The Final Station

Aan post-apocalyptische games is tegenwoordig geen gebrek. Zombies, duistere wezens en helden met shotguns: over het algemeen een formule die door velen wordt gewaardeerd. The Final Station pakt het lichtelijk anders aan. Deze game plaatst je midden in een apocalyps in wording. De pixelachtige wereld staat op het randje van de afgrond. Is The Final Station een geslaagde formule of slaat het toch de plank mis?

Als je The Final Station voor het eerst oppakt, zul je misschien concluderen dat het een simpele side-scrolling treinsimulator is waarbij je periodiek zombies af moet knallen. Toegegeven, dat dacht ik in eerste instantie ook. Maar dan komt het verhaal om de hoek denderen met zo’n kracht dat het je niet meer zal loslaten tot je eindhalte. Jij als speler bent echter een simpele treinmachinist die niet beter weet dan personen en goederen door de wereld verplaatsen.

In het duister
Vanaf de eerste minuut dat je aan boord van je trein stapt, kun je al aanvoelen dat het geen ordinaire werkdag gaat worden. Er gaan allerlei geruchten rond over de radio, er staan vreemde verhalen in de krant en ook je communicatiesysteem aan boord van de trein is angstvallig stil vandaag. Na een paar haltes beveelt het leger je om medewerking te verlenen in dienst van de natie. Vanaf daar wordt stukje bij beetje duidelijk dat jij als simpele machinist een sleutelrol zal spelen bij het wel of niet overleven van de mensheid. Het is aan jou om de laatste hoop van de mensheid naar de eindbestemming te vervoeren.

De charme van The Final Station zul je direct terugvinden in het feit dat je als speler in het duister tast over de werkelijke situatie. Wel krijg je geruchten mee en heb je zo bepaalde vermoedens. Deze onwetendheid, gecombineerd met de grimmige sfeer naarmate je verder in het spel geraakt, geven de game een overweldigende kracht en voeden de drang om de onderste steen boven te halen.

Opgejaagd en alleen
Het systeem van de spoorwegen werkt met zogenaamde Blockers. Iedere Blocker zet je trein vast en moet ontgrendeld worden met een code. Deze code kun je afhalen bij de verantwoordelijke voor het desbetreffende station. Echter kun je je vast voorstellen dat in een apocalyptische wereld niet alles op een presenteerblaadje zal komen aanwaaien. Je zult er dus op uit moeten trekken om de code te bemachtigen. Je kunt tevens van de gelegenheid gebruik maken om materialen te bemachtigen om extra munitie of medicamenten te produceren.

Tijdens je zoektochten word je voortdurend opgejaagd door duistere, mensachtige wezens, slachtoffers van de ‘Second Visitation’. Gewapend met een pistool om je te verdedigen baan je je een weg door verschillende gebouwen en landschappen. De besturing voelt wat onwennig aan in het begin. Vooral de gevoeligheid van de linkerstick, waarmee je je wapen kunt richten op de gewetenloze tegenstand, gooit vaak roet in het eten. Echter krijg je dit na verloop van tijd onder de knie, wat het probleem verhelpt.

Ook moet je ervoor zorgen dat je trein niet uit elkaar valt en dat je passagiers hun honger kunnen stillen. De trein zelf is in barslechte staat en als je niet uitkijkt vallen de life-support systemen uit wegens een kortsluiting. Laat je passagiers niet stikken, letterlijk!

The Only Traitor
Als je dan uiteindelijk als een sneltrein door The Final Station bent geraasd en de credits over het scherm ziet rollen, blijf je met een hoop vragen zitten. De in de Nintendo Switch-versie geïntegreerde DLC ‘The Only Traitor’ biedt hier uitkomst, althans voor een deel. In deze post-game DLC speel je Peter Glenn. Het avontuur speelt zich af in dezelfde wereld als het basisspel, echter maak je de gebeurtenissen nu mee vanuit een ander perspectief. Met nieuwe vijanden, nieuwe locaties en een nieuwe manier van transport maakt deze DLC het mogelijk het verhaal beter te doorgronden. Een absoluut gouden DLC voor The Final Station en mijns inziens zelfs onmisbaar als je de volledige ervaring van dit geweldige spel wilt meemaken.

The Final Station is unieke game die niet mag ontbreken in je verzameling. Het plot is absoluut goud waard en de manier waarop cruciale informatie in je volle zicht verborgen gehouden wordt, maakt de motivatie om het spel volledig uit te spelen alleen maar groter. Je waant je in een wereld waarin angst en onzekerheid centraal staan en dat voel je aan elke vezel in je lichaam. Wanneer je ontgoocheld naar de credits staart, weet dan dat je nog een volledig avontuur te wachten staat. Dat avontuur zal meer duidelijk maken over de gebeurtenissen in de grimmige wereld van The Final Station. Doe jezelf een plezier en zorg ervoor dat je deze trein absoluut niet mist!

8.5

• + Geweldig plot
  • + Meeslepend