Man of Medan Switch

The Dark Pictures: Man of Medan - Interactieve horrorfilm

• 10 mei 23 om 18:24

• 2

Horrorgames, je moet ervan houden. Ondergetekende is niet de grootste fan van het genre, maar Man of Medan onderscheidt zich doordat je als speler keuzes maakt die het verhaal beïnvloeden. Dat levert een interessante, interactieve film op die zich prima thuis voelt op de Nintendo Switch.

Man of Medan is het eerste deel uit de Dark Pictures Anthology-reeks en verscheen oorspronkelijk in 2019 voor o.a. PlayStation 4 en pc. Het spel is eigenlijk een interactieve film waarbij je vijf twintigers volgt die uiteindelijk op een spookschip belanden. Je leert de personages kennen en maakt beslissingen die de loop van het verhaal beïnvloeden. Jouw keuzes bepalen uiteindelijk wie het verhaal overleeft.. en wie niet.

B-film vibes

De gameplay is met name in het eerste uur van het spel niet tot nauwelijks aanwezig. Vaak kijk je naar één lange, onafgebroken cutscene en moet je af en toe een gespreksoptie kiezen. Dat klinkt saai en dat is het ook wel een beetje. Hoewel de acteurs prima stemmenwerk leveren, ligt het B-film gehalte van het script hoog. Je kunt alle stereotypes één voor één afstrepen: de sleazy womanizer, de tuttige barbiepop, de onzekere nerd: ze zijn allemaal aanwezig.

De twintigers zijn op zoek naar een verloren schat op zee, maar na een aanval op hun boot wordt het spel direct een stuk interessanter. Opeens kan een slecht antwoord een afgehakt oor betekenen, wanneer je net iets te stoer reageert op een bedreiging van de gemaskerde mannen die aan boord zijn geslopen. Personages die eerder nog plat leken, krijgen zo wat broodnodige diepgang om de rest van het verhaal te dragen.

Man of Medan Conrad Switch

De meer realistische artstyle blijft prima overeind op de Nintendo Switch.

Geslaagde horror

Na een best wel lange introductie belanden de personages op een spookschip. De overdaad aan tussenfilmpjes maakt plaats voor langzame verkenningstochten door lugubere gangen. De sfeer is intens duister, de geluidseffecten zijn creepy en de makers zijn duidelijk fan van jump scares. Met het Switch-schermpje redelijk dicht tegen mijn gezicht aan in een pikdonkere kamer schrok ik me een paar keer flink te pletter. De rest van de game speelde ik dus op de tv. Horror geslaagd, zullen we maar zeggen.

Het audiovisuele design van Man of Medan is anno 2023 nog steeds top notch. De Nintendo Switch-versie doet zoals te verwachten een paar concessies, maar de ervaring blijft verrassend goed overeind staan. Texturen van dichtbij zijn wat waziger en de personages zijn in het daglicht niet altijd moeders mooiste. Maar zodra het donker wordt, doet de Nintendo Switch-versie qua engheid en atmosfeer niet onder voor de versies op sterkere consoles.

Man of Medan donker schip

En donker, dat wordt het natuurlijk regelmatig.

Sneller praten aub.

Een andere noemenswaardige concessie is dat de game op 24 fps draait in plaats van 30 fps. Dit is ongetwijfeld gedaan om de grafische kwaliteit intact te houden en viel mij niet op omdat de gameplay toch al niet veel voorstelt. Het functioneert goed genoeg om niet storend te zijn en de ietwat logge draaisnelheid en vaste cameraperspectieven zetten perfect die old-skool Resident Evil-sfeer neer.

Man of Medan is duidelijk gemaakt voor fans van verhaalgedreven games. Doordat gesprekskeuzes echt invloed hebben op het verhaal, nodigen de makers uit tot herspelen via een scene select optie. Helaas ontbreekt de fast-forward optie volledig. Dat betekent heel vaak op ‘A’ drukken door gesprekken die je al kent en die ook niet veranderen. Het is niet mogelijk om vooruit te spoelen naar de keuzemomenten en dat zorgde ervoor dat ik het herspelen al snel voor gezien hield. Zonde.

Man of Medan is een geslaagde, interactieve horrorfilm die zich prima thuis voelt op de Nintendo Switch. De audiovisuele presentatie blijft goed overeind en ondanks een wat trage start, weet het keuzegedreven verhaal te boeien. Het spel is in een uurtje of vijf uit te spelen, maar met een relatief zachte prijs van 19,95 is deze stiekem best indrukwekkende port zeker het proberen waard.

7.5

• + Keuzes hebben echt invloed op het verhaal
  • + Audiovisueel erg sterk
  • + Prima stemmenwerk
  • - Trage start
  • - Geen fast-forward functie voor replays

Over Mitch

Mitch houdt van Nintendo, maar schuwt kritiek op het bedrijf niet. Als Community Manager houdt hij de sfeer op N1 graag relaxed en gezellig. Je mag hem altijd uitdagen voor een potje Smash of Mario Party in de N1-Discord!

Lees meer over Mitch

Pokémon GO heeft grote veranderingen op de planning

0