The Fall Part 2: Unbound

Hoewel The Fall twee jaar geleden toch een best gesloten verhaal leek te vertellen, vermeldde het einde ineens op bijzondere wijze dat het nog een voortzetting zou krijgen. Die voortzetting komt nu in de vorm van een Nintendo Switch-game. Als tweede deel in een trilogie heeft The Fall Part 2: Unbound de moeilijke taak om het beginnende deel en het aankomende besluit van de epos aan elkaar te verbinden. Hoe gaat dat de game af?

Het originele The Fall verscheen in 2015 voor de Wii U. Wij waren vrij positief over het avontuur van A.R.I.D. De robot had als primaire taak om haar piloot, Josephs, te redden. Al schietend en puzzelend bereik je uiteindelijk met Arid het einde van de game om erachter te komen dat Josephs helemaal niet meer aanwezig is in het robotpak van Arid! Deze gebeurtenissen uit het eerste deel vertelt The Fall Part 2: Unbound gelukkig aan het begin van de game nog even voor je, zodat je weet waar je gebleven was.

The Network

Je vindt jezelf in een vreemd netwerk, besmet met duisternis. Omdat je piloot Josephs aan het einde van het eerste deel ineens zoek bleek, besluit je het netwerk te doorzoeken naar je piloot. Een zogenaamde User probeert het netwerk binnen te dringen, waarna het signaal je leidt tot de verschillende afgesloten werelden van diverse AI’s. Elke AI heeft een eigen functie in een besloten omgeving.

Perspective

Het ingewikkelde verhaal daargelaten, speel je als drie verschillende AI’s in dit spel: The Butler, The One en The Companion. The Butler heeft bijvoorbeeld zijn belangrijke dagelijkse routine, The Companion heeft als taak om de bemanning te dienen en The One wil anders zijn dan The Many, ofwel de massa. In elk miniverhaaltje heb je als eigen doel om jezelf te redden van de User, maar hiervoor moet je hevig de AI die je overneemt manipuleren. En dat allemaal om het corrupte netwerk te redden.

Dit leidt tot een gameplay die zich, veel meer dan het eerste deel, focust op puzzelen. In het verhaaltje van The Butler volg je bijvoorbeeld een strikte dagelijkse cyclus die je op de een of andere manier moet zien te doorbreken. Door interactie met je omgeving haal je beetje bij beetje informatie binnen waarmee je kunt uitvogelen hoe je verder komt in de game. Deze informatie is echter meestal zo subtiel, dat het uiteindelijk op trial-and-error aankomt. Maar heel soms verkrijg je een concrete aanwijzing, die je dan weer concreet moet toepassen op je omgeving.

Het eerste deel had naast de puzzelelementen nog wat meer de nadruk op schiet-actie liggen. In Unbound kun je vooraf aangeven of je veel (en moeilijke) actiestukken wil ervaren, of juist weinig. Wat je ook kiest, de nadruk ligt met name op het puzzelen en op het verhaal. Over het algemeen is dat jammer, want de variatie in gameplay maakte het eerste deel tot een fijn tekstueel gevarieerd avontuur.

The Fall Part 2: Unbound voelt aan het einde van de rit toch als een moeilijk te beoordelen game. Voor fans van het eerste deel biedt deze opvolger dus aardig andere focus wat betreft gameplay, maar Unbound voelt minder urgent aan voor het grotere verhaal. Het zet zeker een stap voor de trilogie, maar omdat ik zelf het eerste deel heb ervaren als een vrij gesloten verhaal, kwam dit niet als een logisch vervolg voor mij. En omdat we wederom een open einde voorgeschoteld krijgen waar het derde deel een vervolg aan moet geven, voelt Unbound alles bij elkaar toch wat teleurstellend aan.

Conclusie

The Fall Part 2: Unbound is een redelijk moeilijke game. Als tweede deel van een trilogie en als een vervolg op een spel dat goed op zichzelf kan staan, vraag ik me af wie er echt op deze titel zat te wachten. De drie miniverhaaltjes die je hier speelt, maken dit deel tot een heel andere game dan The Fall was, maar zorgen er helaas voor dat de fijne variatie in gameplay ook ontbreekt. De zware focus op puzzelen maakt het gehele spel vooral tot een trial-and-error-oefening en niet zozeer tot een interessant interactief drama. Schaf The Fall Part 2: Unbound alleen aan als je van het origineel genoten hebt en graag de volledige trilogie wil ervaren.

6

N1-score

  • + Totaal anders dan deel één
  • + Goede setting in het Network met drie AI-verhalen
  • - Minder variatie in gameplay
  • - Op zichzelf geen interessant verhaal
  • - Veelal frustrerende puzzels
  • - Alleen boeiend voor wie The Fall écht goed vond

Like dit bericht:

Recente artikelen

Gori: Cuddly Carnage krijgt lanceerdatum en nieuwe trailer

0

Nieuws Gori: Cuddly Carnage krijgt lanceerdatum en nieuwe trailer

23-04-2024

1

Mark

Bayonetta & Bayonetta 2

0

Review Bayonetta & Bayonetta 2

17-02-2018

0

Daan

Pokémon Gold, Silver en Crystal: een legendarisch trio

1

Nieuws Pokémon Gold, Silver en Crystal: een legendarisch trio

15-02-2018

1

Erik

Reageer als eerste!