The Legend of Zelda: Breath of the Wild

• 13 mrt 17 om 13:10

• Icelos

• 2

De meest geanticipeerde game van het jaar moet toch wel The Legend of Zelda: Breath of the Wild zijn. Deze titel werd al besproken in 2011 en logischerwijs zijn gamers anno 2017 wel klaar voor dit epische verhaal. Wij doken enkele dagen geleden in dit gigantische avontuur met Link en hebben de Nintendo Switch-versie uitgebreid aan de tand gevoeld. Is Breath of the Wild een verademing voor de doorgewinterde The Legend of Zelda-fans, of zie je door de bomen het bos niet meer?

The Legend of Zelda: Breath of the Wild is een open-world RPG voor onder meer de Nintendo Switch. Het spel draait volledig om keuzes met maar één uitzondering; het verhaal. Je kiest welke kledij je draagt, welk pad je neemt, welke steden je bezoekt en met wat voor wapen je Ganon een kopje kleiner wilt maken. Een zeer welkome verandering ten opzichte van de vaste structuur van de vorige The Legend of Zelda-spellen.

Open your Eyes

Het spel begint met Link die ontwaakt uit een lange slaap. Na zijn ontwaking is Link al zijn herinneringen verloren, waardoor hij niet meer weet wie hij is of waarom hij in een Shrine of Resurrection ligt. Eenmaal deze Shrine achter zich gelaten, ontmoet Link een oude man, die hem de fijne kneepjes van het vak protagonist leren. Zo leert de Oude Man je om te koken bij het vuur, Shrines te bezoeken en hoge torens te beklimmen. Ook leert hij je veel van de geschiedenis, van alles wat er is gebeurd in deze enorme wereld van Hyrule.

Calamity Ganon wederkeerde naar Hyrule om voor eens en altijd de macht over het koninkrijk over te nemen. Ditmaal nam de antagonist de macht over eeuwenoude Guardians en de vier Divine Beasts. Hiermee was Ganon niet meer te stoppen, maar zoals in voorgaande legendes, waren daar een prinses en haar ridder om de demoon te verslaan. Echter, door een pijnlijk ongeluk werd de ridder fataal gewond en de enige manier om hem te genezen was de Shrine of Resurrection. Terwijl Link in zijn slaap genezen werd, nam Princess Zelda het op haarzelf om Ganon vast te houden in Hyrule Castle, zodat de mensen van Hyrule door konden leven. Na honderd jaar is deze strijd nog altijd bezig en het is aan Link om zijn herinneringen en krachten te bundelen om zodoende Ganon voor eens en altijd te verslaan.

Discovery

Het verhaal is in tegenstelling tot andere The Legend of Zelda-spellen een vrij klein onderdeel van de game. Breath of the Wild draait voornamelijk om ontdekken, overleven en puzzelen. Drie cruciale onderdelen die het spel een eigen sfeer geven die geheel anders is dan voorgaande spellen in de bekende reeks. Het spel begint op The Great Plateau en hier worden de basisbeginselen aan je uitgelegd. Tevens krijg je hier grotendeels alle krachten voor je Sheikah Slate. Van een magische bom, tot objecten vast te zetten dankzij Stasis, tot stalen objecten op te tillen met een magneet. Er zijn meer van dit soort krachten en die zal je nodig hebben bij het oplossen van de verscheidene puzzels, maar meer daarover later.

Nadat je de Great Plateau hebt gespeeld, krijg je dan eindelijk de volledige vrijheid om de gehele kaart in te vullen. Ga je na de introductie direct naar Ganon of ga je eerst op bezoek bij Kakariko Village? Misschien trek je wel eerst naar het zuiden, voorbij de besneeuwde bergtoppen naar de woestijn, of ga je opzoek naar Shrines? Of loop je simpelweg de wilde dieren achterna terwijl je ze allemaal neerschiet met je pijl en boog? De vrijheid is er om dit allemaal te doen en dit maakt het spelen van Breath of the Wild een verademing. Je mag simpelweg doen wat je zelf wilt en zelf leuk lijkt. Gelukkig is er ook meer dan genoeg te doen, wat het spel voor immens veel uren interessant maakt.

Staying Alive

Het overleven in deze wilde wereld is moeilijker dan je zou denken. Allereerst moet je rekening houden met de temperatuur van je omgeving, ga je in je T-shirt door sneeuwgebied, dan heeft Link het net even te koud. Hierdoor verlies je om de paar seconde een gedeelte van je hartjes. Kijk je niet uit, dan valt Link zelfs flauw en verschijnt er groots “Game Over” op je beeldscherm. Hetzelfde geldt voor de woestijn: loop je daar rond in een dikke wollen jas, of zelfs in je gewone kledij, dan raakt de protagonist oververhit met hetzelfde gevolg; “Game Over”.

Dit omzeilen is ook op leuke manieren gedaan. Zo kun je om de woestijn te trotseren in de nacht gaan, waardoor het opeens een stuk kouder is, of eten koken dat hittebestendig is om daarmee jouw tolerantie voor de hitte te verhogen. Dit werkt enorm tof en beloont de ontdekker die van het pad af dwaalt. Overal zitten belangrijke ingrediënten verstopt en deze verzamelen kan zo zijn voordelen hebben. Sterker nog, het koken is een zeer groot element in The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Hiermee kun je jouw aanvalskracht, verdediging, aantal hartjes, warmte- en koude-tolerantie verhogen. Zelfs de snelheid waarmee je je beweegt kun je versnellen met de juiste ingrediënten. Ook dit is een zeer toffe toevoeging wat ervoor zorgt dat je met de juiste brouwsels een zeer eind kunt maken.

Een ander element wat je nodig hebt om te overleven, zijn de verscheidene wapens die het spel rijk is. Je aanvalsgerei heeft namelijk een houdbaarheidsdatum en na enkele steken van je zwaard kan het zomaar zijn dat deze zo erg beschadigd is, dat hij breekt. Hierdoor ben je constant bezig met het zoeken naar nieuwe wapens om zo niet met lege handen te staan voor als je een Bokoblin tegen het lijf loopt. Het grootste nadeel van deze aanpak van Nintendo is dat je je wapens niet tijdig kunt repareren. Dat zou het geheel een stuk tactischer maken, want dan kon je jouw wapens nog redden voordat ze zouden breken. Dit is toch echt wel een sterk minpuntje, want het is niet tof om je overwonnen wapens zo snel teniet zien gaan.

Dungeons

In voorgaande The Legend of Zelda-spellen waren dungeons een van de meest iconische spelelementen. Toch besloot Eiji Aonuma met zijn team om deze zo goed als teniet te doen in het nieuwe deel. Je hebt geen enkele grot zoals we die gewend zijn, maar Nintendo heeft een goed alternatief in het spel verwerkt. In totaal kent het spel 120 shrines en dit zijn allemaal kleine uitdagingen voor Link. Zo heb je Shrines waarbij je moet vechten tegen een kleine Guardian, maar heb je ook Shrines waarbij het puzzelen centraal staat. Dit puzzelen wordt op enorm veel verschillende manieren aan de man gebracht, zo moet je soms met elektriciteit spelen, moet je gliden op de wind of moet je een bal door een puzzel loodsen. Het spel maakt daarbij soms gebruik van bewegingsbesturing, wat zeer goed werkt en voor de nodige variatie zorgt. Bij het verslaan van een Shrine word je beloond met een Shrine Orb. Als je er hier vier van hebt, mag je deze inleveren om je Stamina Wheel of het aantal hartjes te vergroten.

De doorgewinterde The Legend of Zelda-fan zal ondertussen waarschijnlijk een traantje wegpinken, want deze shrines zijn niets vergeleken met dungeons uit oudere spellen. Maar daar komen The Divine Beasts aan te pas. Deze gigantische beesten zijn in de macht van Ganon en het is aan Link om ze te bevrijden. Dit zijn redelijk grote puzzels waar je toch zeker een tijdje mee bezig bent. Daarbij is het enteren van zulke Divine Beasts een opgave an sich, wat het geheel zeer interessant en imponerend maakt. Zo moet je achter een Sandseal op je schild surfen, terwijl je geteisterd wordt door bliksemschichten. Deze Divine Beasts zijn hoogtepunten op je avontuur en uiteindelijk word je rijkelijk beloond als je hem eenmaal voltooid hebt.

Grafisch en geluid

The Legend of Zelda: Breath of the Wild heeft een vrij unieke stijl die enorm goed tot zijn recht komt. De steden, de woestijn, de jungles, de bergtoppen en vrijwel alles wat je kunt zien, ziet er meer dan prima uit. Het enige nadeel is toch wel de stabiliteit. De game heeft soms wat last van framedrops en voornamelijk als het beeldscherm aardig vol is. Dit maakt de beleving iets minder, maar het is eigenlijk niet echt belemmerend. Het is slordig, maar niet meer dan dat.

Qua geluid weet Breath of the Wild niet zulke hogen ogen te gooien als haar voorgangers. Het is voornamelijk stil en je kunt daadwerkelijk het ademen van al het wild (breath of the wild) beluisteren. Dit komt omdat het spel nogal stil is en er weinig indrukwekkende muziekstukken inzitten. Soms hoor je een melodietje, maar over het algemeen is het verrassend stil. Dit maakt het spel zeer rustgevend en ik kan daar eindeloos van genieten.

Met The Legend of Zelda: Breath of the Wild heeft Nintendo misschien wel de beste titel ooit neergezet. Het spel laat je met gemak tachtig uur rondlopen in een levendige wereld met meer dan honderd shrines, ontelbare side-quests en een episch verhaal. Grafisch weet het spel geen stabiliteit te bieden, maar dat is zo minuscuul, dat het geen problemen moet veroorzaken. Het spel heeft daarbij een vrij hoge moeilijkheidsgraad wat het geheel lekker pittig maakt. Heb jij de tijd om jezelf voor honderden uren te verliezen in een game? Hou je van epische avonturen, grootse gebieden en om puzzels op te lossen? Dan is The Legend of Zelda: Breath of the Wild hét avontuur voor jou.

9.8

• + Honderd plus uur aan content
  • + Puzzelen in meer dan honderd shrines