Tales of Symphonia Remastered - Demastered: Een valse symfonie

  • Review

  • 23 feb 23 om 19:00

  • Robin

  • 8

Wanneer ik ‘GameCube’ hoor zullen de eerste games die in mij opkomen een mix zijn van Fire Emblem: Path of Radiance, Super Smash Bros. Melee, Mario Party of Tales of Symphonia zijn. En over die laatste gaan we het eens hebben; want Bandai Namco heeft deze klassieker eindelijk naar de Nintendo Switch gebracht. Is het een tale om over te spreken? 

Tales of Symphonia is voor mij een zeer speciale titel. Van Super Nintendo ging ik naar GameCube en dat betekende ook dat ik minder Lufia: Rise of the Sinistrals ging spelen. Hierdoor kwam er toch langzaam weer een gat dat gevuld moest worden en daar kwam Tales of Symphonia.

Het epos van Symphonia

Het verhaal van Tales of Symphonia Remastered speelt zich af in de wereld van Sylvarant. Hierin heerst honger, doem en verderf dankzij het tekort aan mana dat in de wereld heerst. Er was namelijk ooit een boom die de bron was van alle mana, maar deze werd vernietigd tijdens een oorlog duizenden jaren geleden. Deze oorlog was gestart door Desians, half-elfen die andere rassen als minderwaardig zien. Dankzij de oorlog is de wereld aan het sterven en dient er een Regeneratie plaats te vinden. De Chosen One moet verschillende zegels gaan openen in de wereld zodat de godin Martel weer wakker wordt en zij de wereld red.

In het spel kijk je voornamelijk door de ogen van Lloyd die bevriend is met de huidige Chosen One: Colette. Samen met Genis ga je met Colette op reis om haar rol als de Chosen One te vervullen. Dan komt de mana weer in de wereld terug en worden de Desians terug verzegeld.

Het verhaal van Tales of Symphonia lijkt in eerste opzicht simpel, maar de wereld die voor jouw ogen wordt opgebouwd is een waar epos te noemen. Van de zogenaamde Human Ranches van de Desians tot Engelen en Spirits. Het foreshadowed erg goed bepaalde twists en soms als je terugkijkt dan denk je; natuurlijk, dat had ik moeten zien aankomen!

Tales of Symphonia is een epos en deze trailer geeft kippenvel.

Tales of JRPG

Tales of Symphonia Remastered is naast het epische verhaal ook een typische JRPG. Je vecht tegen monsters, je duikt in verschillende kerkers, verslaat eindbazen, doet side quests en je bezoekt winkels, dorpjes en steden. Tijdens de gevechten krijg je geld om nieuwe uitrusting te kopen. Dit is een simpele maar toch effectieve manier om progressie te voelen bij de verschillende personages. Daarnaast voelen veel van de personages ook erg uniek aan tijdens gevechten. Elk personage heeft een uniek wapen, waardoor in combinatie met diens technieken of magie unieke combo’s worden gemaakt. Tevens kan je bepaalde personages sterker maken dankzij de vele side quests die het spel te bieden heeft. Sommige sidequests brengen ook verdere progressie bij je personages, van unieke magie tot summons. Hierdoor wil je juist op onderzoek uit gaan en zien wat het spel nog meer te vertellen heeft.

Gevechten vinden plaats in een 2.5D arena. Hierin kan je vrij bewegen als het personage waar je mee wilt vechten. Het doel is natuurlijk om monsters en ander gespuis te verslaan. Door te levelen leer je nieuwe technieken en door bepaalde aanvallen te blijven gebruiken kan je ook nieuwe technieken krijgen. De gevechten voelen wel een stuk houteriger in in vergelijking met Tales of Vesperia: Definitive Edition. Helaas is dat niet het enige wat ontzettend houterig aanvoelt, technisch slaat de game ook de plank geheel mis.

Tijd om weer wat combo’s te maken!

Een valse symfonie

‘Bandai Namco’ staat vaak gelijk aan kwaliteit. Dus toen ik vroeger de GameCube-versie van Tales of Symphonia had opgestart was ik erg onder de indruk van het spel. Het zag er prachtig uit en de cutscenes waren mini-Ghibli films. Alles wat de game mooi maakte, voelt in deze remaster ontzettend oud en sloom.

Van een framerate van 60 fps op de GameCube naar een capped framerate van 30 fps op de Nintendo Switch. In plaats een “brekend scherm” om gevechten te starten, is het nu een simpel wit vlak. Daarnaast kreeg je in de remaster op andere consoles zelfs het vervolg erbij. De game lijkt te zijn remastered vanuit de PS3-titel: Tales of Symphonia Chronicles. In deze versie van het spel kon je zowel Tales of Symphonia als Dawn of the New World spelen, maar die is op de Nintendo Switch dus niet te bekennen.

Daarnaast lijkt muziek soms abrupt te stoppen wanneer je door het verhaal heen klikt en voelen bepaalde elementen ontzettend ondermaats. Het spel laat enorm de ouderdom zien van deze titel terwijl dat helemaal niet was nodig geweest. Zeker naast het recent verschenen Metroid Prime Remastered voelt deze titel als een luie cashgrab.

Conclusie

Toen de Remaster was aangekondigd was ik erg blij dat mensen dit meesterwerk mochten ervaren. Met verouderde voice acting, missende content, lagere fps en technische mankementen zingt Bandai Namco hier helaas een valse noot. Mocht je nu echt geen andere mogelijkheid hebben om dit meesterwerk te spelen dan zou je deze titel misschien nog kunnen kopen, maar liefst in een flinke aanbieding of na hopelijk patches die de game verbeteren. Voor mensen die mooie herinneringen hebben aan dit spel: verpest het niet voor jezelf. Het is ontzettende zonde hoe deze remaster, ik bedoel demaster, is opgepakt, zeker in vergelijking met Metroid Prime Remastered die net is uitgekomen. Ik moedig iedereen aan om dit meesterwerk te spelen, maar momenteel niet op de Nintendo Switch. Soms moet je maar hopen dat iets geen remaster krijgt, want dan hoor je een valse noot die blijft maar weergalmen.

Soms moet je maar hopen dat iets geen remaster krijgt, want dan hoor je een valse noot die blijft maar weergalmen.

4

N1-score

  • + Een prachtig epos met toffe personages
  • + Vele (side) content om jezelf uren mee te vermaken
  • - Technisch ondermaats
  • - Lagere fps in vergelijking met de GameCube
  • - Ontzettend verouderd

Like dit bericht:

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Recente artikelen

Paper Mario: The Thousand Year Door – Vier uur genieten

0

Hands-on Paper Mario: The Thousand Year Door - Vier uur genieten

25-04-2024

1

Coen

Fan Friday: Een HD-2D Zelda diorama

1

Special Fan Friday: Een HD-2D Zelda diorama

24-02-2023

5

Rik

Octopath Traveler II duurt gemiddeld 70 uur

3

Nieuws Octopath Traveler II duurt gemiddeld 70 uur

23-02-2023

4

Robin

Discussieer met ons mee! 8

Yosher

23 feb 23 om 19:26

#8906‍

5886 XP | 1090 comments

Ik wou dat ik voor de aanschaf wist dat het zo ondermaats zou zijn, maar deze serie is zo veel geprezen dat ik hem gewoon ruim voor de release had gekocht ervan uitgaande dat hij gewoon fatsoenlijk zou functioneren, al is het op z'n minst precies zoals hij op de GameCube loopt.

Maar dit is gewoon echt een teleurstelling. Hoop eigenlijk gewoon op een patch die in ieder geval de grootste problemen oplost.

Selan

23 feb 23 om 20:38

#8909‍

2655 XP | 485 comments

In en in triest hoe deze klassieker behandeld is. Een 4 is nog te hoog.

 

Overigens (wat nog erger is) de framerate is alles behalve stabiel. Bepaalde plaatsen knalt ie flink naar beneden (GameCube had dit nooit lol) en zelfs in battles als je meerdere spells en techs gebruikt dan hapert het echt als een malle. Oh en Genis’s Cyclone spel heeft geen animatie meer, om te janken hahaha. Jammer, want de game an sich is echt geweldig.

Martijn

23 feb 23 om 21:23

#8912‍

3551 XP | 413 comments

Dit is echt pijnlijk! Op de GameCube had ik echt veel tijd in deze game gestoken en er veel plezier aan beleefd. Uiteraard keek ik ook wel uit naar de Nintendo Switch-versie. Nu niet meer. Waardeloos dat Bandai Namco dit zo verkloot heeft! Het enige wat ze hoefden te doen was de oude game 1:1 overzetten, maar zelfs dat is mislukt.

Tot op zekere hoogte vind ik een lagere framerate geen probleem, zolang die acceptabel is. Dat is 'ie hier dus niet! Geen idee wat ze grafisch geprobeerd hebben, maar alle zogenaamde 'verbeteringen' zien er niet uit. Ondertussen wordt daar wel mee geadverteerd in de Nintendo eShop, dus trap er niet in. Wat ik van internet begreep hebben menu's en interacties geen achtergrond meer, missen er effecten, teksten en loopt het slecht. Misschien is dat niet eens alles.

Nu Robin dat hierboven bevestigd in de review, ga ik deze versie absoluut niet meer kopen. Een begrijpelijke onvoldoende. Erg jammer. Tales of Symphonia is een klassieker, alleen niet deze versie. Als ik behoefte aan Tales of Symphonia heb, dan start ik de GameCube wel weer op. Balen, dit!

Fl@ppy

23 feb 23 om 21:38

#8914‍

2786 XP | 539 comments

Heb vanmiddag ook een youtube review gekeken. Wat verschrikkelijk. Voor mij was dit ook mijn eerste grootse jrpg en hierdoor startte tevens mijn liefde voor deze serie. Minimaal 3 keer op de Cube gespeeld en ook nog 2 keer op de PS3. Ik was al niet van plan om hem nog eens aan te schaffen, want kan zo de PS3 weer opstarten als ik wil, maar na meerdere reviews gezien te hebben haal ik hem zelfs niet in de aanbieding hoe graag ik ook meer remasters wil uit deze serie.

Tamadachi

24 feb 23 om 12:13

#8920‍

5155 XP | 640 comments

Deze review bevestigd dat naast het feit dat deze JRPG slecht is verouderd dit een zeer mislukte remaster is op technisch vlak dus ik ben blij dat Robin mij op tijd heeft gewaarschuwd zodat ik mijn preorder nog kon annuleren.

Martijn

24 feb 23 om 13:06

#8921‍

3551 XP | 413 comments

Of het slecht is verouderd, weet ik niet. Twintig jaar is erg lang, maar met een remaster als deze laat het spel wel erg zijn leeftijd zien. Had Bandai Namco meer moeite gedaan, dan werd dit mogelijk een stuk beter gecompenseerd. Nu is het slechts incashen en balen dat we dit prul kregen, in plaats van een échte remaster.

Eigenlijk echt balen. Weten nu ook dat dit het dan is, wat Tales of Symphonia op de Nintendo Switch betreft. Er komt geen échte remaster of remake van, dus daar hoef je niet meer op te wachten. Toen Tales of Vesperia verscheen, had ik Tales of Symphonia ook verwacht in een soortgelijke remaster. Vraag me af wat er mis ging. Ze hadden er geen zin meer in? Checken ze games niet, voordat ze die verkopen? Hier is echt een klassieker om zeep geholpen.

Robin

24 feb 23 om 15:07

#8924‍

3176 XP | 469 comments

Hij is op bepaalde punten idd slecht verouderd. Mocht je deze op de Gamecube kunnen spelen wel gelijk doen. Want het is gewoon wel een episch avontuur

Mitch

25 feb 23 om 14:01

#8936‍

3060 XP | 475 comments

ToS is inderdaad niet mooi oud geworden, maar deze Demaster gooit daar nog een bak technische mankementen bovenop.

Zonde, want net als vele hier is Symphonia één bak nostalgie voor mij.

Wil je Symphonia herbeleven in een nieuw jasje? Check dan de best wel aardige anime adaptie.