De game vindt het heerlijk om onmogelijk lijkende uitdagingen aan je voor te schotelen, waarbij het aan jou is om de logische weg naar het einde uit te vinden. Zonder uitleg, zonder uitgebreide tutorials die je helemaal uit de flow halen. Perfect. En zelfs als je die éne slimme springmanier hebt gevonden, is het nog pittig om ‘m daadwerkelijk uit te voeren. Met al die happende vijanden, vlammenwerpers en harde stromingen. Toegegeven: soms bestuurt onze Lumina ook niet optimaal. Echt verfijnde bewegingen registreert ‘ie niet, waardoor je heel gemakkelijk van korte platformen afdondert. Gelukkig is dit over het algemeen niet heel vervelend.
Eigenlijk is de game perfect om dit principe van korte, doch pittige uitdagingen gemaakt, maar af en toe breken makers helaas iets uit dit systeem. Zo moet je op een gegeven moment tegen een robotische eland-eindbaas ‘vechten’. Dit doe je door met je electriciteitssprong robots onder stroom te zetten tot ze exploderen. Normaal gesproken krijg je voor eindbaasgevechten een schild, zodat je één keer extra geraakt kan worden. Echter realiseerden de makers zich dat dit gevecht nét iets te pittig was, want voor elke keer dat je een robot tegen de eland laat exploderen (je moet dit naar eindbaastraditie driemaal doen), krijg je een nieuw schild. Dit zorgt ervoor dat je roekelozer gaat spelen en meer op de knoppen gaat rammen; iets wat niet bij de verder tot in de puntjes uitgewerkte uitdagingen past.
Tot in de puntjes
Tot slot is de presentatie een ander hoogtepunt van Teslagrad 2. Niet alleen de verhaalvertelling, die net als deel één zonder dialogen en met subtiliteit overgebracht, is sfeervol. Ook de wereld en de muziek dragen bij aan de Scandinavische sfeer die de makers overduidelijk proberen te scheppen. Vooral de muziek is een hoogtepunt, en laat je direct in Noorse sferen wanen. Tokkelende gitaren en euforisch gezang dat in veel gevallen bouwt naar een climax en perfect past bij de plek of het scenario. Vooral het muziekstuk dat speelt als je voor het eerst in de buitenwereld komt is prachtig, maar ook het stuk dat speelde tijdens de robotische eland-eindbaas was allerminst een straf.
Helaas is het jammer dat al dit moois wel heel snel tot een einde komt. In luttele uurtjes kun je het einde al bereiken – en geoefende spelers doen dit vast nog sneller dan ik. Desalniettemin heb ik ontzettend genoten van die korte uren in die bijzondere, doch bikkelharde wereld. En voor completionists valt er buiten dat hoofdverhaal natuurlijk nog veel ander moois te ontdekken.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!