The Mummy Demastered

Persoonlijk dacht ik dat de naam The Mummy Demastered een grap was. Een soort parodie op het fenomeen “remaster” of een dergelijke. Niets bleek minder waar, het was effectief de naam van de 2D-platformer die furore maakte op de PC, naar de Wii U zou komen, maar uiteindelijk naar de Nintendo Switch komt. Van platformers, zoals Metal Slug vroeger, kan ik zo nu en dan best genieten, maar spreekt The Mummy Demastered mij ook aan?

Een krachtig oud kwaad heeft zich gemanifesteerd en de oorlog om de mensheid te redden gaat van start! The Mummy Demastered gooit je in een 16-bitsstrijd tegen de ondoden in een 2D-avontuur vol actie. Als elite-agent in de Prodigium-organisatie jaag je op monsters met een verscheidenheid aan wapens, upgrades en magische artefacten. Verdedig de mensheid tegen de bovennatuurlijke hordes van Prinses Ahmanet!

Een onvermijdelijke dood

Als Progidium-agent ga je op pad om je teamgenoten te lokaliseren met wie het contact al uren geleden verloren gegaan is. Ter plaatste baan je je een weg door een ondergronds gangenstelsel terwijl je meerdere lijken van je gevallen collega’s passeert. Op een gegeven moment kom je uit in een centrale ruimte, waar plots een afzichtelijk wezen opduikt en de levenloze lichamen van de gevallen agenten bruut misbruikt door ze te reanimeren en tegen jou op te zetten. Ook kruipen er uit alle hoeken en gaten verschillende beesten die je het liefst niet in een donker steegje zou tegenkomen. Uiteindelijk gebeurt het onvermijdelijke en ga je al strijdend ten onder.

Niet lang daarna volgt een nieuwe agent om het mysterie achter de vreemde gebeurtenissen te achterhalen. Al snel ontdek je dat er heel wat meer gaande is dan wat zwarte magie. Je knalt je een weg met de gebruikelijke besturing, zoals de linkerstick voor het bewegen van het personage, de B-toets om te springen en de Y-toets om wezens overhoop te knallen. Met de R-knop kun je de positie van je personage vastzetten om te kunnen spelen met waar je naartoe richt om ook stilstaand de tegenstand de volle laag te geven. Tot hier genieten we van een vermakelijke game, maar er knaagt iets, soms letterlijk…

Een totaal onduidelijk doel

Akkoord, 2D-platformers in deze stijl zijn vaak niet duidelijk in wat ze precies van je willen, maar The Mummy Demastered neemt dit net iets te letterlijk. Een vreemd verhaal waar je middenin terecht komt, een hoop wezens die om je heen dansen, waarvan je niet altijd het gevaar weet in te schatten en dan het ergerlijke systeem waarbij de agent die je als laatste bent kwijtgeraakt in een ondode tegenstander verandert met dezelfde aanvalskracht en behendigheid die jij bezit. Daardoor wordt het passeren van dat lastige punt waar je het loodje gelegd hebt nog lastiger dan het blijkbaar al was. Sommigen spreken van een extra reden om op je hoede te zijn, ik benoem dit als een onnodig frustrerend geheel wat mij totaal niet kan bekoren.

Daarnaast ondersteunt de game geen Pro Controller, terwijl het qua comfort geen overbodige luxe is. Precisie en timing zijn hier cruciaal, en naar mijn ervaring bereik je dat het best door gebruik van de Pro Controller. Ook moet ik toegeven dat het geheel een extreem frustrerende ervaring was in het begin, waardoor ik het spel na 15 minuten al aan de kant smeet en mijn beklag ging doen bij Jeroen over hoe bagger het wel niet was. Niet lang daarna kwam ik weer bij zinnen en gaf ik de game een tweede kans. Die beviel beter omdat het spel me nu niet zó overrompelde. Alsnog betrapte ik mezelf met regelmaat op frustraties, maar dat blijft deels de charme van deze stijl 2D-platformers.

The Mummy Demastered is een lastige 2D-platformer. Ik heb mijn frustraties aan de kant moeten schuiven om alsnog een weloverwogen review te kunnen schrijven. De tweede ontmoeting met het spel maakte een hoop goed, maar in mijn persoonlijke boekje lost dit niet alle problemen op. De besturing is soms frustrerend en niet precies, en ik mis in gevallen als deze de mogelijkheid de Pro Controller te gebruiken. Het verhaal en je doelstellingen kan ik niet duidelijk noemen. Ik kan concluderen dat het geen game voor mij is, maar dat het zeker kwaliteiten heeft die anderen prima zullen kunnen waarderen.

5.5

• + Op zich een oké verhaal
  • + Na verloop van tijd wel vermakelijk