Tetris 99: Big Block DLC

• 5 jun 19 om 08:00

• Paul

• 0

Tetris 99 is inmiddels ruim drie maanden beschikbaar voor Nintendo Switch Online-gebruikers en is een redelijk succes te noemen met bijna drie miljoen gebruikers. Sindsdien hebben er diverse “Grand Prix”-evenementen plaatsgevonden waarbij de winnaars Nintendo eShop-tegoed of een nieuw thema voor het spel konden winnen. Drie maanden sinds de release is het dan tijd voor het eerste stukje nieuwe content: Big Block DLC. Een waardevolle uitbreiding of de moeite niet waard? Je leest het hieronder.

Vallende blokken

Tetris is en blijft een fenomeen in de wereld van videogames. In april werd duidelijk dat het spel door maar liefst 2,8 miljoen gebruikers gespeeld was! Sindsdien zijn er verschillende Grand Prix-evenementen georganiseerd waar prijzen te winnen waren. Als je me drie jaar geleden had verteld dat Nintendo in 2019 een Battle Royale zou uitbrengen waar ze zelfs competities gingen organiseren, had ik je faliekant uitgelachen. Inmiddels heeft Nintendo bewezen dat ze het kunnen, al dan niet op hun eigen manier. De Big Block DLC geeft je voor €9,99 toegang tot twee verschillende (offline) spelmodi, evenals toekomstige uitbreidingen. Deze DLC is ook te koop voor spelers die geen Nintendo Switch Online-abonnement hebben waarmee ze toegang krijgen tot de twee offline spelstanden. Voor de online Tetris 99-modus blijft een abonnement vereist.

Offline extra’s

De Big Block DLC brengt twee nieuwe spelstanden naar Tetris 99. In “CPU-gevecht” speel je offline tegen 98 bots, wat op computergestuurde tegenstanders na in essentie hetzelfde als de online ervaring biedt. Het is een prima oefening om handigheid te krijgen met geavanceerde technieken en strategieën om deze toe te passen tegen échte tegenstanders in de oorspronkelijke onlinemodus. Het blijft een leuk concept om te spelen, maar als je al redelijk handig bent met tetromino’s zal de offlinemodus niet veel uitdaging bieden. Als je liever speelt zonder de druk van menselijke tegenstanders is het een prima modus die de vernieuwde gameplay-twist op Tetris benadrukt.

In de Marathon-modus kun je, als vanouds, in je eentje aan de slag om regels aan blokken te elimineren. Je kunt kiezen tussen 150 of 999 lijnen om weg te werken, waarbij gaandeweg het tempo steeds hoger komt te liggen. Deze singleplayer-modus heeft veel weg van een klassiek potje Tetris en heeft verder geen verrassingen. Dit klinkt misschien verkeerd maar het is geen minpunt: onderweg een klassiek potje Tetris kunnen spelen blijft heerlijk, en deze DLC maakt dat mogelijk. Iedere keer dat het snelheidsniveau omhoog gaat, verandert de achtergrond ook mee om aan te duiden dat de druk goed op de pan zit. Ik zou het trouwens totaal geen probleem vinden als Nintendo deze (of nieuwe) achtergronden te koop aan gaat bieden.

Voor spelers zonder Nintendo Switch Online-abonnement is dit geen slechte deal. Voor minder dan een tientje kun je in je eentje Tetris spelen, én de vernieuwde Battle Royale-twist uitproberen tegen bots. Met de aanschaf verzeker je jezelf van toegang tot alle toekomstige uitbreidingen, al zal het de vraag zijn of ze ook allemaal offline te spelen zijn. Voor Nintendo Switch-bezitters die Tetris 99 al gedownload hadden is het wellicht wat minder de moeite waard. De offline ervaring tegen bots biedt niet veel uitdaging of spanning waardoor ik er snel op uitgekeken was. De Marathon-modus is een prima toevoeging die verder niks geks doet, maar dat is precies de kracht van de klassieke Tetris-ervaring. Al met al is het een goed begin aan de ondersteuning voor Tetris 99.

7

• + Klassieke Tetris op de moderne handheld
  • + Ook beschikbaar zonder Nintendo Switch Online