The Spectrum Retreat

• 16 nov 18 om 10:00

• Icelos

• 0

Afgelopen Gamescom konden we voor het eerst aan de slag met The Spectrum Retreat voor de Nintendo Switch en direct wist de titel ons te interesseren. Het spel speelt zich volledig af in een hotel en het is aan de speler om deze met puzzels gevulde luxueuze hotelkamers te doorkruisen. Weet The Spectrum Retreat de hoge verwachtingen waar te maken, of is de volledige titel een lachertje in het puzzelgenre?

The Spectrum Retreat is een first person mysterie puzzelgame waarbij het verhaal een grote rol speelt. Daarbij is het spel grotendeels door één persoon gemaakt, wat een ontzettend knappe prestatie is. De game start in een hotelkamer zonder enige achtergrondinformatie. De onwetendheid is ontzettend belangrijk voor het verhaal, terwijl het spel je overspoelt met subtiele hints. Dit is enorm leuk gedaan en als je eenmaal vordert krijg je vrij veel ‘o, dus daarom…’-momentjes. Het verhaal is kort maar krachtig en weet je zeker vast te kluisteren aan je Nintendo Switch.

Dit puzzelspel kent twee verschillende aspecten: allereerst het grote hotel verkennen en de verschillende mysteries oplossen, als tweede de verschillende puzzeletages voltooien. Dit eerste is vrij leuk, ondanks dat sommige interacties enigszins vreemd aanvoelen. Des te meer etages je hebt voltooid, des te meer je in het hotel kunt vinden en doen. Ook zijn er geheime logboekjes te vinden die je net wat meer inzicht geven in de abstracte situatie.

Hotel California

Ondanks dat je personage lijdt aan amnesie, heeft hij geen last van cognitieve gebreken. Dat is maar goed ook, want de vele puzzels in The Spectrum Retreat zijn heuse breinbrekers. In totaal heeft het spel vijf etages die ieder bomvol zitten met ingewikkelde puzzels. Gelukkig kent het spel een goede opbouw van moeilijkheidsgraad en weet het je opgebouwde zelfvertrouwen net zo snel weer af te pakken.

De puzzels bestaan uit kleuren controleren door verscheidene kamers. De speler is uitgerust met een soort pistool dat zowel kleuren kan absorberen als verplaatsen. Heeft jouw pistool een witte kleur, dan kun je witte platformen gebruiken als bruggen. Echter, wil je door een wit platform vallen of lopen, dan heeft je stukje gereedschap een ander kleurtje nodig. Dit beginconcept is zeer eenvoudig maar weet uiteindelijk vrij veel diepgang en variatie toe te voegen.

Al met al is The Spectrum Retreat een geweldige prestatie voor het eenmansteam. Niet alleen is het verhaal ontzettend interessant, de puzzels zijn daarbij vrij uniek, leuk om te spelen en kennen genoeg variatie. Dat het spel grafisch geen hoofdprijzen zal winnen is te verwachten, maar de simplistische stijl is allesbehalve storend. Als je houdt van Portal-achtige puzzels dan is The Spectrum Retreat een absolute aanrader.

8.2

• + Pakkend verhaal
  • + Genoeg mysteries