Toodee and Topdee - Verandert je perspectief

• 22 apr 22 om 10:00

• Jeroen

• 1

Ik ben een groot liefhebber van platformspellen, in praktisch alle vormen waar ze in verschijnen. Van simpele “ren van links naar rechts”-spellen, tot aan meer ingewikkelde titels waarin je bijvoorbeeld meer moet puzzelen of regelmatig in hetzelfde gebied terug moet komen. Toodee and Topdee valt in ieder niet in de categorie “simpel” en biedt flink wat uitdaging, zelfs voor de doorgewinterde platformfan. Hoewel het concept simpel lijkt zul je je af en toe misschien toch verkijken!

Toodee and Topdee zijn de twee figuren waar je mee speelt, en hun namen verwijzen naar het achterliggende concept. Je wisselt namelijk tussen een 2D-perspectief (Toodee), en een top-down perspectief (Topdee). In het eerste loop je gewoon van links naar rechts, en bij de ander hangt de camera iets meer schuin van boven zodat je de omgeving op een heel andere manier bekijkt. Het kan zijn dat Toodee een manier ziet om bij de uitgang te komen, maar dat Topdee iets moet doen om hem daarbij te helpen. Deze samenwerking is de sleutel en de grote charme van deze game. Je kan het spel met een andere persoon samen spelen, maar het concept werkt ook prima voor in je eentje.

Hoe werkt het?

Laat ik een willekeurige situatie schetsen: je begint met Toodee, en je bekijkt alles van de zijkant. Je ziet een gat waar je nooit overheen kan komen. Wat moet je nu toch doen? Met een simpele druk op de knop wisselt het cameraperspectief naar die van je maatje Topdee. Nu blijkt dat er een object staat die je eerder niet kon zien, maar omdat het perspectief verandert zie je allerlei objecten ineens helemaal anders. Dit object, bijvoorbeeld een stuk muur of een blokje, kun je verschuiven en Toodee kan nu ineens via dit blok naar de uitgang komen.

In het geval van vijanden, want die komen ook zeker voor, moet je in veel gevallen naar een creatieve oplossing zoeken. Vijanden lopen in de 2D-modus simpelweg van links naar rechts, maar als je naar Topdee wisselt, komen ze achter hem aan vanuit allerlei richtingen. Op deze manier kun je ze weglokken bij je collega. Het spel draait om het juist inzetten van obstakels die je op je pad tegenkomt. Als het niet duidelijk wordt in eerste instantie, wissel je naar het andere perspectief, en vaak begin je dan al een idee te krijgen waar het allemaal heen moet. Dit principe is wat het geheel uniek maakt, en is een enorm pluspunt.

Een flinke uitdaging?

Na elke handvol levels worden er weer wat nieuwe elementen geïntroduceerd, waarna je deze kan leren en vervolgens echt serieuze opdrachten krijgt. Je kan dit het hele spel alleen doen, maar als je er echt niet uitkomt, is er ook een coöperatieve modus. Ervaring leert dat samenwerken met een menselijke speler vaak goed werkt in spellen zoals deze. Voor de rest heb ik het idee dat het spel zeker niet oneerlijk is, hoewel er soms echt pittige opdrachten tussen zitten. De oplossing is nooit onmogelijk, maar hooguit niet voor de hand liggend. Een spel waarin je even moet nadenken in plaatsen van hersenloos naar het einde bonjouren is een welkome afwisseling tussen de flinke hoeveelheid platformspellen op de Switch. Zelfs als verstokt platformfanaat zul je af en toe toch echt even goed moeten nadenken bij bepaalde levels. Naar mijn mening betekent dit dat het spel aantrekkelijk is voor zowel beginners als ervaren spelers.

Het is alleen wel spijtig dat de meeste oplossingen vanuit het perspectief van Topdee lijken te komen, waardoor de stukken van Toodee soms wat geforceerd overkomen. Topdee lost de moeilijke situatie op, en Toodee moet soms eigenlijk alleen maar via wat platformen naar het einde komen. Zijn bewegingen an sich zijn niets mis mee, maar ze worden bij tijd en wijle een standaardklus.

Toodee and Topdee is een hele fijne platformer met een uniek en aansprekend concept. Het wisselen tussen perspectieven om elkaar langs obstakels te helpen is echt een leuk idee, en voor het grootste gedeelte van de speeltijd werkt dit uitermate goed. Af en toe voelen de 2D-stukjes met Toodee wat saai aan omdat de meeste oplossingen van zijn collega lijken te komen. De moeilijkheidsgraad ligt niet per sé laag, en dat is een goede zaak. Een absolute aanrader als je iets met platformspellen hebt!

8

• + Een uniek en aansprekend concept
  • + Creatief nadenken
  • + Nieuwe elementen worden dynamisch geïntroduceerd
  • - Toodee is er soms voor spek en bonen bij
  • - Soms wel erg pittig

Over Jeroen

Jeroen speelde op zijn eerste spelcomputer in 1988, en schrijft sinds 1999 over videogames. Trots bezitter van te veel videogames, speelt praktisch alles en is altijd wakker te maken voor een rondje Mario Kart.

Lees meer over Jeroen

Japan: opening van Donkey Kong-gebied in Super Nintendo World uitgesteld

0