Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge – De Turtles zijn terug!

Cowabunga! Wie had dat na al die jaren nog verwacht? Een échte nieuwe Teenage Mutant Ninja Turtles-game, die sterk gebaseerd is op de vroegere succesformule van Konami. Op de NES en Super Nintendo heb ik die spellen altijd met enorm veel plezier gespeeld, maar na de 16 bit-generatie was de populariteit voorbij. De tekenfilmserie stopte uiteindelijk en het beat ‘em up-genre raakte op de achtergrond. Jarenlang hebben ontwikkelaars nog tevergeefs geprobeerd om het eerdere succes te evenaren. Met Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge is er dan eindelijk die langverwachte terugkeer én het is een zeer waardige opvolger voor de videogames van toen!

Eind jaren ’80 en begin jaren ’90 zag je de Teenage Mutant Ninja Turtles overal. De tekenfilmserie had van obscure striphelden grote sterren gemaakt, met een gigantische mediafranchise eromheen. Iedere vrijdagnamiddag zond de TROS een nieuwe aflevering uit van je favoriete schildpadhelden. De winkels lagen vol actiefiguren en speelgoed van de vele personages. Er volgden zelfs meerdere speelfilms. De wereld werd gegrepen door de Ninja Turtles-gekte, dus videogames konden daarbij uiteraard niet ontbreken. Mede omdat de serie zich daar uitstekend voor leende, had Konami met hun beat ‘em up-games zeer treffende en populaire videogames over de Ninja Turtles gemaakt.

De Foot Clan maakt de straten van New York weer eens onveilig!

Welkom terug in de jaren ’90!

Bij mij was het eigenlijk andersom: ik ging de tekenfilm destijds pas écht kijken omdat ik de games zo tof vond. Er volgden meerdere succesvolle tekenfilmseries, maar qua games werd deze populariteit nooit meer gehaald, na omstreeks 1993. Erg jammer, want ik vond die games eigenlijk geweldig. Ik keek dan ook al lange tijd uit naar Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge. Bij uitgever Dotemu en ontwikkelaar Tribute Games blijkt de franchise in goede handen. Het oogt en speelt zoals je mag verwachten, maar tegelijk is het concept ook wat gemoderniseerd.

Het is terug naar de jaren ’90 met deze game! Het flitsende introfilmpje laat je meteen weten met welke versie van de Ninja Turtles je hier te maken hebt. Vervolgens is het spel gelijk prima in vorm, met mooi ontworpen kleurrijke pixel-graphics en uitgebreide animaties. Deze zorgen voor een levendige, expressieve stijl en dragen zeer veel bij aan de toffe sfeer van het spel. Je voelt je meteen thuis als je de oude games kent, maar ook welkom als het allemaal nieuw voor je is.

Tijd om af te rekenen met al dat gespuis!

Net als in de levels, kun je ook in de soundtrack de nodige verwijzingen naar eerdere games en de bijhorende tekenfilmserie vinden. Componist Tee Lopes (Sonic Mania, Streets of Rage 4 DLC, etc.) heeft weer vakwerk geleverd! Het typerende 90’s geluid is terug en de melodieën zitten goed in elkaar, waardoor deze muziek niet had misstaan in de games van toen.

Let’s kick some shell!

Deze game is sowieso nostalgie ten top. Je merkt het meteen zodra je begint te spelen: de vertrouwde soepele en snelle gameplay is onverminderd terug. In een hoog tempo reken je af met een grote variatie aan bekende én nieuwe vijanden, waardoor het spel steeds afwisselend en onverminderd leuk blijft. Ik heb mij dan ook geen moment verveeld, terwijl ik de verschillende vechttechnieken steeds beter onder controle kreeg.

Er zijn zeven vechters om uit te kiezen, waarvan één pas later kan worden vrijgespeeld. Naast een eigen wapenbereik, kracht en snelheid, zijn er per personage wat verschillen. Zo stijgt je vechter in level, naarmate je vaker met hem of haar vecht. Daardoor leren zij meer eigen special moves, krijgen ze een langere energiebalk of starten ze het level met meer levens. De verschillen tussen de personages zijn groter dan voorheen, maar je merkt snel genoeg als wie je het liefst wilt vechten. Soms is het even oefenen. Zo verloor ik verderop in het spel wat vaker, omdat ik de ontwijk-move of oplaadbare kracht-move soms wat over het hoofd zag. Je leert je vaardigheden steeds beter te gebruiken. Toch zijn alle vechters goed gebalanceerd, gevarieerd en fijn speelbaar. Zelf speelde ik met allemaal, maar vooral als Leonardo, Michelangelo en April.

Casey Jones is vrij te spelen als het zevende speelbare personage!

Turtle Power!

Het avontuur begint als de Ninja Turtles, Splinter en April O’Neil op de televisie zien dat de slechte Shredder en Krang snode plannen hebben met het vrijheidsbeeld. Shredder wil wraak en moet dus gestopt worden! Als Bebop en Rocksteady vervolgens het televisiestation van Channel 6 binnenvallen, komen de helden in actie en zetten ze de achtervolging in. Er zijn zestien levels (of afleveringen) verspreid over de stadskaart van New York, allemaal voorzien van één of meerdere eindbazen.

Zoals vaak bij dit soort titels, is ook deze game het leukst om met meerdere spelers tegelijk doorheen te vechten. Het meest ideale is natuurlijk samen met vrienden op de bank, maar je kunt ook online mensen uitnodigen of het spel zelf teamgenoten laten zoeken. Omdat je dan met maximaal zes spelers tegelijk kunt vechten, wordt het vanzelf een prettige chaos. Toch zit het spel ook met minder spelers of in je eentje vol met plezier!

Volgens de televisie is het tijd om weer in actie te komen!

Juist omdat de actie zo vermakelijk is, ga je razendsnel door de levels heen. Eerlijk is eerlijk: van mij had het verhaal best nog wat langer mogen voortduren, met nóg meer levels. Het is met beat ‘em ups altijd een beetje uitkijken voor herhaling. Het mag niet eentonig worden, maar gelukkig bevat deze game meer dan genoeg variatie om dat te voorkomen. De lengte van het spel past dan ook wel bij het genre, al voelt het daardoor tegelijk wat kort aan. De story mode is in een paar uurtjes wel te doorlopen, al wil dat niet zeggen dat het spel daarmee meteen over is. Integendeel!

Tonight, I dine on turtle soup!

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge is een erg toffe ervaring, dus de kans is groot dat je het spel vaker gaat uitspelen. Daar houdt deze game ook rekening mee, dus zijn er meerdere manieren om het te spelen.

Er is nóg een reden waarom de verhaalmodus niet al te lang is: in Arcade Mode speel je alle levels achter elkaar zonder te saven. Dit maakt de ervaring vergelijkbaar met de eerdere games, die ook geen save-functie hadden. Was het spel veel langer geweest, dan werd het uitspelen van de Arcade Mode een wel erg tijdrovend karwei. Het maakt het spel ook moeilijker, mede omdat het aantal levens waarmee je begint alleen kan worden aangevuld door genoeg vijanden te verslaan.

Geen ontspannen parkwandeling met al die Foot Soldiers!

Er zijn drie moeilijkheidsgraden: chill (makkelijk), okay (normaal) en gnarly (moeilijk). “Chill” leek mij niet zo spannend, dus begon ik met “okay”. Hoewel het soms best even pittig werd, was alles op zich redelijk haalbaar. Als je op “gnarly” speelt wordt het spel meteen veel moeilijker, want vijanden richten tweemaal zoveel schade aan. Als je dan ook nog de Arcade Mode op “gnarly” gaat spelen, komt de uitdaging nóg een stuk hoger te liggen. Je hebt behoorlijk wat oefening en controle over je moves nodig, om deze uitdaging tot een goed einde te brengen.

I love being a turtle!

Verder red je verschillende personages, die je vervolgens vragen een bepaald aantal items voor ze te vinden, zoals de dagboeken van Irma of de videobanden van Vernon. Ieder level heeft ook een aantal challenges om je bezig te houden. Soms kosten ze nauwelijks moeite, maar ze kunnen ook behoorlijk lastig zijn, zoals een level uitspelen zonder geraakt te worden. Eigenlijk helemaal niet erg, want de levels zijn leuk genoeg om ze veel vaker te spelen.

Het spel is pas écht klaar als je alle achievements hebt behaald en daar zitten dus nog best moeilijke tussen. Al met al is er dus genoeg te doen in deze game. Ondanks dat is het jammer dat de makers vooralsnog geen DLC in de maak hebben. Meer is altijd welkom, dus wie weet wat de toekomst brengt, maar ik heb mij deze rit uitstekend vermaakt!

Pas op! De Triceraton Warriors vallen aan!

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge is een spel dat ik ook na deze review nog veel ga spelen. Het is volledig in stijl met de vroegere games, maar weet het concept ook enigszins te vernieuwen. De pixelgraphics en animaties brengen alles echt tot leven. Ze dragen sterk bij aan het karakter van de levels en de personages. De soundtrack is ook uitstekend verzorgd, vol aansprekende nummers. Zoals vanouds speelt het snel, soepel en is er genoeg variatie. Hoewel de Story Mode niet heel lang is, heeft het spel genoeg inhoud om jezelf er voor lange tijd mee te vermaken. Alles opgeteld zie ik in Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge eigenlijk de beste Ninja Turtles-game ooit gemaakt, wat een hele prestatie is na alle voorgaande topgames!

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge kost €24,99 in de Nintendo eShop. Vanaf 27 juli is er een fysieke versie verkrijgbaar. Adviesprijs: vanaf €39,99.

9

• + Toffe en nostalgische stijl, sfeer en soundtrack
  • + Uitgebreide selectie aan speelbare vechters
  • + Gameplay nog altijd snel en soepel
  • + Blijft voortdurend leuk en gevarieerd
  • + Beste Teenage Mutant Ninja Turtles-game ooit?
  • - Slechts één savegame tegelijk in story mode
  • - Komt er echt geen DLC voor deze game uit?

Over Martijn

Martijn is verslingerd aan Nintendo-games sinds de NES. Al zijn systemen staan nog steeds aangesloten, om nog met regelmaat op te spelen. Zijn favoriete games hebben meestal een enigszins retro of nostalgische achtergrond en bevatten vaak sporen van eerdere klassiekers. Soms gaan ze als serie helemaal terug tot de jaren ’80 en ’90. Binnen genres ligt zijn voorkeur vooral bij 2D- en 3D-platformers, adventures en soms een RPG. Daarnaast tekent hij graag, zowel als hobby als professioneel.

Lees meer over Martijn

Duck Hunt bestaat 40 jaar

1

Special Duck Hunt bestaat 40 jaar

23-04-2024

1

Column: N1-UP bestaat (bijna) één jaar!

9

Column Column: N1-UP bestaat (bijna) één jaar!

30-06-2022

8

Mario + Rabbids Sparks of Hope krijgt twee uitgebreide trailers

2

Media Mario + Rabbids Sparks of Hope krijgt twee uitgebreide trailers

29-06-2022

5

Discussieer met ons mee! 10

Zool

30 jun 22 om 07:25

#5697‍

1928 XP | 362 comments

Gave game. Tip: geef ook de prijs mee. Volgens mij is hij 20 eu. Dat is een stuk aantrekkelijker dan een fullprice game bv.

30 jun 22 om 09:33

#5698‍

3526 XP | 409 comments

Klopt, het is zeker een tof spel! Normaal geven wij de prijzen niet weer bij een review, maar Shredder's Revenge is inderdaad erg gunstig geprijsd. De prijs kun je gewoon in de Nintendo eShop vinden, voor 24,99 Euro. Voor zo'n bedrag is deze game dus echt een koopje!

DetectivePikachu

30 jun 22 om 10:01

#5699‍

466 XP | 81 comments

Ik ben het eens met Zool. De prijs heeft een toegevoegde waarde aan sommige reviews. Kleine gebreken aan de game kunnen vanwege de prijs vergeven worden of dat de AAA-prijs voor een B-game niet waard is. Met deze Turtles-game is de eShop-prijs aantrekkelijk geprijsd. Voor de fysieke versie hangt het erom of je de meerprijs het waard vindt om ook een kaartje en doosje in je collectie te hebben.

30 jun 22 om 11:03

#5701‍

3526 XP | 409 comments

Op zich wel. De fysieke versie verschijnt trouwens eind juli pas, op 29-7-2022, voor een prijs van 39,99 Euro. Er is ook een duurdere versie van Limited Run Games, die je kunt importeren. Zij hebben ook een Classic en Radical Edition uitgebracht, waar je allerlei collectibles bij krijgt (voor een veel hogere prijs).

DetectivePikachu

30 jun 22 om 21:42

#5716‍

466 XP | 81 comments

Precies dit. Voor mij zou de eShop-prijs goed zijn. Voor de reguliere versie vind ik het net iets te duur. Zelf ben ik in het algemeen geen fan van Limited Run of Super Rare uitgaven, die bedragen vind ik gewoon niet leuk voor een fysieke game, met of zonder extra’s.

30 jun 22 om 11:32

#5702‍

4924 XP | 355 comments

Goed punt, Zool. We nemen het mee.

30 jun 22 om 10:08

#5700‍

2655 XP | 485 comments

Geweldige game! Onlangs gespeeld met 6 man lokaal - wat een chaos. Werkt eigenlijk nét niet helemaal lekker. 4 man is perfect om dit te spelen. De stijl en sfeer zijn echt helemaal perfect gedaan

1 jul 22 om 01:06

#5721‍

3526 XP | 409 comments

Met zes tegelijk moet echt heel chaotisch zijn. Ik vond nog geen groepen online waarin alle figuren meededen. Met vier was het ook al wel behoorlijk druk in beeld. Lijkt mij ook wel voldoende, zoals je zegt, al is het ergens leuk dat met zessen ook kan.

Duncmasta

30 jun 22 om 16:10

#5707‍

1251 XP | 245 comments

Ik heb nooit een Turtles beat em up game gespeeld, maar ik ben gek op Streets of Rage, dus ik zal dit ongetwijfeld ook heel leuk vinden.  Ik was sowieso al opzoek naar een toffe co-op game voor een zacht prijsje.

1 jul 22 om 01:01

#5720‍

3526 XP | 409 comments

In dat geval kan ik Shredder's Revenge best aanraden. Zelf vind ik Streets of Rage ook erg tof, wat vorig jaar vast duidelijk was na de dubbele review over deel 4 en de Mr. X Nightmare-DLC. Bij deze Ninja Turtles-game had ik door de betrokkenheid van Dotemu ook meteen een goed gevoel. Hij is erg leuk geworden!

Streets of Rage en Teenage Mutant Ninja Turtles zijn niet helemaal hetzelfde, al blijven het beat'em ups. Ze zijn op zich vergelijkbaar. Wat Streets of Rage 4 voor die serie deed, doet Shredder's Revenge voor de Turtles-spellen.

Ben benieuwd wat je ervan vindt, mocht je 'm gaan halen. In dat geval alvast veel plezier!