Timelie - Neem alle tijd voor deze hersenkrakers

• 5 jan 22 om 10:00

• Willem

• 0

Timelie werd bliksemsnel getoond tijdens de laatste Indie World presentatie in december. Hoewel de game in een sizzle-reel onderdeel uitmaakte van de show, was het niet één van de meest opvallende titels uit het lijstje van de presentatie. Echter ben ik zelf altijd wel te porren voor creatieve puzzelspellen, dus besloot ik om mijn tijd te investeren in deze bijzondere tijd-twister. Timelie speelt met een aantal unieke concepten, maar wist mij helaas niet tot het einde der tijden in z’n greep te houden.

In Timelie speel je als een mysterieus meisje dat probeert te ontsnappen uit een onderzoeksfaciliteit. Bijgestaan door een kleine rode kat is het je taak om te ontkomen aan talloze moordlustige robots die je aan het zoeken zijn. Echter is de hoofdpersoon niet zomaar een meisje, maar heeft ze de kracht om de toekomst te zien en tijd te besturen. Het is dan ook jouw taak om het meisje en de kat zo goed mogelijk door het laboratorium te leiden naar de uitgang zonder gepakt te worden door een van de robots.

Stealthy puzzelen

Wat Timelie onderscheidt van andere puzzelspellen is dat de gameplay gebonden is aan een tijdlijn. Je kan door de tijdlijn scrubben om gebeurtenissen te zien die gaan gebeuren of zijn gebeurd. Terwijl je op bepaalde punten in de tijdlijn staat heb je de optie om één van de twee personages te bewegen en zo de weg vrij te maken naar de uitgang. Het is echt een uniek concept voor een puzzelspel en laat je op een andere manier kijken naar puzzels. De beste vergelijking die ik kan trekken is met een klassieke stealth game. Wachten tot je vijanden nét om de hoek zijn gelopen voordat je als een malle naar je volgende veilige punt rent. Het is hierdoor vaak een kwestie van scrollen door de tijdlijn tot je het perfecte moment weet te vinden om uit zicht te blijven.

De puzzels zelf zijn erg gevarieerd en maken op een slimme manier gebruik van de eigenschappen van de verschillende personages. Het meisje kan met speciale kubussen objecten terug meenemen door de tijd. Als er een ingestorte brug is, kan deze op deze manier gerepareerd worden. De kat kan gebruikmaken van zijn gemiauw om robots te lokken en ook door luchtschachten bewegen om aan deze vijanden te ontkomen.

Tijd voor wat anders

Al deze spelmechanieken werken erg nauw samen om een eigen puzzelervaring te leveren. Toch viel het mij al snel op dat de besturing van het spel een tikje omslachtig voelt op de Switch. De game is te spelen met de controls, maar het scrubben van de tijdlijn en het bewegen van de hoofdpersonen is hier en daar wat omslachtig. In handheldstijl vaart de game beter dankzij het aanraakscherm, maar ook dan was het soms een kwestie van heel precies scrubben en stoppen om puzzels op te lossen. De eentonigheid van de levels en puzzels zorgden ervoor dat ik niet lang geboeid bleef door het spel.

De game heeft een prachtige visuele stijl, maar in de verschillende levels is er weinig visuele variatie. Dat helpt niet zodra de puzzels een kwestie worden van het indrukken van knoppen en het activeren van bepaalde mechanismen. De eerste twee werelden waren erg tof, maar bij de derde wereld had ik het gevoel dat ik alles wat de game te bieden had wel had gezien. Dat wil niet zeggen dat de puzzels te makkelijk werden, integendeel. Meerdere malen zat ik echt naar het scherm te turen om maar de oplossing te vinden. De oplossingen van de puzzels voelen hiermee wel echt verdiend. Timelie is hierdoor een beetje tegenstrijdig. Je speelt het spel echt voor de puzzels en die testen vrijwel onmiddellijk je vaardigheden, maar tegelijkertijd is de eentonigheid van de presentatie toch iets dat mij uiteindelijk ervan weerhield om mezelf te verliezen in de hersenkrakers.

Voor de die-hard puzzelaar die een nieuwe uitdaging zoekt is Timelie misschien wel de twist op het genre waarvan je niet wist dat je  hem zocht. Het besturen van twee verschillende personages aan de hand van een tijdlijn zorgt voor een paar van de meest creatieve puzzels die ik in tijden heb gezien. Maar dat trucje werd mij helaas net iets te voorspelbaar en herhalend om  echt volop van te genieten. Timelie is niet voor iedereen, maar de creativiteit in het ontwerp van de puzzels smaakt naar meer. Wie weet wat studio Urnique Studio allemaal nog meer kan, met een beetje extra tijd.

7

• + Creatieve speelmechaniek door de tijdlijn
  • + Echte hersenkrakers voor die-hard puzzelaars
  • - De game voelt net iets te herhalend en eentonig aan
  • - Besturing soms wat omslachtig

Over Willem

Als redacteur en reviewer voor N1-UP stort Willem zich in het avontuur. Zijn specialisatie zit hem in abstracte indie-games, actie-spellen, thematische verhalen en de singeplayer avonturen. Zodoende heeft hij Hyrule al talloze keren gered van het kwaad en iedere Pokémon die ooit heeft bestaan gevangen. In zijn vrije tijd werkt hij graag aan het maken van video's en ook in-game fotografie is één van zijn grote passies. Voor vragen kan je hem altijd stalken op twitter: www.twitter.com/whilhorst

0

26-04-2024

1