Stack niet de vallende blokken maar een personage. De kisten en sleutels vallen twee aan twee uit de lucht en jij zal met je personage deze blokjes met kisten (of sleutels) een plaats moeten geven in je puzzelscherm. Je personage heeft een haak waarmee hij de blokjes naar zich toe kan trekken, hiermee kun je je plan meteen in werking zetten zodra de blokjes verschijnen. Let wel op: zodra je deze pakt beginnen ook de volgende kisten te vallen waardoor je snel moet handelen. Eens in de zoveel tijd weet het spel je te verrassen met zogenaamde surprise blocks, die je kisten barricaderen. Je kunt de surprise blocks wegspelen door kisten te openen die naast deze blokken liggen.

Het spel bevat geen verhalende modus, je zult het in je eentje dus moeten doen met de solo play. In deze modus probeer je een zo hoog mogelijke highscore te behalen. Solo play begint rustig maar wordt steeds moeilijker. De kisten vallen sneller en er komen steeds meer surprise blocks tussen. Na verloop van tijd wordt het steeds moeilijker om al deze kisten en surprise blocks weg te werken: je vliegt door het level heen om te zorgen dat je het zo lang mogelijk overleeft. Op het begin kan dit frustrerend zijn en je highscore blijft ongeveer hetzelfde maar na een tijdje lukt het je steeds beter om te blijven overleven. Helaas bevat solo play alleen bij deze modus. Ik had graag gezien dat je het ook op kon nemen tegen kunstmatige intelligentie of dat er meerdere spelmodi waren, met toch net wat andere spelregels.

Meerdere speler gekte

Treasure Stack bevat ook een multiplayer modus, deze kan zowel (cross-platform) online als split-screen gespeeld worden. Je kunt samen met drie andere spelers de uitdaging aangaan om te kijken wie de ultieme Treasure Stacker is. Ook in deze modus is het de bedoeling om zo lang mogelijk te overleven en jouw tegenstanders als eerste begraven te zien worden onder een berg kisten. De hectische gameplay zorgt voor gezellige en uiterst competitieve matches, gepaard met vriendschappelijk geschreeuw. In de online modus kun je vriendschappelijke matches en season matches spelen. Wanneer je vriendschappelijke matches speelt, neem je het op tegen een andere speler maar hangen er geen consequenties vast aan het winnen of verliezen. Bij season matches neem je het op tegen andere spelers, waar het de bedoeling is dat je een zo hoog mogelijk rank weet te behalen. Deze rank moet je zo hoog mogelijk zien te krijgen voordat het seizoen is afgelopen. Nadat het seizoen is afgelopen krijg je beloningen voor het behalen van een bepaalde rank.

Beloningen

Beloningen zijn één van de beste punten uit Treasure Stack. Na het behalen van een score in solo play of multiplayer krijg je ervaringspunten, die worden toegevoegd in een balk. Wanneer de balk vol zit, krijg je één van de honderden beloningen die het spel bevat. De game bevat erg veel verschillende personages en ook de haak die je gebruikt om kisten naar je toe te trekken kan vervangen worden. Zo kun je het spel spelen met een kikker wiens haak een paddenstoel is, ook kun je een oma spelen die een kroon gebruikt om de kisten te pakken. Iedere keer wanneer ik klaar ben met een potje hoop ik op een nieuw personage. Wanneer dit net niet het geval blijkt te zijn start ik meteen een nieuw spel op, in de hoop dat ik de balk nu wel vol krijg.

Treasure Stack is een verslavend en origineel puzzelspel. Het spel is prima even vlug spelen maar wanneer je niet oplet ben je toch weer een uurtje verder. De vele beloningen en gevarieerde personages zullen geen moment vervelen en zorgen ervoor dat je toch iedere keer weer een extra potje wilt spelen. Het ontbreken van verschillende game modi wordt gecompenseerd met een goede multiplayer modus, waarin je het ook nog eens op kan nemen tegen pc en Xbox One spelers. Ook de Season matches beloven toch net dat extra beetje diepgang waarmee Treasure Stack kan concurreren met Tetris 99 om de ultieme puzzelgame te worden voor de Nintendo Switch.

8

• + Origineel puzzelconcept
  • + Verslavend