Tokyo Mirage Sessions #FE Encore - Persona met een idolensimulator

Aankomende vrijdag verschijnt Tokyo Mirage Sessions #FE Encore voor de Nintendo Switch. Deze game vindt zijn oorsprong op de Wii U en is een cross-over tussen twee langlopende spelreeksen van verschillende ontwikkelaars zijnde Shin Megami Tensei van Atlus en Fire Emblem van Nintendo. De game is volledig ontwikkeld door Atlus en vervolgens uitgegeven door Nintendo. Voor de heruitgave zijn wat zaken toegevoegd maar veelal is het een directe port gebleven. De grote vraag is: “Is dit huwelijk nog altijd succesvol op de Switch?”

Tokyo Mirage Sessions #FE Encore is een Japanse turn-based roleplaying game die zich afspeelt in een wereld waarin elementen uit Fire Emblem en uit Shin Megami Tensie voorkomen. Doordat de game gemaakt is door Atlus speelt het echter wat meer als een Atlus-game en zijn de Shin Megami Tensei-elementen net wat prominenter aanwezig. Vooral in de personages en eindbazen ga je Fire Emblem herkennen. Zo speelt b.v. allemansfavoriet Tiki één van de voornaamste rollen in de game en is de uiteindelijke eindbaas zo uit een Fire Emblem-game gehaald. Qua naam in ieder geval! Hierdoor is er voor fans van beide series herkenning te vinden. Tokyo Mirage Sessions #FE Encore is perfect te vergelijken met de Persona-reeks van Atlus. Net als de games uit die spin-off reeks van de Shin Megami Tensie-serie bestaat deze cross-over uit twee belangrijke elementen: het verkennen van kerkers en het opbouwen van relaties met belangrijke personages. Een combinatie die in deze setting perfect samenkomt.

Tokyo
Wellicht had je het al gegokt, maar deze game speelt zich af in hedendaags Tokio. Verschillende bekende plekken die je tegenkomt zijn ook echt te bezoeken in Tokio en één ding dat mij direct opviel was dat het gebied in Shibuya rondom het station bijna één op één gekopieerd is naar het later verschenen Persona 5. Shibuya is ook het gebied waar je de meeste tijd zult doorbrengen. Hier vind je de Hee Ho Mart (met logo van één van de bekendste monsters uit de Shin Megami Tensei-reeks), de juwelier, verschillende restaurants en een café. Hoe verder je in het spel komt, hoe meer plekken in Tokio je vrijspeelt. De meeste hiervan zijn overigens erg klein en zijn er alleen om je toegang te geven tot één van de vele kerkers.

Naast dat je veel tijd in Shibuya gaat rondzwerven is ook het Fortuna Company-kantoor een plek waar je vaak gaat zijn. Dit is de agency waar je jezelf in de huid van Itsuki Aoi aan verbonden hebt. Dit agentschap verzorgt voor een groepje zeer uiteenlopende idolen nieuwe opdrachten. Samen met je goede vriendin Tsubasa Oribe is dit de plek waar je, nadat je speciale krachten ontwaakt zijn, terechtkomt. De meeste leden van dit agentschap hebben dezelfde speciale krachten waarmee je tegen het kwaad kunt vechten.

Je betreedt vanaf het begin de wereld van idolen en het is de bedoeling dat je daar zelf ook een deel van uit gaat maken. Tokyo Mirage Sessions #FE Encore zit dan ook vol met verschillende vormen van entertainment. Deze cringy gewaarwordingen zullen niet voor ieder weggelegd zijn, maar passen wel perfect bij deze tijd. Recentelijk zijn muziekgenres als J-Pop en K-Pop veel populairder geworden in het westen en deze game geeft je een bijzondere kijk op deze wereld (al zal dit niet geheel overeenkomen met de werkelijkheid). Heb je een hekel aan dit soort zaken, dan kan ik nu al verklappen dat dit geen game voor jou is! Er zijn best wel wat J-Pop liedjes en dergelijke te beluisteren in deze game en die vormen ook een belangrijk onderdeel in de voortgang van je cast. Alles draait om het groeien in de wereld van idolen met de bijbehorende uitdagingen en angsten.

Mirage
Naast je dagelijkse leven als aanstaande idool is het ook je taak om de wereld te redden van de kwade mirages. In de wereld van idolen draait het allemaal om talent en dat is precies hetgeen waar de mirages naar op zoek zijn. Talentvolle mensen hebben veel van het zogenoemde “Performa” en zijn daarom een interessant doelwit. Jij raakt samen met Tsubasa verstrikt in deze wereld en komt per abuis terecht in de eerste Idolasphere (kerker). Hier ontwaak je zelf als Mirage Master en help je Tsubasa hiermee, zodat je de slechte mirages van je kunt afslaan met je eigen goede mirage. Ieder speelbaar personage heeft één mirage als partner die qua naam en gewaarwording direct uit Fire Emblem komt. Zo kun je de strijd aangaan met Tharja, Chrom en Virion.

Na het betreden van een Idolasphere ga je de strijd aan met de mirages. Net als in Persona-games lopen de mirages rond in het gebied en kun je ze ontwijken of zelfs aanvallen met je zwaard om te voorkomen dat je een gevecht start. Iedere idolasphere kent zijn eigen bijpassende setting en puzzels om het je moeilijk te maken en alles past weer perfect bij de algehele sfeer die de game neerzet met de focus op de entertainmentwereld. Wat daarbij wel opviel was dat veel vijanden echt specifiek voor deze game gemaakt zijn[n], en[/b] dus niet uit een eerdere Shin Megami Tensei of Fire Emblem-game zijn gehaald. Hierdoor behoudt de game ook een stukje eigenwaarde wat de game verder ten goede komt.

Sessions
Het gevechtssysteem leent elementen van beide series en kent daardoor ontzettend veel diepgang. Daarnaast is Atlus erin geslaagd om ook in deze game een uniek gevechtssysteem te bieden dat perfect past bij de setting. Zo spelen gevechten zich af in een soort van arena waarbij mensen je toejuichen en kun je met een cast van drie personages het gevecht aangaan. Doelstelling is om zoveel mogelijk aanvallen de gebruiken waar de vijandelijke mirages zwak voor zijn om zo een session te starten. Tijdens deze sessies kunnen, afhankelijk van de geleerde vaardigheden, de overige castleden ook een extra aanval doen voor meer schade. Een erg leuk en bijpassend spelelement!

Ieder personage heeft een level en een performer-niveau, die beide omhooggaan door gevechten en sessions uit te voeren. Het perfomer-niveau is vooral bedoeld om side-quests van de personages vrij te spelen. De “side-quests” zijn echter niet echt side-quests te noemen vanwege de impact die ze hebben op de game. Het is echt zeer aan te raden om ze allemaal te doen. Zonder de side-quests zal de game voor de meeste spelers echt veel te moeilijk worden. Daarnaast geven ze je inzicht in de dromen die de leden van je cast hebben. De ene side-quest is wat uitgebreider dan de andere maar ze vervelen zeker niet! Een ander belangrijk element in deze game is dat je door het verslaan van mirages voorwerpen verzamelt waarmee je nieuwe wapens kunt maken. Door te vechten met deze wapens kun je je personages nieuwe vaardigheden leren voor gebruik in gevechten. Ook dit systeem kent zeer veel diepgang waardoor je personages naar eigen inzicht kuntontwikkelen, al zitten ze wel vast aan één vaste kernrol. Zo zal Kiria altijd magische aanvallen moeten gebruiken.

Covers
Bij deze Encore-versie is een nieuwe kerker toegevoegd die helaas weinig boeiends biedt. Je kunt hier wat nieuwe outfits vinden voor je personages en je krijgt de mogelijkheid om de drie eerder passieve leden van Fortuna toe te voegen aan de gevechten tijdens Sessions. Verder is er nul uitdaging te vinden omdat de drie stappen van de Ex-Story pas unlocken als je al sterk genoeg bent om de kerker te kunnen steamrollen. Een gemiste kans als je het mij vraagt. Het enige bijkomende voordeel is dat de toevoeging van de passieve leden voor een verbeterd spelverloop zorgt omdat je net even wat meer schade kunt doen iedere beurt.

Tokyo Mirage Sessions #FE Encore is één van de beste JRPG’s beschikbaar op de Nintendo Switch. Het biedt een uniek diepgaand gevechtssysteem, een verhaal dat erg goed past bij deze tijd, met interessante personages en veel customization. De enige minpuntjes zijn dat de nieuw toegevoegde Ex-Story met dungeon eigenlijk niet zo heel veel voorstelt, al geeft deze dungeon je wel enkele voordelen waardoor je minder hoeft te grinden. Daarnaast is er buiten de hoofdverhaallijn om weinig te doen dat écht optioneel is. De side-quests van de personages zijn gezien de impact op de game niet ‘optioneel’ te noemen. Toch kan ik stellen dat dit huwelijk nog altijd even succesvol is als tijdens de initiële release op de Wii U.

Toen Tokyo Mirage Sessions #FE verscheen voor de Wii U heeft de game niet de aandacht gekregen die de game verdiende. Deze heruitgave kan echter wel eens precies op het goede moment komen. In een tijd waar J-Pop en K-Pop de wereld overnemen en de idolen van Aziatische bodem steeds vaker naar het westen trekken voorziet Tokyo Mirage Sessions #FE Encore in een verhaal dat vandaag de dag veel minder niche is dan tijdens de initiële release. Hopelijk krijgt de game met deze heruitgave wel de aandacht die het verdient, want direct na de release op de Wii U verschenen er al geruchten over een vervolg en ik zie dit vervolg graag verschijnen!

Ga je na het lezen van deze recensie aan de slag met Tokyo Mirage Sessions #FE Encore? Lees dan zeker even onze tips voor beginners! Begin volgende week verschijnt ook nog een artikel met tips voor gevorderde spelers. Zodra die beschikbaar is zal de link hieraan toegevoegd worden.

9

• + Uniek gevechtssysteem
  • + Uitdagend zonder al te veel grinden