Tools Up! - Chaotisch klusplezier voor vier

• 9 dec 19 om 10:00

• 0

‘The Knights of Unity’ is een relatief jonge Poolse ontwikkelstudio die aan veel titels heeft meegewerkt. Enkele voorbeelden zijn GWENT: The Witcher Card Game, Disco Elysium en Forge of Empires. Na tientallen projecten te ondersteunen brachten ze afgelopen augustus hun eerste eigen IP uit: Little Racer. Nog voor de jaarwisseling wordt er nóg een titel uitgebracht, genaamd Tools Up! Deze geinige renovatiesimulator kenmerkt zich door chaotische multiplayer-pret waarbij je samen appartementen renoveert aan de hand van een een bouwplan. Zijn The Knights of Unity aardig op dreef of moeten ze even gas terugnemen?

Toegankelijk kluswerk voor vier

In Tools Up! bestuur je alleen of met drie vrienden op de bank een stel bouwvakkers die een appartementencomplex moeten renoveren. Leg een vloer aan, trek behang van de muur, geef het een nieuw likje verf: er is genoeg te doen in de levels van Tools Up! en hier kun je elk extra paar handen goed gebruiken. De besturing is vrij eenvoudig. Met de controlstick beweeg je het personage, door de A-knop in te drukken pak je iets op en door de X-knop ingedrukt te houden gebruik je wat voor je staat of wat je in handen hebt. Tot slot kun je met de B-knop zaken – of je partners – de lucht in werpen om er gauw van af te zijn. Deze simpliciteit maakt het gebruik van een enkele Joy-Con per speler mogelijk en maakt de coöperatieve chaos van de gameplay erg toegankelijk.

Van een kwestie naar een hele klus

In de Campaign-modus zijn er dertig levels beschikbaar op verschillende verdiepingen. In elk level ligt een bouwplan dat je eerst moet bekijken om te bepalen hoe de woonruimte aangepakt moet worden. Het begint heel simpel met het afwerken van een lege kamer door de vloer aan te leggen en de muur te verven. Gaandeweg wordt de complexiteit uitgebreid met decoratiemogelijkheden, waaronder behang en wandtegels die een tussenstap vereisen voordat het afgewerkt kan worden. Later staan meubels in de weg, komt het materiaal pas later binnen en heb je zelfs te maken met last minute veranderingen aan het bouwplan. Ook worden de levels zelf moeilijker door diverse omgevingsgevaren te introduceren zoals gladde ijsvloeren en ravijnen. Deze gethematiseerde werelden zijn erg leuk uitgewerkt en weten genoeg variatie te bieden.

Het einddoel is snelheid

Door een woonruimte binnen de tijd volledig te renoveren volgens het bouwplan, én deze te ontruimen van het gereedschap en materiaal weet je de maximale score binnen te slepen en verdien je drie sterren. Met deze sterren ontgrendel je nieuwe levels en schattige dieren als speelbare personages. In het begin leek dit een hele klus, maar het bleek een kwestie te zijn van het level te analyseren en de juiste volgorde aan te houden om de klus te klaren. Gezien de emmer waar troep in verzameld wordt en behanglijm in gaat gedeeld moet worden, was het na één keer spelen wel duidelijk hoe je het snelste te werk gaat omdat je weet wat waarheen moet. Dit is een klein gemis, omdat de levels zelf heel leuk zijn en kunnen profiteren van meer speeltijd. Een extra uitdaging in de vorm van ‘niet mogen knoeien’ had het spel een extra dimensie kunnen geven omdat dan niet alleen snelheid de scorende factor is.

In de Party-modus kies je simpelweg het aantal spelers en het level waarbij je score afhankelijk is van hoeveel tijd je over hebt. Drie sterren binnenslepen is opeens niet zo makkelijk meer en er moet goed gecommuniceerd worden om systematisch alle taken uit te voeren voor een succesvolle renovatie. Dit maakt de levels een stuk uitdagender en weet veel meer te boeien dan de relatief simpele Campaign, ondanks dat ook hier snelheid het enige is wat telt. Met regelmaat klonk er gelach of geschreeuw vanaf de bank op een manier die zich kan meten met speelsessies van Overcooked! en Mario Party, games waar luchtige multiplayer-pret ook centraal staat.

Tools Up! is een gave toevoeging aan je bibliotheek als je van knotsgekke lokale multiplayer houdt, maar bevat ook genoeg speelplezier voor in je eentje. De moeilijkheidscurve is precies goed qua gameplayelementen en weet nooit ergens te overrompelen. Een kleine smet is dat je bij het opnieuw spelen van een level het meteen veel makkelijker is omdat je precies weet wat er moet gebeuren. Hierdoor speel je vrij vlot door de levels heen en weet het nergens écht te verrassen. Toch heeft The Knights of Unity vlak voor de feestdagen een heel gaaf spel neergezet wat dankzij de Party-modus eindeloos speelbaar is met vrienden of familieleden. Als je in plaats van recepten klaarmaken of puzzelen liever de mouwen opstroopt voor wat hilarisch kluswerk zit je met Tools Up! helemaal goed.

7.2

• + Instapklare multiplayer-chaos
  • + Goede opbouw van complexiteit