Townsmen - A Kingdom Rebuilt

• 11 nov 18 om 10:00

• 0

Townsmen was oorspronkelijk een spel voor mobile wat in 2004 uitkwam. Je bouwt je dorpje uit tot een groots middeleeuws rijk met een bruisende economie en gelukkige dorpelingen. Verzamel grondstoffen, oogst gewassen en in belasting waarmee nieuwe gebouwen gefinancierd kunnen worden. Er liggen echter ook gevaren op de loer. Bouw barakken, wachttorens en rekruteer soldaten om je burgers te beschermen tegen bandieten. Trotseer de elementen door tijdig in te grijpen tijdens onweer, droogte, sneeuwstormen, lawines, epidemieën en gebouwen die in brand vliegen. In Townsmen voor Nintendo Switch is het aan jou om je nederzetting wederom boven water te houden.

Bouwen, productie en belasting

Doorgaans begin je met een kleine nederzetting met een stadhuis, wat huizen, een graanveld, een houthakker en een steenhouwer. Gaandeweg bouw je productieprocessen op zoals een houtzagerij voor planken, een smeltoven om staal te produceren en een kleermaker om je onderdanen in de winter warm te houden. Met een molen maal je het graan, om vervolgens een bakkerij neer te zetten om het uiteindelijk tot brood te maken. Naast brood kun je ook worst, drank en andere spijzen en dranken produceren om je volk tevreden te houden. Elk gebouw wordt bemand door één of meer inwoners, dus je zult ook huizen bij moeten blijven plaatsen zodat er genoeg mankracht is om je economie te laten draaien. Daarnaast geven meer inwoners meer belasting, dus loont het (letterlijk) om meer huizen te plaatsen. Let wel dat iedere mond ook gevoed moet worden! Deze hele constructie van bouwen en productieprocessen aan de gang krijgen is bekende koek voor mensen die ervaring hebben met middeleeuwse citybuilders, en eigenlijk blinkt Townsmen op geen enkel aspect hierin uit.

De besturing werkt wel erg fijn gezien het aanraakscherm op alle fronten ondersteund wordt. Kies nieuwe technologieën om te onderzoeken, bekijk de laatste queeste om te voltooien en krijg inzicht in de tevredenheid van je inwoners met een paar vingertikken. Dit systeem werkt vlot en soepel, en ik maakte hier meer gebruik van dan de knoppen omdat het veel natuurlijker aanvoelde. Ook kan je door een knop ingedrukt te houden, en vervolgens een richting te kiezen met de joystick snel een gebouw repareren of een inwoner toewijzen of weghalen. Deze functie zorgt ervoor dat het aantal menu’s wat je voor ogen krijgt minder vaak hoeft te zien, waardoor het spel niet iedere keer gepauzeerd hoeft te worden. Als je wilt kun je natuurlijk handmatig het spel pauzeren of sneller laten gaan. Iedere keer als je een gebouw aanklikt, springt de snelheid echter terug naar de normale stand. Dit begon na een tijdje best ergerlijk te worden omdat je iedere keer handmatig weer de tijd sneller moest laten verlopen.

Seizoenen, verval en natuurlijke rampen

Naast de klassieke middeleeuwse economische citybuilder-gameplay is er ook sprake van verval en seizoensgebonden gevaren waar je rekening mee moet houden. Gebouwen worden door het jaar heen ouder, krijgen te maken met onderhoudsproblemen en zullen gerepareerd moeten worden om ervoor te zorgen dat er geen brand of instortingsgevaar dreigt. Eerst gaat dit handmatig, en later kun je een timmerman huisvesten die het automatisch voor je doet. Tijdens de zomer kan er droogte heersen waardoor er extra brandgevaar is, in de herfst worden mensen eerder ziek en in de winter kunnen er lawines plaatsvinden en sneeuwstormen zullen de productiesnelheid vertragen. Dit klinkt heel intimiderend maar in de praktijk valt het eigenlijk wel mee. Doorgaans merk je weinig van de wisselende seizoenen (behalve dat je akkers niet bemand kunnen worden in de winter), al kan het soms wel erg frustrerend zijn als je net een paar dure gebouwen geplaatst hebt om ze vervolgens verwoest te zien worden door een lawine.

Royaal aantal levels

Met zes tutorial levels die het spelverloop in stapjes uitleggen ben je goed voorbereid op de rest van het spel. Er zijn 26 verschillende levels te spelen die dienen als het hoofdverhaal van het spel. Ieder level kent een specifiek doel en zal gepaard gaan met extra uitdagingen. De eerste paar levels zijn vrij gemakkelijk, en naarmate je verder komt zullen de levels steeds moeilijker worden. Persoonlijk vond ik levels waarbij je racet tegen de klok het meest lastige. Dit komt vooral omdat het typisch een spel is waar je rustig de tijd kan nemen voor alle stappen, en in dat scenario was dat niet mogelijk. Als je na 32 levels dan nog niet genoeg gezien hebt kan je ook nog kiezen tussen 24 verschillende kaarten om een ‘sandbox’ sessie te doorlopen. Hier mag je vrij bouwen en doen wat je wilt, en de enige taak die je hebt is je nederzetting in stand houden. Het royaal aantal levels is een groot pluspunt wat de replaywaarde ten goede komt.

Ridders en bandieten

Tijdens de tutorial-levels en diverse scenario’s krijg je te maken met bandieten die je nederzetting komen beroven. Door barakken en wachttorens te plaatsen bescherm je jouw dorpelingen van het gespuis met soldaten die in de wachttorens bivakkeren. Je hebt echter geen directe controle over je troepen; als de rovers komen in een gebouw wat binnen het gebied van een wachttoren staat, zullen ze automatisch de strijd aangaan om je inwoners te beschermen. Of ze overwinnen is dan ook compleet afhankelijk van willekeur en dit is erg jammer. Gelukkig kun je in de Sandbox-modus het hele bandietenaspect helemaal uitzetten om de focus te leggen op de economische en natuurlijke uitdagingen die het spel biedt.

Het feit dat Townsmen zijn roots kent in een mobile game laat 15 jaar na de oorspronkelijke release zijn sporen achter. Het uitbouwen van je dorp naar metropool, het beheren van productieprocessen en de verschillende seizoenen en rampen waar je mee te kampen hebt voelen allemaal erg standaard en middelmatig aan. Op Nintendo Switch is er (nog) geen vergelijkbaar spel wat deze titel wellicht ten goede zal komen, maar verrassingen vind je in deze titel niet. Als je op zoek bent naar een simpele citybuilder met een groot aantal levels, hier en daar wat hekelpunten en weinig diepgang waar je lekker je ding kan doen is Townsmen echter geen verkeerde titel.

6.5

• + Vlot werkende aanraakbesturing
  • + Royaal aantal levels