Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack! - Rhythmic Adventure 1

• 30 dec 20 om 20:00

• 0

De Taiko-spellen komen na een lange afwezigheid overal ter wereld uit. Met de recente releases op de PlayStation 4 en Nintendo Switch valt er weer genoeg te smullen voor de ritmische fan. De makers zien inmiddels hun kans schoon om oude Japanse Nintendo 3DS-spellen van stal te halen en ze van een HD-sausje te voorzien. Kan het eerste Rhythmic Adventure ons positief stemmen?

De Taiko no Tatsujin-franchise draait om het spelen van Japanse muziek. Sommige nummers zijn origineel, terwijl anderen uit anime of games worden gehaald. Een belangrijk detail is dat het merendeel covers zijn, mede om het wat copyright-vriendelijk te maken. De levels zijn opgebouwd uit blauwe en rode noten die je op een bepaalde manier moet raken. Er zijn tal van besturingsmogelijkheden aanwezig voor de liefhebber. Mocht je in het diepe willen duiken, dan kun je de speciale Taiko drums aanschaffen om alles kracht bij te zetten. Dat gezegd hebbende, ik heb persoonlijk dikke pret met de motion controls of de knoppenbesturing. Het ligt puur aan de manier waarop jij wilt spelen.

Een reis door de tijd

Het verhaal in Rhythmic Adventure 1 is niet echt fantastisch, als ik eerlijk ben. Het komt vooral door de matige Engelse vertaling, waar de meest simpele zinnen worden uitgesproken. Er zit geen gevoel achter, terwijl het nou juist een verhaal probeert te vertellen. Don en Katsu komen in aanraking met Tocky het konijn en Ticky de klok, die de tijdslijn proberen in stand te houden. Een criminele organisatie wil alles in het honderd gooien en de historie naar eigen hand zetten. Jij gaat de strijd aan in verschillende werelden zoals de prehistorie, het oude Egypte en middeleeuws Europa. De locaties zitten op zich leuk in elkaar, maar de zure nasmaak van het simpele verhaal blijft.

Gezien de game een Role Playing Game betreft, is het vrij duidelijk wat je van Rhythmic Adventure 1 kunt verwachten. De speler zal omgevingen en dorpen verkennen, quests uitvoeren en uiteraard vijanden verslaan. Deze vijanden worden verslagen op de gebruikelijke Taiko wijze, waarbij je nummers speelt tot ze verslagen zijn. Het contrast tussen de eerste en tweede game is groot, en je kunt zien dat Rhythmic Adventure 1 vrij verouderd aanvoelt. In plaats van personages een eigen gezondheidsbalk te geven, hebben beide kanten één health bar tijdens gevechten. De hit points (HP) van alle personages worden op een hoop gegooid en daar moet een succes uitrollen. In principe niks mis mee, maar je kunt een heel nummer spelen en alsnog verliezen. De poppetjes vallen elkaar aan in een bepaalde cyclus en je bent flink afhankelijk van hun kracht. Mocht je niet genoeg schade doen, dan eindigt een gevecht in een gelijkspel. Vooral voor bazen is dit verschrikkelijk, gezien deze gevechten speciale effecten toevoegen om alles net iets pittiger te maken.

De frustratie kwam nooit van het spelen, maar van de herhaling. Het constante gevecht om een levensmeter naar beneden te krijgen, en dan vaak met lege handen te komen staan. Het voelt elke keer als een teleurstelling die je simpelweg niet kunt voorkomen. De lineaire werelden zijn ook leuk aangekleed, maar veel tijd om te genieten heb je niet. De reis wordt vaak onderbroken door muzikale gevechten, waarbij vaak dezelfde nummers worden gebruikt. In sommige gevallen kwam het zelfs voor dat ik vijf keer hetzelfde deuntje kreeg, wat soms echt super zuur voelde. De muziek is nog steeds aangenaam, maar je kunt het makkelijk zat worden.

Rhythmic Adventure 1 duurt ongeveer acht uur om geheel door te lopen. Mocht je het daarna nog niet zat zijn, dan kun je proberen het spel 100% uit te spelen. Er zijn schatten om te vinden, kostuums om vrij te spelen en extra dialogen om een terugkeer mogelijk te maken. De doorsnee persoon zal echter eerder naar de ritmische modus en de nummers op de gebruikelijke Taiko-manier spelen. Meerdere moeilijkheidsgraden en highscores om te verbreken maakt werkelijk een hoop goed. Met Rhythmic Adventure 1 is het slimmer om het als een rhythm game te zien met een uitgebreide bonus modus als extra.

Grafisch en statisch

Je kunt duidelijk merken dat Rhythmic Adventure 1 voorheen een Nintendo 3DS-spel was. Grafisch ziet het avontuur er veel mooier uit, maar het voelt nog vrij compact en blokkerig. Toch maken de kleurrijke personages en werelden nog plezierig om doorheen te scrollen. De muziek is, zoals eerder aangegeven, uitermate prima met veel variatie en een aantal fikse verrassingen. Zo kun je genieten van Volt (Pokemon X/Y anime) en een Monster Hunter 4 medley!

Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack – Rhythmic Adventure 1 is een oude hap verpakt in een Nintendo Switch-jasje. Van de twee spellen voelt deze uitvoering het meest verouderd aan, mede door de gekozen gameplay-mechanieken. De doorgewinterde ritmische liefhebber zal er vele uren uit kunnen putten, maar je zult door wat zure appels heen moeten bijten. Toch zijn de beginselen aanwezig voor een paar middagen speelplezier Taiko, Katsu en hun nieuwe vrienden. Een leuk aantal nummers, aangename omgevingen en heel veel collectibles.

6.5

• + Goed aantal collectibles
  • + Prima ritmische actie