The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition - Completer dan compleet

• 23 okt 22 om 10:37

• Kitty

• 4

Ah, Skyrim. Elf jaar geleden speelde ik de game voor het eerst op mijn pc. En nog eens, op de Playstation 3. Een paar jaar later was het tijd voor The Elder Scrolls V: Skyrim – Special Edition, op de Playstation 4. En nog eens op mijn laptop, want die werd gratis geüpgraded. Vijf jaar terug verscheen de The Elder Scrolls V: Skyrim – Legendary Edition, wat een mooie gelegenheid was om nog een editie aan te schaffen, dit keer op de Nintendo Switch. Blijkbaar was de tijd nog niet daar voor Bethesda om vaarwel te zwaaien naar Skyrim, want nu is het ook nog tijd voor de Switch-versie van de Anniversary Edition. Dan is de grote vraag: is deze editie (nóg) een aanschaf waard?

The Elder Scrolls V: Skyrim is zonder twijfel één van de beste games die ik ooit heb gespeeld. Mocht je het voor elkaar hebben gekregen om het nog nooit te hebben gespeeld, ga dan als de wiedeweerga naar de winkel en schaf het aan (dat gezegd hebbende, er zijn wel echt goedkopere opties dan de Nintendo Switch-versie). Twijfelaars verwijs ik graag naar onze review van de Legendary Edition voor de Nintendo Switch. Mocht je elke versie ooit al hebben, dan wordt het een lastigere afweging.

Wat zit in de Anniversary Edition?

Het meeste heb je aan deze editie als je nog helemaal geen exemplaar van The Elder Scrolls V hebt, of alleen één van de eerste versies. Bij de Anniversary Edition zijn namelijk de Special Edition, alle DLC, alle verbeteringen voor nieuwe generaties, 48 Creation Club items die al eerder uitkwamen en 26 nieuwe items inbegrepen. Een deel van de nieuwe content is als gratis update beschikbaar voor Legendary Edition-bezitters. Die Special Edition en de DLC zaten daar namelijk al in en dan is de upgrade (die ook als twintig euro kostende DLC beschikbaar is) wat minder groots. Kun je het nog volgen?

Er zijn allerlei nieuwe soorten en designs armor beschikbaar.

Gratis upgrade voor Legendary Edition-bezitters

Een deel van Anniversary Edition upgrade is dus gratis beschikbaar voor bezitters van de Skyrim Legendary Edition. Heb je die al, dan download je een patch waarmee je vier extra stukken content krijgt: Saint & Seducers, een aantal zeldzame voorwerpen, Survival-modus en de mogelijkheid om te vissen.

Het interessantste hieraan is Saints & Seducers, want dit is een extra verhaallijn waarbij je ook nog eens nieuwe soorten pantsers, wapens en vijanden krijgt. Het is best een uitgebreide verhaallijn, en de nieuwe pantsers zien er erg vet uit. Nadeel(tje) is wel dat zolang je de verhaallijn niet afrondt, het kan gebeuren dat een deel van deze bandieten komt proberen om je te vermoorden terwijl je bezig bent aan een andere quest. Niet te veel tegelijk doen dus (maar dat blijft sowieso een klassieke valkuil van deze game). Alleen deze upgrade al is een (her)bezoekje aan Skyrim waard. Zelf speel ik het liefst als mage, en er zitten fraaie nieuwe conjuration spell tomes bij!

De Survival-modus brengt een extra moeilijkheidsgraad met zich mee, vooral leuk voor mensen die graag een beetje roleplayen. Daar ben ik er geen van, dus ik had er snel genoeg van. Je krijgt het daadwerkelijk koud als je door de sneeuw wandelt, waar je je kleding op moet aanpassen. Verder moet je eten om niet te verhongeren, zorgen dat je genoeg slaap krijgt én fast travel is niet meer mogelijk. Er is al genoeg aan de hand in Skyrim zonder deze toevoegingen, die allemaal (negatieve) invloed hebben op je gezondheid, stamina en magicka.

De mogelijkheid om te vissen brengt ook nieuwe opties voor maaltijden met zich mee, en een paar quests. Gecombineerd met de survival-modus is dit wel een interessante toevoeging, maar buiten dat is het vissen an sich niet erg spannend . Het kan alleen op vaste visplekken, die een beetje lastig te herkennen zijn. Je kunt wel kaarten kopen zodat je op de juiste plek zoekt, maar ook hier was ik wel snel op uitgekeken. In sommige van je huizen kun je een aquarium bouwen en vullen met vissen: dat is dan wel weer tof.

Er zijn vaste visstekjes toegevoegd aan Skyrim. Ze zijn alleen niet heel makkelijk te vinden.

Verdere extra’s

Best veel gratis upgrades dus, voor Legendary Edition-bezitters. Wat krijg je dan nog extra voor de twintig euro die de upgrade kost? Heel veel Creation Club-content. Dit is content die door de jaren heen is gemaakt (deels speciaal voor deze editie) variërend van quests, items, en pantsers tot nieuwe huizen. Ook fijn is de mogelijkheid om je paard te voorzien van pantser. Opvallend bij de nieuwe wapens zijn de speciale fist-weapons waarmee je unarmed combat kunt trainen. De nieuwe content wordt geïnstalleerd bovenop je huidige versie, en je kunt gewoon verder met de save game die je had (maar dat hoeft niet). Ik ga niet alle nieuwe inhoud nalopen, maar een paar Creations sprongen er echt positief bovenuit:

Een hele leuke nieuwe optie is de mogelijkheid om een eigen boerderijtje te starten. Hier zit een (korte) quest aan vast, waarmee je de boerderij tot je beschikking krijgt en dingen kunt gaan verbouwen. Niet alleen is dit een hele handige manier om aan alchemie-ingrediënten en voedsel te komen, maar je genereert er ook nog eens een handig inkomen mee. En ik voelde me ook wel een beetje trots toen ik uitkeek op mijn eigen land. Knus!

Ook kun je nu companion pets meenemen. Er is een variëteit aan pets te vinden, elk met een eigen speciale vaardigheid. Sommige kunnen meevechten, andere vinden waardevolle voorwerpen in de omgeving. Het is hartstikke schattig en vaak ook nog handig. Nadeel is wel dat ze nogal in de weg kunnen staan, eigenlijk zoals met alle volgers in de game.

Met een companion pet wordt alles gezelliger!

Misschien nog wel de beste toevoeging is de rugzak. Het is een stevige vergroting van je inventarisruimte, en er zijn speciale rugzakken te koop/te creëren die je nog een extra buff geven op een voor jou relevante stat: zo geeft de mage rugzak je ook nog extra magicka. Het ziet er misschien niet super stoer uit, maar het is een flinke verbetering van spelersgemak om een hoop extra spullen mee te kunnen slepen.

Met een rugzak kun flink wat extra spullen meenemen.

Wederom een nieuwe versie van The Elder Scrolls V: Skyrim. Is het het waard? Ja. Heb je de game nog nooit gespeeld, dan is dit je kans om te starten met de meest complete epische ervaring die Skyrim te bieden heeft. Heb je stevig genoten van eerdere versies, dan is er genoeg nieuwe content om je twintigste playthrough weer een nieuwe draai te geven.

9.5

• + Eén van de beste games aller tijden, completer dan ooit
  • + Hoop nieuwe content
  • + Creation Club items voor het eerst op Nintendo Switch
  • - Voor bezitters van eerdere versies alsnog de minste upgrades

Over Kitty

Kitty houdt van helemaal opgaan in andere werelden. Of het nou een door verhaal gedreven avontuur is als advocaat, een open wereld waar een prinses gered moet worden, of een wereld die nog helemaal gebouwd moet worden. Verder checkt ze als eindredacteur alle teksten op N1-UP, om de wereld voor verdere taalfouten te behoeden.

Lees meer over Kitty

Corpse Party II: Darkness Distortion aangekondigd voor Nintendo Switch

0

Media Corpse Party II: Darkness Distortion aangekondigd voor Nintendo Switch

29-03-2024

1

Landkaart in Pokémon GO krijgt update in komende weken

1

Nieuws Landkaart in Pokémon GO krijgt update in komende weken

23-10-2022

2

Nieuwe Nintendo 64-iconen voor Nintendo Switch Online

1

Nieuws Nieuwe Nintendo 64-iconen voor Nintendo Switch Online

23-10-2022

3

Discussieer met ons mee! 4

23 okt 22 om 11:06

#7220‍

2716 XP | 525 comments

Heb hem 10 jaar terug op de 360 eens opgestart. Kreeg toen door dat er wel heel veel tijd in zou gaan zitten en die had ik toen niet. Dus nooit verder gegaan. Inmiddels heel vaak getwijfeld, maar uiteindelijk nooit meer aangeschaft. Mede omdat er al zoveel games zijn die er veel beter uitzien.

rob1N

23 okt 22 om 14:38

#7226‍