The Legend of Bum-bo - Candy Crush in een wat smeriger jasje

• 2 jul 22 om 08:00

• Randy

• 0

Ho, even wachten met het halen van je moeder die inmiddels op level 300 zit met Candy Crush. Deze turn-based roguelike lijkt qua gameplay dan wel aardig veel op het kleurrijke en zoete puzzelspelletje, maar in plaats van snoepjes match je in the Legend of Bum-bo poepjes, plasjes en snotjes.

Misschien komt Bum-bo je al bekend voor, hij is namelijk een item uit de indiehit the Binding of Isaac. Maker Edmund McMillen heeft besloten dat Bum-bo ook zijn eigen spel verdient. Terwijl de roguelike-formule voor Bum-bo intact blijft, maakt de met chaos gevulde kelder plaats voor een strategische turn-based puzzler.

Hier is Bum-bo nog blij…

Bum-bo want coin

Bum-bo wil alleen maar muntjes: Dit keer heeft hij ze en is hij blij met zijn leven in een doos achter een huis op een heuvel. Uit het niets verschijnt daar een slechterik die de muntjes van Bum-bo steelt en in het riool springt. Bum-bo is hier natuurlijk niet van gediend en springt de schurk (en zijn muntjes!) achterna. Hier gaat hij het gevecht aan met de monsters die hij tegenkomt om zijn geliefde muntjes weer terug te krijgen!

Vier op een rij

De algemene gameplay is redelijk vanzelfsprekend. Match vier vormpjes in één rij om spreuken te kunnen gebruiken, versla de monsters die je op je weg tegenkomt en als je dood bent, begin je weer opnieuw. Deze simpele manier van spelen houdt je bezig met het strategisch plannen van je aanvallen en daardoor valt het minder op dat je letterlijk snotjes naar je vijanden gooit.

De vormpjes die je kan matchen zijn poepjes voor een schild, plasjes voor een extra stap, snotjes om je vijanden voor een beurt stil te zetten, botjes of tandjes om schade aan te richten en hartjes om een half hartje terug te krijgen. Vijanden staan op een 3×3 grid waar je telkens de voorste in de kolom raakt als je ze pijn gaat doen. Pas wel op, de monsters kunnen ook bewegen dus het is raadzaam regelmatig je strategie aan te passen. Het is een leuke variant op de traditionele turn-based roguelikes zoals Slay the Spire en Dicey Dungeons.

Zie jij de vier op een rij kans al?

Match je wat vormpjes, dan krijg je mana waarmee Bum-bo spreuken kan gebruiken. Mep vervolgens de gehele voorste rij met een knuppel of zorg ervoor dat alle monsters de aankomende beurt niet kunnen aanvallen. Lukt het je om zeven vormpjes te matchen, dan voelt dat natuurlijk goed, maar je krijgt ook nog eens een aanval waar je het gevecht meestal wel mee wint.

Op weg naar je muntjes

In het begin vecht je in de kartonnen arena’s vooral tegen vliegjes en rollen toiletpapier, maar in latere hoofdstukken worden dit smerige hoopjes bloed en botten die ook nog eens de schade van al je spreuken negeren.

Na een aantal dozen kom je tegenover een eindbaas te staan. Dit zijn grotere en sterkere monsters die je volop bezighouden met vooruit plannen om maar niet geraakt te worden én om nog wat schade te kunnen doen. Deze eindbazen zijn een flinke uitdaging en je wordt hier beloond voor goed strategisch nadenken. Er zijn momenten geweest waar ik toch zeker vijf minuten naar mijn Switch aan het staren was, om er maar zeker van te zijn dat ik het beste uit mijn beurt zou halen.

Verslagen monsters en eindbazen geven je je welgeliefde muntjes. Na de eindbaas kan je deze spenderen aan gokspelletjes om sterker te worden of spreuk-upgrades.

Dit is één van de eindbazen die vliegjes voor je neus blijft gooien.

Niet buiten de doos

Iedere keer als je aan de beurt bent heb je maar twee stappen. En omdat je spelbord voor iedere kamer altijd anders is, kan het dus voorkomen dat je weinig tot niks kan met je stappen. Ook al wordt je beloond met meerdere beurten vooruit plannen, is het gevecht voorbij, dan start je de volgende weer met een compleet nieuw bord en nul mana en kan je niet verder denken dan de doos waar je je in bevindt. Het voelde erg vervelend om na een goed gevecht in de volgende ronde een spelbord te hebben waar ik niks mee kon, in ieder geval niet met mijn twee stappen.

The Legend of Bum-bo beloont strategisch denken en biedt een ware uitdaging. De randomness die iedere keer aanwezig is kan soms al vervelend zijn, maar wordt helaas sterker gemaakt door de mana reset tussen gevechten. Toch is dit spel een simpele, leuke variant op de traditionele turn-based roguelikes en kun je hier goed je tijd mee vullen.

7.5

• + Strategisch denken wordt beloond
  • + Grappige setting