Toki Tori

• 21 apr 18 om 10:00

• 0

Pasen mag dan misschien alweer voorbij zijn, maar dat is voor de kuiken Toki Tori geen enkel excuus om niet in alle hoeken en gaten te zoeken naar eieren. Toki Tori is namelijk een puzzelplatformer waarbij het de bedoeling is eieren te verzamelen. Het vervolg van dit spel, Toki Tori 2+, verscheen vorige maand en deze gaven we een mooie 8,0 in onze review. Weet het debuutspel van het gele kuiken ook een mooi cijfer te behalen?

Toki Tori verscheen oorspronkelijk in 2001 voor de GameBoy Color. Dit was de allereerste keer dat we met dit gele kuikentje van Nederlandse bodem kennismaakten. Sindsdien verscheen het kuiken voor nog meer Nintendo-consoles zoals de Wii en 3DS, en ook in een nieuw HD-jasje voor Wii U. Naast het feit dat deze twee spellen Toki Tori in de hoofdrol hebben, lijken ze qua gameplay wat minder op elkaar. Terwijl Toki Tori 2+ meer gebruikt maakt van de natuur om zich heen, lijkt Toki Tori wat meer op een traditionelere puzzelplatformer. Dit hoeft echter niet te betekenen dat de puzzels van de originele Toki Tori makkelijker zijn.

Geen eitje

Dit spel bestaat uit levels waarbij het de bedoeling is alle eieren verspreid over een level te verzamelen. Aangezien Toki Tori enkel naar links en rechts kan waggelen, blijkt dit al snel een lastige opgave. Het te pakken krijgen van alle eieren kun je daarom zien als een puzzel waarbij je een level zo slim mogelijk moet doorkruisen. Gelukkig krijg je hierbij nog hulp van verschillende power-ups. Deze power-ups komen onder andere in de vorm van het kunnen maken van een bruggetje tussen twee platformen en de mogelijkheid om te teleporteren. De verdeling van de power-ups en hoe vaak je die mag gebruiken verschilt per level, net zoals hoe vaak je een power-up mag gebruiken. Hoe en waar je deze power-ups gebruikt is daarom ook essentieel voor het oplossen van elke puzzel.

Zo komt het vaak voor dat je een power-up ergens hebt gebruikt waar het niet hoorde of dat je eerder in het level een verkeerd pad bent ingeslagen. Mocht dat gebeuren, dan hoef je gelukkig niet helemaal opnieuw te beginnen: er is een terugspoelknop. Deze knop is onwijs handig en laat je terugspoelen door alles wat je in dat level gedaan hebt, zodat je zelf kunt instellen vanaf waar je weer begint. De puzzels van Toki Tori zijn zeker geen eitje en het is dan ook fantastisch dat je op deze manier makkelijk kunt experimenteren in een level, in plaats van constant op eieren te lopen.

Breinbrekers met eieren

Het spel begint relatief eenvoudig en legt je alles uit wat je moet weten om een puzzel op te lossen: van de besturing van Toki Tori tot de uncties van nieuwe power-ups. Deze puzzels zijn op het begin vrij simpel, maar naarmate je vordert in het spel, worden ze steeds pittiger en complexer. Voor de echte puzzelfanaten biedt Toki Tori in elk van de vijf werelden ook nog moeilijkere levels en bonus levels. Met in totaal meer dan tachtig breinbrekers zullen puzzelfanaten daarom tevreden zijn. Echter heeft het spel geen andere gamemodus en kan steeds dezelfde puzzel oplossen na een tijdje helaas best repetitief aanvoelen.

Het debuutspel van Toki Tori blijkt best leuk. Met een eigenaardige combinatie van pittige puzzels, coole power-ups en een handige terugsppoelknop eindig je uiteindelijk bij een toffe puzzelplatformer. Helaas biedt het spel enkel en alleen zulke puzzels, waardoor het na een tijdje een repetitief gevoel oproept. Desalniettemin blijkt Toki Tori met zijn vele puzzeltjes als koek en ei te zijn voor puzzelfanaten!

7

• + Pittige puzzels
  • + Terugspoelknop