Timespinner

• 6 jul 19 om 10:00

• Dreon

• 0

Jij bent de uitverkorenen van je stam, jij zal namelijk ooit terug in de tijd moeten reizen om de geschiedenis te veranderen. Of eigenlijk, al vrij snel. Een tijdje geleden kwam er namelijk opeens een dorpeling uit een portaal. Deze vertelde dat zij eigenlijk was opgegroeid in je dorp, maar in een andere tijdlijn. Zij is teruggereisd in de tijd om te voorkomen dat jouw dorp werd aangevallen door het koninkrijk van Lachiem. Helaas heeft zij dit niet kunnen voorkomen en ben jij de volgende die terug zal gaan. Wanneer jouw dorp wordt aangevallen door het koninkrijk van Lachiem en je familie voor je ogen wordt vermoord, moet je noodgedwongen per direct terug in de tijd. Vanaf dat moment zweer je om wraak te nemen op de koning van het Lachiem-koninkrijk.

Tijd is alles waar het spel om draait

In Timespinner is het de bedoeling dat je uitzoekt waar je terecht bent gekomen in de tijdlijn en dat je een manier vindt om het koninkrijk van Lachiem uit te schakelen. Tijdens dit avontuur kom je verschillende personages tegen die je de goede kant op helpen. Je gaat op zoek naar de machine waarmee je in het verleden bent gekomen; de Timespinner. Deze stelt je in staat om naar elk moment in de tijd te reizen. Tijdens je reis vind je de Twin Pyramid Key, waarmee je reist tussen alle gates die je hebt gevonden in het heden en verleden. Zo moet je verschillende keren wisselen tussen het heden en verleden om door bepaalde stukken te komen. In het heden vind je bijvoorbeeld een oud pasje bij een kapotte deur, die je in het verleden weer kunt gebruiken omdat de deur daar nog niet kapot is. Ook zullen er dingen zijn die je in het verleden aanpast, die gevolgen hebben in het heden.

Nadat je het wiel van de Timespinner hebt gevonden gaat er een wereld voor je open: je krijgt de kracht om de tijd stil te kunnen zetten. Deze kracht zorgt ervoor dat je nieuwe plekken kunt bereiken en dat je de vijand altijd een stapje voor bent. Dit is ook meteen één van de tofste gameplay-elementen van het Timespinner. Wanneer een vijand een bepaalde aanval uit wil voeren die bijna niet te ontwijken is, kun jij de tijd stil zetten en deze alsnog ontwijken. Ook kun je vijanden gebruiken als platform wanneer de tijd stilstaat. Hierdoor moet je proberen om ze op het perfecte moment stil te zetten waardoor je nog hoger kunt klimmen.

Veel verschillende uitrustingen

Tijdens je avontuur moet je je verdedigen met zogenaamde Orbs, balletjes met magische krachten. Je eerste Orbs zijn nog erg simpel, deze gooi je weg en vervolgens komen ze terug. Echter krijg je na een tijdje Orbs die veranderen in zwaarden en bijlen, vuur schieten en boemerangs met messen schieten. Er zijn erg veel verschillende Orbs te verkrijgen als beloning voor het goed rond zoeken in de grote wereld van Timespinner. Je kunt ze allemaal met elkaar combineren, wat zorgt voor flink wat geweld op je scherm. Ook krijg je in je avontuur verschillende kettingen en ringen. De kettingen geven je een speciale aanval en de ringen geven je personage passieve bekwaamheden zoals extra aanvalsschade en een schild. Er zijn zoveel verschillende opties om je personage precies te maken zoals jij dat wilt, dit zorgde natuurlijk voor een lach op mijn gezicht.

Grafisch en geluid

Timespinner ziet er geweldig uit, het SNES-stijltje spreekt meteen aan en weet je meteen in te palmen. De muziek die ermee gepaard gaat doet voornamelijk denken aan de soundtracks van spellen uit de bibliotheek van de eerste Playstation. Deze muziekstukken weten de toon perfect te zetten en voor je het weet ben je ze allemaal mee aan het neuriën. Maar nu zul je wel denken:je hebt tot nu toe alleen nog maar positieve punten opgenoemd, zijn er ook negatieve punten? Het enige wat ik enigszins minder leuk vond, is dat het avontuur al met al in tien uurtjes uit te spelen is. Maar niet getreurd, het spel bevat een new game + en heeft ook nog eens meerdere eindes. Dus stiekem heeft het nog best wat replay-waarde.

Timespinner is een geweldige metroidvania, het spel weet precies de juiste nostalgische snaren te raken en dit te combineren met goede nieuwe gameplay-elementen. Het stilzetten van de tijd zorgt voor een nieuwe manier van vechten en puzzelen waardoor je af en toe echt een stapje verder moet denken dan gebruikelijk is. Ook de verschillende Orbs, kettingen en ringen geven je flink veel vrijheid in hoe jij de gevechten aan wilt pakken. Het verhaal is erg leuk bedacht en het is mooi om te zien hoe het zich ontplooit. Dat het verschillende eindes en een new game + modus heeft, is ook nog eens mooi meegenomen. Het is jammer dat het verhaal maar tien uurtjes duurt, ik had namelijk nog graag vijf à tien uurtjes extra willen besteden in de wereld van Timespinner.

8.5

• + Heel veel verschillende Orbs om te combineren
  • + Goede muziek