The Flame in the Flood

• 30 okt 17 om 10:00

• 0

Sinds een paar maanden overspoelen indiegames de Nintendo Switch. Hoewel de meeste spellen overkwamen van een ander platform, zijn ze toch de moeite waard. Zo stroomde ook The Flame in the Flood, een survivalgame, de Nintendo Switch binnen. Is dit spel opnieuw een goede aanwinst voor de Nintendo Switch eShop of kon het beter op onbekende wateren blijven?

The Flame in the Flood is een rogue-lite survivalgame. In een met water overstroomd Amerika nemen je instincten het van je over en moet je proberen zo lang mogelijk in de woeste wereld te overleven. Samen met je hond Aesop reis je door tien regio’s gevuld met automatisch gegenereerde eilandjes.

Eilanden

Op deze eilanden kun je van alles en nog wat vinden dat je helpt je in leven te blijven. Zo kan een eiland bijvoorbeeld verschillende soorten planten, wat hout, een groep konijnen en nog veel meer bevatten. Zulke voorwerpen heb je allemaal nodig om nieuwe dingen zoals touw te maken. Dit bewaar je vervolgens in je inventaris, dat weer onderverdeeld is in drie verschillende opslagruimtes: je eigen tas, die van Aesop en de raft. Deze onderverdeling zorgt echter voor wat frustraties. Zo kun je alleen iets in je raft stoppen als je daar staat. Ook gaan items niet automatisch naar Aesops tas, als die van jou vol zit: je moet eerst plaats in je eigen tas vrijmaken. Zelfs wanneer je een item oppakt dat al in Aesops tas zit, gaat die niet automatisch daarheen. Elke keer dat je dus iets wilt oppikken zonder dat je ruimte hebt in je tas, moet je bijna jongleren met items om plaats vrij te maken of simpelweg items achter te laten. Omdat je vaak iets oppakt, werkt het systeem irriterend.

Wanneer je een bepaald eiland eenmaal gezien hebt, kun je raften over een rivier naar een ander. Raften kan er soms ruig aan toe gaan. Door de afwisselende snelle en slome stromingen voelt de rivier op zijn tijd bijna aan als een wildwaterbaan. Ook dobberen er verschillende obstakels rond, zoals rotsen of auto’s, die je moet vermijden. Je raft kan namelijk te veel schade oplopen en uiteindelijk uit elkaar vallen, waardoor je goed moet blijven opletten.

Overleven

De dood is een zekerheid, óók in Flame in the Flood. Overal loert gevaar en het spel gooit je vanaf het begin al in het diepe. Er zijn vier meters waar je het meest op moet letten om met succes de dood te vermijden: honger, dorst, lichaamstemperatuur en vermoeidheid. Als een van die vier meters op nul staat, leg je meteen het loodje. Genoeg eten en drinken, warme kleren aantrekken en zo nu en dan slapen is dus (net zoals in het echte leven) zeker niet onverstandig. Ook verschillende ziektes en klachten, zoals sepsis door open wonden, parasieten door het eten van bedorven voedsel en gebroken botten door een wolvenaanval, kunnen langzaam de dood voor je betekenen. Daarnaast is het van levensbelang genoeg nuttige items opgepakt te hebben en daar wat van te maken, zoals een valstrik voor konijnen of penicilline om een ziekte te kuren. Je weet nooit wat een volgend eiland kan brengen, waardoor een voorraad voedsel en geneesmiddelen onmisbaar is. Wanneer je eenmaal sterft, kun je je reis opnieuw beginnen vanaf de start van een van je bereikte regio’s.

Veel verder dan overleven en zo ver mogelijk reizen gaat dit spel eigenlijk niet. Je volgt amper een verhaal, afgezien van korte gesprekjes met willekeurige medemensen die willekeurig op een eiland verschijnen. Ook stijgt de moeilijkheidsgraad gedurende het spel amper: soms zijn bepaalde items wat lastiger te vinden, maar daar blijft het dan ook zo’n beetje bij. Dit zijn geen grote problemen, omdat je je handen regelmatig vol hebt met overleven. Daarbij kun je het spel in lastige en eindeloze modus spelen. Toch zou variatie welkom geweest zijn: ofwel in de vorm van wat meer verhaal, ofwel in de vorm van wat vernieuwende eilanden.

Talloze tonen

The Flame in the Flood heeft een erg aanwezige en unieke sfeer. De kleurrijke en soms aparte tekenstijl legt het verwoeste Amerika prachtig vast, maar de muziek maakt de game écht bijzonder. Zo wisselt de soundtrack af van rustige country of western muziek, naar gezongen nummers door Chuck Ragan.

Al met al is The Flame in the Flood een rustig, maar toch intrigerend spel. Het is leuk om op ontdekkingsreis te gaan op elk eiland, zeker omdat het niet zo groot en telkens wat anders is. De gameplay is echter niet voor iedereen even vermakelijk en valt na een tijdje toch wat in herhaling. Vooral de inventaris zorgt telkens voor frustraties. Maar daar tegenover staat een unieke sfeer, compleet met een hond en ontspannen muziek die je te allen tijde achtervolgt. Hierdoor heb je met The Flame in the Flood geen probleem om een overvloed aan plezier te beleven.

7.5

• + Eilanden ontdekken is leuk
  • + Goede muziek