The Mims Beginning - Ruwe RTS met een hoop content

  • Review

  • 10 dec 19 om 09:00

  • Paul

  • 0

The Mims Beginning is een godsimulatie en strategiespel in één. In een onbekende hoek van het universum worden de Mims tijdens hun ruimtereis door een komeet getroffen waardoor ze stranden op diverse planeten met zwevende eilanden. Het is aan jou om de Mims te begeleiden in hun zoektocht naar andere Mims, onderdelen van het ruimteschip, en ze weer thuis te brengen.

Micro-managen tot je een ons weegt
In The Mims Beginning moet je zorgen dat de Mims, maffe aliens met tentakels en drie ogen, zien te overleven na het stranden op een onbekende planeet. Elk level in de verhaalmodus heeft een eigen doel wat veelal draait om het vinden van een voorwerp in de wereld of het plaatsen van een specifiek gebouw. Nieuwe opdrachten worden mondjesmaat toegevoegd om kennis te maken met het onderhouden van de Mims, diverse gebouwen, vijanden en het verzamelen van de grondstoffen biomassa en juwelen.

De Mims zijn op zich makkelijk tevreden te houden. Ze hoeven niet te eten, drinken of vrije tijd te hebben en zullen alleen na verloop van tijd moe worden. Door je PSI-krachten in te zetten kun je een spreuk gebruiken om je Mims weer aan de gang te krijgen. Na verloop van tijd wordt dit een hele micro-manage klus, en is het beter om een paar huisjes neer te zetten waarin de Mims automatisch gaan slapen als ze te moe zijn. Helaas wordt dit niet altijd even goed geprioriteerd door de koddige wezentjes, waardoor ze pas heel erg laat naar het huis beginnen te lopen. Dit zorgt ervoor dat ze er héél lang over doen, gezien uitgeputte Mims erg langzaam beginnen te lopen wanneer ze moe zijn. Af en toe bijspringen met spreuken om ze weer fit te krijgen blijft hierdoor een verplichting en dit haalt de snelheid erg uit het spel.

Ruimtekippen in geuren en kleuren

De biomassa is vrij simpel te vergaren door met je krachten planten te kweken die automatisch groeien. Van deze biomassa koop je nieuwe gebouwen en “vee”, upgrade je bestaande gebouwen en breidt je de krachten van de Mims zelf uit. Een tweede grondstof zijn de juwelen, en dit werkt een tikkie anders. Er zijn plekken in de spelwereld waar kristallen staan die kapotgemaakt kunnen worden met je spreuken om de juwelen los te maken. Deze kristallen zijn niet onbeperkt waardoor je je veelal bezig gaat houden met het houden van vee. Er zijn vier verschillende types vee, die je dient te voeren opdat ze groeien tot volwassen wezens, met elk een eigen dieet en groeipatroon. Uiteindelijk verkoop je ze aan de zwarte markt – in de ruimte – met een speciaal ruimteschip om juwelen te verdienen. In theorie is dit een heel leuk principe, maar zijn er een paar kleine ergernissen in de praktijk. Zo duurt het ontzettend lang voordat je ruimtekippen en -koeien eindelijk gegroeid zijn, en willen ze soms nog wel eens vast komen te zitten in de spelwereld waardoor ze niet meer bij het eten kunnen. Dit maakt het hele proces om juwelen te verzamelen onnodig traag, en zorgt het net zoals de energie van de Mims dat de snelheid uit het spel gehaald wordt.

Het aantal fruitplanten en dieren in de wereld dragen bij aan het uitstoten van geuren, wat op zijn beurt zorgt voor bezoek van ongedierte en roofdieren. Bovenaan het scherm zie je een Smell-o-meter met een indicator van hoe hard je samenleving stinkt, en het is van belang deze goed in de gaten te houden. Het ongedierte dat een bezoekje komt brengen eet namelijk al je fruit op, en de roofdieren komen achter je Mims aan. In het begin worden vooral spreuken gebruikt om ze weg te krijgen, maar later krijg je ook militaire eenheden die je kolonie kunnen beschermen. Dit zorgt ervoor dat je continu het aantal gewassen en vee in balans moet houden en goed moet opletten wanneer je bezoek krijgt van de ongewenste visite. Bij het negeren van ongedierte begint het harder te stinken en zullen de roofdieren gauw volgen, wat je kolonie snel in gevaar brengt. Dit element is een leuke twist op het RTS-genre en geeft je altijd wat te doen als je moet wachten totdat een gebouw klaar is of de juwelen binnen zijn.

Een hoop content voor de prijs, met perspectiefproblemen

Naast bovengenoemde ergernissen laat de besturing ook wat te wensen over. Je bestuurt het zoals de pc-versie, waar je een cursor over het scherm beweegt. Met de schouderknoppen zoom en draai je de camera, al werkt het draaien van de camera op zo’n rare manier dat ik er niet aan kan wennen. In plaats van de wereld te draaien, zal de camera letterlijk om z’n eigen as draaien bij het indrukken van de L- of R-knoppen. Wanneer je een gebouw probeert te plaatsen en niet goed kunt zien wat er in de weg staat, zul je dus een hoop moeten draaien, schuiven en zoomen om het vanuit een ander perspectief te kunnen bekijken. Het helpt ook niet dat er nog gewoon pc-besturing in de tooltips en tutorial-berichten staat, wat het naast het zorgen van verwarring ook erg slordig staat. Een ander slordig puntje is de lokalisatie: er staan genoeg spel- en tikfouten in de dialogen, wat mij altijd een beetje uit de magie van een spel haalt.

Toch weet The Mims Beginning op andere punten positief te verrassen. De verschillende spreuken zijn veelzijdig, en alhoewel sommige spreuken een beetje overbodig lijken geeft het veel variatie om een level aan te pakken. Met bijna twintig levels en een oneindig aantal uren in de Sandbox-modus weet het spel voor een luttele €7,99 ontzettend veel uren speelplezier te bieden. Een hoop van deze tijd zul je waarschijnlijk wachten op nieuwe ontwikkelingen terwijl je Mims van plek naar plek lopen, maar toch is dit verrassend veel voor een indietitel.

Conclusie

The Mims Beginning is een wat ruwe RTS waarbij jij als zachtmoedige heerser het welzijn van je Mims beïnvloedt en hun toekomst veiligstelt. Helaas is de besturing nogal onwennig en de tooltips, dialogen en menu-opties zijn niet netjes afgewerkt. Toch biedt The Mims Beginning een hoop aantal uren aan speelplezier met bijna twintig levels in de verhaalmodus en een Sandbox-modus waar je je eigen regels maakt. Veel van deze uren zul je echter moeten wachten op progressie, of juist flink micro-managen, wat het tempo van het spel niet ten goede komt. Weet je jezelf hier doorheen te bijten, dan staat je een prima RTS-ervaring te wachten voor een zachte prijs.

5.5

N1-score

  • + Gaaf concept
  • + Veel content
  • - Onwennige besturing
  • - Veel micro-managing
  • - Slordig afgewerkt

Like dit bericht:

Recente artikelen

Nintendo Live 2024 komt naar Sydney

0

Nieuws Nintendo Live 2024 komt naar Sydney

23-04-2024

1

Rik

Sid Meier’s Civilization VI

0

Review Sid Meier’s Civilization VI

14-12-2019

0

Patrick

Tools Up! – Chaotisch klusplezier voor vier

0

Review Tools Up! - Chaotisch klusplezier voor vier

09-12-2019

0

Paul

Reageer als eerste!