The Men of Yoshiwara: Ohgiya

• 15 apr 18 om 10:00

• 0

Een op vrouwen gericht spel vol datebare, mooie anime-mannen om te reviewen binnen een redactie met maar één meisje? De keus was snel gemaakt: ik moest The Men of Yoshiwara: Ohgiya spelen. In deze otome-game, een visueel novelle met een vrouw in de hoofdrol, bouw je een romantische relatie op met een man. Zo belooft ook The Men of Yoshiwara: Ohgiya wel vijf verschillende mannen die je hart veroveren…

The Men of Yoshiwara: Ohgiya is het vervolg op The Men of Yoshiwara: Kikuya. Deze serie speelt zich af in het bloeiende en sfeervolle Yoshiwara, een district dat echt bestaan heeft in Japan en destijds bekend stond als een zogenaamde amusementswijk vol met theehuizen en bordelen. Het Yoshiwara van dit spel is dus gebaseerd op de echt bestaande Yoshiwara. Op het fictieve eiland waar de Yoshiwara in het spel zich bevindt, komen bijzonder weinig mannen ter wereld. Als gevolg zijn de rollen van de mannen en vrouwen binnen het fictieve Yoshiwara omgedraaid: in deze versie zijn de mannen de verleiders!

De creep op het witte paard

Je speelt als een jonge vrouw in een rijke familie. Aangezien er een mannenschaarste heerst op je thuiseiland, kun je alleen een echtgenoot vinden en kinderen, dus erfgenamen, krijgen door naar Yoshiwara te gaan. Je familie zet je daarom onder druk om naar Yoshiwara te gaan en een geschikte echtgenoot te vinden. Onder begeleiding van je bodyguard Musashi, neem je deel aan een etentje in Yoshiwara, vergezeld door vijf verschillende mannen. Na een oneindig lijkende nacht sta je voor de vraag: welke hunk ga je kiezen?

Na het etentje kun je uit de vijf mannen kiezen en gedurende zogenaamde hoofdstukken een relatie met diegene opbouwen en steeds meer over hem te weten komen. Je kunt enkel uit die vijf stuks kiezen: je bodyguard is helaas de enige man in het spel met wie je niet uit kunt gaan. Als je niet kan kiezen, maakt dat niet uit: je kunt met alle vijf de heren uitgaan. Eerlijk gezegd was er bij mij echter sowieso geen kwestie van niet kunnen kiezen, maar eerder niet wíllen kiezen: als je het aan mij vraagt zijn al deze datebare mannen namelijk niet verleidelijk maar juist ongemakkelijk gezelschap en zelfs een beetje creepy.

Cliché romanticus

Als je dan eindelijk je bink hebt gekozen, volg je een uniek verhaallijn verspreid over meerdere hoofdstukken. In elk van deze verhalen wordt beschreven hoe jullie liefde, na wat pieken en dalen, uiteindelijk slaagt. Iedere kerel heeft in het verhaal, naast jullie bloeiende liefde, een eigen probleem dat centraal staat. Alles wat je leest kun je doorspoelen, later teruglezen en zelfs automatisch afspelen: aan leesopties geen tekort dus. Wanneer je een verhaal afgesloten hebt, heb je zelfs nog de keuze verder te daten met je droomvriend.

Helaas zijn al deze verhaallijnen best cliché: een voorspelbare liefde, elke keer met net wat andere typische problemen, gepaard met een oninteressante hoofdpersoon maakt het hele gebeuren niet bepaald memorabel. Daarbij kun je amper sturing geven aan de vijf verschillende verhalen: zo nu en dan mag je kiezen uit wat antwoorden, maar echt veel voegt het niet toe aan het verhaal.

Langdurige deuntjes

Als de niet-zo-charmante mannen of het slaapwekkende verhaal mij niet hadden weggejaagd, had de oneindige zwoele muziek dat wel gedaan. Het spel heeft maar enkele deuntjes en draait deze dan vervolgens tot vervelens toe door. Wat de eerste paar minuten dus klinkt als een prima achtergrondliedje, verandert al gauw in een mateloos irriterend groepje muzieknoten. In tegenstelling tot de muziek, ziet het spel er grafisch gelukkig prachtig uit: de mooie achtergronden zetten de sfeer meteen.

Wie naar Yoshiwara gaat vindt liefde, dat had The Men of Yoshiwara: Ohgiya beloofd. Mijn hart hebben deze creepy mannen echter niet weten te veroveren. Erger nog, ze schrokken mij af met voorspelbare verhalen met weinige eigen inbreng en irriterende muziek. Voor de liefhebbers van het genre is er vast genoeg om verliefd op te worden in het spel, samen met de mooie achtergronden en urenlange datetijd. Mij zie je echter niet meer terug in de amusementswijk Yoshiwara.

4

• + Mooie achtergrond
  • + Urenlang daten