Thumper

• 1 jun 17 om 17:00

• 0

Als het op ritmegames aankomt is de Nintendo Switch nog niet waar het moet zijn. Het is wonderbaarlijk om te zien, vooral gelet op de verschillende opties van het systeem. Je zou beats kunnen voelen met de HD-Rumble, een koptelefoon in de console pluggen en de ogen kunnen focussen op het scherm. Hoewel dit alles nog wat als toekomstmuziek overkomt, is er een eerste optie klaargezet door ontwikkelaar Drool. Hun grote hit, Thumper, is uitgekomen op de Nintendo Switch waar het hoopt een nieuw publiek aan zich te binden.

Sterk en duister

Thumper kan het best omschreven worden als een ritmisch actiespel. Je beweegt een ruimtekever over een vaste route, terwijl je hindernissen en obstakels de baas probeert te zijn. Hoewel je vastzit op een baan, zul je op elk gegeven moment het hoofd erbij moeten houden. Je drukt op de A-knop om beats te raken, houdt de A-knop vast om verscheidene objecten te doorkruisen en beweegt de stick om bochten te maken. Er komt heel wat meer bij kijken dan je reguliere rhythm-game en met elk level worden er nieuwe concepten geïntroduceerd. Hiermee blijft Thumper boeien tot op het einde, iets wat zeer te prijzen valt.

De opbouw maakt de levels moeilijker met elke nieuwe stap. De negen stages zijn ieder opgedeeld in checkpoints, die allemaal een stukje van het geheel vormen. Dit is nodig, want na twee fouten ben je al de sigaar. De stages in Thumper zijn pittig en de snelheid neemt in een vroeg stadium zijn duivelse vormen aan. Je reactietijd wordt korter, de marge om fouten te maken miniem en het gezicht steeds wat serieuzer. Als je geen doorgewinterde speler bent, dan zal het huilen je dichterbij staan dan het lachen. Thumper neemt maar kort de tijd om je de mechanieken aan te leren en niet iedere speler zal het direct snappen. Voor mij was het een koud kunstje, maar als je ritmische spellen niet lief hebt, dan vergt het tijd. Hoewel een aparte tutorial fijn was geweest voor de anderen, zou het naar mijn mening ook de flow van het spel breken.

De flow van Thumper is duister en heel abstract. De muziek kent een duidelijke onderlijn en daarop zijn de beats gebouwd. De beats worden gevormd door de objecten die je aanraakt tijdens je reis, wat elke toon een impact mee geeft. Het is niet zoals de BIT.TRIP-games waar de muziek en beats van elkaar kunnen verschillen, maar één duidelijk geheel dat altijd hetzelfde blijft. De gameplay is gemaakt voor deze onderlijn en combineert het met beats om puur spektakel te creëren. Het komt daar verrassend goed mee weg, al is het niet iets dat ik zou luisteren buiten de game om. Het gezegd hebbende als een ritmisch spel valt het erg moeilijk te toppen. Thumper weet zijn trucs uitstekend te benutten en gebruikt ze altijd op het juiste moment.

Abstracte vormen

Thumper laat een sterke visuele indruk achter. Ontwikkelaar Drool heeft een duistere en bizarre wereld gecreëerd die op zichzelf staat. De achtergronden mixen allerlei kleuren met elkaar, de banen worden omringd door vreemde structuren en de eindbazen zijn hoofden die van alles op je af gooien. De routes veranderen op een heel dynamische manier, iets wat ik nauwelijks ben tegen gekomen in het genre. Je zou wellicht verwachten dat deze pracht en praal zich niet zou vertalen naar het handheldscherm. Niets is minder waar, want het is de manier waarop ik game het meeste heb gespeeld. Natuurlijk is het mooier op het grote scherm, maar het is wel een titel die de kracht van de optie laat zien. Gooi er headphones in, ga op een comfortabele plek zitten en geniet van het avontuur!

Thumper heeft duidelijk zijn nieuwe thuis gevonden op de Nintendo Switch. Deze fantastische rhythm game brengt duistere werelden en tonen naar het platform. Van het begin tot het einde zul je hiervan genieten, terwijl je probeert de vele uitdagingen te overbruggen. Gemakkelijk is Thumper namelijk totaal niet, waardoor doorgewinterde spelers het meeste uit het avontuur kunnen halen. Het is niet totaal onvriendelijk richting nieuwe spelers, maar een duidelijke tutorial had wellicht het verschil gemaakt. Het is echter het dieptepunt in een zee aan positieve elementen en ervaringen. Thumper is overweldigend en bovenal speciaal.

9

• + Abstracte stijl en muziek
  • + Verrassende patronen