Toejam & Earl: Back in the Groove

Toejam & Earl is een serie die waarschijnlijk niet zo bekend is bij Nintendo-fans. Dit komt doordat de eerste twee delen uitkwamen voor de SEGA Megadrive en de derde voor de originele Xbox. Sinds 2002 schittert het duo echter door afwezigheid, dus er is ook een groep gamers die zelfs nooit van het duo heeft gehoord. Met Back into the Groove zijn Toejam & Earl weer terug van weggeweest! Fans van de serie zullen erg blij zijn dat er na zeventien jaar eindelijk weer een nieuw deel verschijnt van het duo, maar geldt dit ook voor gamers die de serie nooit hebben gespeeld of zelfs nooit van hen hebben gehoord?

Back on earth

In Toejam & Earl: Back in the Groove komt het buitenaardse duo wederom terecht op de aarde en ditmaal is dat te danken aan een – volgens eigen zeggen – geleend ruimteschip. Het voertuig krijgt panne en de hoofdrolspelers zijn genoodzaakt om een noodlanding te maken. Het ruimteschip valt letterlijk in duigen en komt in tien afzonderlijke stukken terecht op aarde. Dit is geen onbekend terrein voor het duo en ze gaan dan ook direct op zoek naar de verschillende onderdelen van hun schip, zodat ze deze weer in elkaar kunnen zetten en weer terug kunnen gaan naar hun planeet Funkatron. Het ‘geleende’ ruimteschip moet immers in goede staat terug worden gebracht naar de rechtmatige eigenaar.

Cadeaus in overvloed

Toejam & Earl: Back in the Groove bestaat uit diverse levels waarin het de bedoeling is om de uitgang te vinden, zodat je naar een volgende niveau gaat (die hopelijk ook een stukje van je ruimteschip huisvest!). Elk level is een mini-wereld waarin mensen zijn te vinden die je willen aanvallen, maar jij hebt geen mogelijkheid om je te verdedigen. Het enige wat je kan doen is op je tenen langs ze heen gaan zodat ze je niet horen en zien of bosjes, bomen en huizen doorzoeken om cadeaus te vinden die dienen als een soort power-up. De inhoud hiervan kan je helpen of juist tegenwerken. Zo kan je bijvoorbeeld de mogelijkheid krijgen om voor een gelimiteerde tijd tomaten te gooien, maar het kan ook een vallend bord opleveren die gepaard met veel lawaai zodat iedereen weet waar jij je bevind. Het verrassingselement van deze cadeaus is de spil van de game en dat komt goed uit de verf, doordat de variatie erg groot is en je regelmatig wordt verrast.

Gefopt!

Ook onverwacht: de mensen die je aanvallen, is niet het enige is waar je rekening mee moet houden. Het spel houdt je af en toe voor de gek en dat kan resulteren dat je een level wordt teruggeplaatst. Je moet constant in de gaten houden wat er gaande is en of iets of iemand wel is waar het op lijkt. Deze ‘verrassingen’ zorgden er af en toe voor dat mijn beeldscherm een paar scheldwoorden kreeg te incasseren, maar ik kon het ook niet laten om te gniffelen. Je wordt in de game gestraft, maar het zijn veelal grappige momenten en het geeft de game wat variatie. Deze variatie is helaas niet te vinden als het om vijanden gaat. Er zijn wel genoeg verschillende tegenstanders aanwezig, maar hun aanvalspatronen zijn hetzelfde: ren achter je doelwit aan. En als je achterna wordt gezeten, dan is wegrennen en ergens proberen te schuilen de enige optie.

Eigen schuld, dikke bult

De game is vermakelijk, maar het is niet zo dat je constant aan het scherm gekluisterd zit. Dit komt mede doordat het spel op een gegeven moment wat repetitief wordt. Het is leuk dat er veel verschillende cadeaus zijn, waarbij het afwachten is of zij je helpen of juist in de weg zitten, maar de gameplay zelf biedt weinig variatie. Er zijn nog wel een handjevol minigames te vinden, maar deze stellen weinig voor. Ook de lokale multiplayer voegt daar te weinig voor aan toe. Het Het enige leuke is dat je elkaar kan helpen of het elkaar juist zo moeilijk mogelijk kan maken. Het kan echter nog erger: Into the Groove weet het voor elkaar te krijgen om zichzelf in de weg te zitten.

Verpest het nou niet

Het is altijd fijn als een game laat weten wat de bedoeling is, maar in Toejam & Earl wordt dat niet duidelijk gedaan. Er is een ‘Tutorial World’ aanwezig die je summier wat hints geeft, maar belangrijke dingen worden niet aangestipt. Dit is al vervelend, maar niet eens het grootste probleem. De wereld die bedoeld is om je wegwijs te maken geeft de gehele game prijs. Het bestaat niet uit een klein aantal levels, maar je speelt de gehele game door. De moeilijkheidsgraad is hier ook teruggeschroefd, dus je speelt het in één keer uit. Als je daarna gaat beginnen aan de ‘normale’ game, dan weet je al zo goed als alles wat je kan verwachten. De hogere moeilijkheidsgraad is het enige verschil. De Tutorial World is dus één grote spoiler en daar wordt Bruintje niet vrolijk van.

Voor de fans

Het beste wat je kan doen als je van plan bent om Toejam & Earl: Back in the Groove aan te schaffen, is om de Tutorial World volledig te negeren. Dit betekent dat je even wat tijd kwijt bent om uit te vinden wat precies de bedoeling is en wat de mogelijkheden zijn, maar dat is honderd keer beter dan dat je na de uitleg weinig reden meer hebt om de daadwerkelijke game te spelen. Nu kan je wel extra modi en personages vrijspelen, maar de drang om deze te ontgrendelen is heel klein als de game in principe al is uitgespeeld. Zelfs diehard-fans van de serie zullen niet kunnen ontkennen dat het toevoegen van de Tutorial World de game geen goed doet. Wel zullen zij de game meer kunnen waarderen dan anderen, doordat er bij hen een gevoelige snaar wordt geraakt. Back in the Groove blijft trouw aan de serie, de funky muziek is tof en de gameplay herkenbaar. Zij hebben zitten wachten op een game als deze. Maar ook zij zullen de Tutorial World vervloeken.

Toejam & Earl: Back in the Groove is een vermakelijke game, maar daar is alles mee gezegd. Dit komt mede doordat het spel toch op den duur wat repetitief wordt. De vele verschillende ‘power-ups’ zorgen er voor dat je regelmatig wordt verrast, maar de gameplay biedt al vrij snel geen verrassingen meer. Het spel loopt ook een flinke deuk op, doordat de tutorial één grote spoiler is voor de daadwerkelijke game. Je weet zo goed als alles wat je kan verwachten als je de Tutorial World hebt afgerond. Je kunt dit dan ook beter laten voor wat het is en zelf uitvogelen wat nu exact de bedoeling is. Dit duurt even, maar het is beter dan weten wat je te wachten staat. Fans van de serie zullen Back in the Groove echter iets meer kunnen waarderen, doordat de game trouw blijft aan de serie en zij al geruime tijd wachten op een game die nu wordt voorgeschoteld.

6.5

• + Blijft trouw aan de serie
  • + Veel verschillende en grappige ‘power-ups’