The Sexy Brutale

Sinds Violett in de Nintendo Switch eShop verscheen, huiver ik bij de komst van elke titel vanaf een ander platform, zoals de PC. Om de een of andere reden hebben veel ontwikkelaars er moeite mee om hun stukje software om te zetten naar een stabiele Nintendo Switch-game. Waarom ik met deze introductie begin? Ook The Sexy Brutale komt met een moeilijk, zeer moeilijk speelbare versie.

The Sexy Brutale

Ik koos ervoor om de recensie van The Sexy Brutale op me te nemen vanwege de ogenschijnlijk bijzondere en unieke gameplay. Deze verwachting maakte de titel waar voor mij. Jij krijgt als hoofdrolspeler een speciale gave: je kunt, terwijl je stiekem in hotel The Sexy Brutale ronddwaalt, hotelpersoneel laten vergeten dat ze je gespot hebben wanneer je een kamer verlaat, waardoor ze je niet achtervolgen naar andere kamers. Deze gave komt handig van pas tijdens je avontuur. Je aanschouwt in de eerste minuten immers al hoe een werknemer van het hotel zijn luchtbuks grijpt en een hotelgast het vuur van voren geeft.

Na deze tragische gebeurtenis merk je plotseling dat aan het einde van de dag de klok zichzelf terugdraait naar 12:00 ’s middags en de moord nog moet plaatsvinden. Je besluit de moord te willen voorkomen, maar dan wel stiekem: niemand mag je zien (ook de dader en het slachtoffer niet). Hoe zou je het slachtoffer redden? De oplossing ligt nooit echt voor de hand en de omgevingen en gebeurtenissen sturen je zo nu en dan de verkeerde kant op. Je moet door sleutelgaten van deuren turen en ieders bewegingen en gesprekken volgen om erachter te komen wat zich allemaal precies afspeelt op de bewuste zaterdag, voordat je een plan kunt bedenken om het slachtoffer mee te redden.

Op deze manier los je telkens een moord op en ontvang je de kracht van het masker van het slachtoffer. Hiermee krijg je er steeds een nieuwe gave bij, waardoor je toegang verkrijgt tot nieuwe delen van het hotel. Elk mysterie vereist vooral veel geduld en onderzoek, maar wie goed zoekt, krijgt dan ook een beloning in de vorm van zeer sterke aanwijzingen om het geheel op te lossen. Verhaaltechnisch leek er aanvankelijk weinig schuil te gaan achter de bijzondere gameplay, maar het einde van het spel weet (na een uur of vijf spelen) toch nog een redelijk interessant achtergrondverhaal te presenteren. Het creatieve ontwerp en de muzikale ondersteuning geven The Sexy Brutale bovendien een sterke eigen sfeer.

Nintendo Switch

Tot zover zou ik concluderen dat een erg leuke en unieke indie-titel de weg naar de Nintendo Switch heeft gevonden. Vijf à zes uur speeltijd voor €19,99 is wellicht wat aan de prijzige kant en het spel had dan ook wel iets langer mogen duren, maar desalniettemin is The Sexy Brutale een redelijk goede game. Hier kleeft een grote “maar” aan: de Nintendo Switch-versie zit echt niet goed in elkaar.

De prestatie van de game voldoet absoluut niet aan standaarden van speelbaarheid, zowel in de draagbare als in de televisiemodus. Ten eerste heeft de game last van significante framedrops: als je de klok vooruit spoelt naar een later tijdstip, hangt de game bijna vast met een framerate die nog geen 1fps haalt. Ten tweede heb je te maken met onacceptabel lange wachttijden: je moet soms wel dertig tot vijfenveertig seconden wachten om door te mogen spelen. Niet alleen voordat je dag begint, maar ook wanneer je van de ene naar de andere kamer beweegt. Het toppunt kwam voor mij gisterenavond toen ik de game wilde uitspelen: het laden van mijn opslagdata duurde vijftien tot twintig minuten.

The Sexy Brutale is een goede game, maar de Nintendo Switch-versie stelt teleur. Met name de laadtijden en framerate-problemen zorgen voor ergernis. Als je hier overheen kunt kijken, of als je een andere console thuis hebt, probeer dan zeker even. Het spel zelf zit erg goed in elkaar met een goede eigen stijl en unieke gameplay. Elk mysterie heeft weer een onverwachte en goed bedachte oplossing, terwijl je langzaam maar zeker richting naar het einde van het verhaal werkt. Als je de technische mankementen over het hoofd ziet, heeft dit spel een dikke acht te pakken. Helaas kunnen we dat niet over het hoofd zien.

6.6

• + Unieke gameplay
  • + Sterke eigen sfeer