Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack - Rhythmic Adventure 2

• 30 dec 20 om 21:00

• Kitty

• 0

De immer vrolijke trommels Don en Katsu hoeven niet lang te twijfelen wanneer de wereld weer gered moet worden: in Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack – Rhythmic Adventure 2 volg je het duo opnieuw op een ritmisch avontuur. De Ooparts zijn gestolen, en deze zijn nodig om de draken die de wereld willen vernietigen te verslaan. Drumstok in de aanslag, en gaan!

Taiko no Tatsujin is een ritmisch spel, waarbij rode en blauwe drums op je scherm verschijnen. Op het goede moment klik je op de juiste knop. Je kunt het hoofdavontuur volgen, of de nummers los spelen. Er zijn vier besturingsmogelijkheden: het aanraakscherm, de knoppen, motion controls of met een speciaal drumstelletje dat je los kunt aanschaffen. Vreemd genoeg kun je in het avontuur alleen de knoppen gebruiken. Dit vond ik wel veruit de prettigste manier van besturen. De motion controls zijn erg onbetrouwbaar en het aanraakscherm is vooral onpraktisch: waar je op het scherm moet tikken is even uitzoeken want het wordt niet aangegeven. Bovendien gebruik ik twee handen om te tikken en dan is het lastig om het scherm goed vast te houden. Het trommeltje werkt prima en is een mooie fysieke toevoeging, maar het is ook een stuk luider dan op een knop drukken. Vooral als je lang speelt is het knoppenwerk dan ook het fijnst.

Op vrolijk avontuur

Rhythmic Adventure 2 is evenals het eerste deel een RPG. Er zijn vijanden om te verslaan, dorpjes om te verkennen, side-quests om te vinden en teams om te vormen. Op verschillende plekken in de wereld zijn vreemde dingen aan de hand. Zo verdwijnen of verschijnen belangrijke dingen, of er hangt een verdachte mist. Met behulp van je vrienden Tia en Popo Kaka ga je op zoek naar gestolen Ooparts, los je de raadsels van het nabij liggende dorp op én versla je een paar draken. Dat allemaal terwijl je op de hielen wordt gezeten door een geheimzinnige organisatie die ook achter de Ooparts aan zit.

Het verhaal wordt nooit heel diepgaand of ingewikkeld, maar weet een leuke omlijsting te vormen voor het ritmische gedeelte. Waar ik bij het spelen van losse nummers na een stuk of vijf toch echt wel genoeg ervan heb, had ik hier gewoon zin om verder te spelen. De personages zijn innemend en vooral heel, heel Japans. De stemmen zijn ook volledig in het Japans en dat draagt echt bij aan het geheel. De stukken die zijn ingesproken kun je niet wat sneller afspelen, waardoor je wel gedwongen bent om naar de hele dialoog te luisteren. Gelukkig zijn deze nooit te lang, waardoor het maar een klein minpuntje is. Ook is de gameplay redelijk lineair. Er is meestal maar één weg vooruit en de dorpjes zijn erg klein. Op je kaart is alles te zien wat je nodig hebt, inclusief schatkisten. Dat is een voordeel: er geen nodeloos gezoek bij. De kleine side-quests zijn ook leuk. Meestal komen deze neer op het halen van een bepaald aantal goede noten of een reeks zonder missers. Bovendien zijn dit liedjes die je niet overal tegenkomt, dus het is een aangename afwisseling.

Een bonte bende

Anders dan in deel één heb je plek voor negen vechters in je team. Je hebt echter maar zestien punten om in te delen. Sommige vechters kosten meer punten, dus het kan zelfs dat je met één personage in je groep de duels aangaat. Je kunt je vechters opstellen op strategische posities: de echte vechtersbazen met veel HP voorin en de magie-gebruikers meer op de achterhoede. Daarnaast hebben teamleden één speciale extra kracht. Zo zorgen sommige ervoor dat er betere heals worden uitgedeeld, door andere willen vijanden zich sneller bij jou zullen voegen en andere zorgen weer voor rakere klappen. Het is wel leuk om hier een beetje mee te spelen. Het menu om je groep in samen te stellen werkte echter niet super prettig, waardoor ik door het spel heen weinig van team ben veranderd. Wel kun je Don een andere outfit geven, die ook een soortgelijke invloed kan hebben. Daarbij is dit gewoon leuk om te zien. Helaas draagt hij deze alleen tijdens gevechten.

De klappen worden uitgedeeld op basis van hoe vaak jij een ‘good’ of ‘ok’ weet te halen met je drum. Vijanden vallen jou al op een ‘ok’ aan, dus het kan nog vrij pittig worden! Vooral de baasgevechten zijn erg uitdagend. Deze hebben allemaal speciale vaardigheden, waardoor je echt goed op moet letten. Noten die op het laatste moment veranderen, kleuren die verdwijnen, de balk die wordt verplaatst… zelfs op de makkelijkste modus moest ik sommige gevechten wel een paar keer proberen. Het wordt nooit frustrerend en dankzij wat extra oefening en wat Taiko Magic als speciale move kwam ik er uiteindelijk doorheen.

Gevechten ga je aan doordat in de wereld een soort sprites rondlopen die je achtervolgen zodra ze je in het oog krijgen. Deze zijn grijs, rood of goud, wat een indicatie is van de moeilijkheidsgraad. Zodra ze je aanraken, begint het gevecht. Heb je er even geen zin in, dan is het makkelijk om weg te rennen. Ook kun je Katsu eropaf schieten, maar dit werkt meestal niet zo lekker. Als laatste redmiddel kun je nog uit het gevecht wegrennen, dus gedwongen om te vechten word je eigenlijk nooit. Dat is wel prettig, want soms kunnen nummers wel een beetje in herhaling gaan vallen als je lang in hetzelfde gebied loopt. Elke wereld heeft andere wezens en een set aan vaste nummers. In de bergen tref je alpaca-achtige wezens, onder water vissen en krabben. Als in een soort Pokémon Go-systeem kun je ook wezens ‘mengen’, waardoor de gezondheid en de aanvalskracht van je vechters stijgen. Dat maakt het wel uitnodigend om zoveel mogelijk gevechten te houden, zodat je wat extra krijgers kunt inlijven.

Beeld en geluid

In grafisch opzicht doet Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack een beetje denken aan Harvest Moon en Pokémon. De omgevingen zijn niet extreem gedetailleerd maar weten net genoeg variatie te bieden om het niet saai te maken om doorheen te lopen. Beide games verschenen eerder (alleen in Japan) op de Nintendo 3DS en hoewel het grafisch is opgepoetst is het qua tijdgeest nog wel eraan te zien. De personages en vooral de verschillende outfits voor Don zijn ongelofelijk schattig. Minder mooi aan het design vond ik dat je je vers verworven teamleden een naam kunt geven van maximaal zeven karakters. Ik verzon zelf geen namen, maar alles werd wel automatisch afgekort. Niet heel storend, maar wel een beetje ouderwets.

De tracklist is lekker divers. Er zijn verschillende genres te vinden, van pop en klassieke muziek tot anime en een paar leuke soundtracks van andere games. Zo komen Kirby, Phoenix Wright en Yokai Watch nog langs. Eigenlijk is het niet zo handig dat de Adventure Packs twee losse codes zijn: nu heb je ook twee losse games met nummers, waardoor het wel lang duurt om te wisselen tussen de twee packs. De voice-overs klinken heel goed en passen bij het spel. Niet alles is ingesproken: alleen de belangrijkere cutscenes. Wel een beetje irritant is het loopgeluidje van Don. Dit had wel wat subtieler gekund.

Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack – Rhythmic Adventure 2 schotelt je een vrolijk avontuur voor met een aangenaam diverse tracklist. Doordat je vijanden in de wereld aan ziet komen, kun je ook makkelijk gevechten omzeilen als je een nummer even iets te vaak hebt gehoord. De baasgevechten vormen een stevige uitdaging en het redelijk eenvoudige verhaal heeft precies genoeg inhoud. Hoewel het grafisch geen hoogstandje is, wordt er genoeg goed gedaan. De personages zijn aandoenlijk en de Japanse voice-overs passen er goed bij. Wel is het eigelijk wel lastig dat de twee packs uit twee losse codes bestaan: wil je naar de andere tracklist, moet je het hele spel afsluiten en de andere opstarten.

7.5

• + Diverse tracklist
  • + Vijanden komen zichtbaar op je af