Taiko no Tatsujin: Rhythm Festival – Een middelmatig feestje

• 30 okt 22 om 09:00

• 0

De Taiko no Tatsujin-serie is op een langzaam maar gestaag tempo de Nintendo Switch aan het overnemen. Het vrolijke drumspel trad voor het eerst op in 2018 in de vorm van Taiko no Tatsujin: Drum’n’ Fun. Twee jaar later gaf Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack een RPG-twist aan de klassieke beats. En nu keren Don-chan en Ka-chan terug in de vorm van Taiko no Tatsujin: Rhythm Festival, het vrij middelmatig nieuw broertje in de familie.

Vanwege de dikke laag enthousiasme en energie, is het moeilijk een onderscheid te maken tussen deze verschillende spellen. De Taiko no Tatsujin-games speel je namelijk met een onveranderde kern op het ritme van gevarieerde liedjes. Hierbij zijn twee knoppen het belangrijkst. Eentje waarmee je op de rode ‘don’ drumt en een ander voor de blauwe ‘ka’. Deze flitsen op maat van het liedje over scherm in de stijl van Guitar Hero of, voor de liefhebber, Donkey Konga. De moeilijkheidsgraden komen in vier smaken en gaan van ‘beginnersvriendelijk’ naar ‘snelheid van het licht’. Versierd in een stuiterend pakket, bezorgen de Taiko no Tatsujin-games een sugarrush aan muzikaal plezier.

Terug naar Taiko

Dit nieuwste spel, Taiko no Tatsujin: Rhythm Festival, neemt je mee naar het muzikale Omiko City. Het bouwt eigenlijk vooral voort op het fundament van Taiko no Tatsujin: Drum’n’ Fun. Zo heeft ook Rhythm Festival de klassieke taiko-modus die je alleen of samen met een vriend kunt spelen. In Rhythm Festival begin je echter al met 76 uiteenlopende liedjes. Later kun je een een handvol liedjes extra vrijspelen en de Taiko Music Pass vervijfdubbelt het aantal ruim – maar daarover later meer.

Een hele fijne toevoeging die Taiko no Tatsujin: Rhythm Festival introduceert, is de Improvement Support-modus. Hier kun je nummers naar keuze telkens opnieuw oefenen, gesplitst in vijf partjes. Dit helpt enorm met de moeilijke gedeeltes van een liedje makkelijk te oefenen. Er is nog wel ruimte voor verbetering binnen de modus zelf. Zo hinderen lange laadtijden het gemak van vaak een sectie achter elkaar oefenen. Ook is het jammer dat je alleen kunt oefenen vanaf vijf vooraf bepaalde mijlpalen. De optie om dynamisch terug te kunnen spoelen zou de functie helemaal compleet maken. Maar zoals het nu is, helpt de Improvement Support-modus al best goed met gerichter liedjes oefenen.

Weinig nieuw tromgeroffel

Voor de rest innoveert Taiko no Tatsujin: Rhythm Festival niet heel veel met de gegeven formule. Er is een toffe online-modus om tegen vrienden en vreemden te spelen en een aantal leuke minigames voor een multiplayer-feestje. Hoe meer je speelt, des te verder je komt in het verhaaltje dat het spel omvat. Het is alleen niet heel interessant en dat leken de ontwikkelaars zelf ook te weten. Het verhaal komt namelijk bijgeleverd met een versnelknop om zo snel mogelijk weer verder te kunnen.

Dit Taiko no Tatsujin-spel is niet heel goed in de speler de behoefte te geven heel veel te spelen. Dat probeert het wel, met onder andere het verhaal dat om de zoveel levels verder gaat. Ook verdien je per spelletje een handjevol zakcentjes, waarmee je verschillende customizable opties kunt kopen voor je personages. Hoewel het wel lachen is om hiermee te spelen, is het niet interessant genoeg om echt actief meer voor te willen spelen. Het uitzicht van veel nieuwe liedjes vrijspelen had misschien kunnen helpen, maar dat brengt ons bij het grootste experiment van dit spel: de subscription service.

De Taiko Music Pass

Ik moet zeggen dat ik bevooroordeeld ben ten opzichte van subscription services, vooral binnen video games. Het jammere vind ik namelijk dat (een deel van) het spel op een gegeven moment verloren gaat. Zo ook bij de Taiko Music Pass van dit spel. Deze kost 3,99 voor een maand of 9,99 voor drie maanden in ruil voor 500 liedjes. Dat zijn heel veel nummers, maar deze verdwijnen dus ook weer wanneer je je abonnement niet meer verlengt. Dat is heel jammer voor een spel als Taiko no Tatsujin: die kun je altijd wel even oppikken, ook over bijvoorbeeld zes maanden . Een aantal liedjes kun je nog apart aanschaffen in de vorm van DLC-pakketten, maar lang niet alle 500 nummers. Hoewel het basisspel al een volwaardig spel is, geeft deze subscription service bovenop de 50,- die het spel kost een zure nasmaak.

Taiko no Tatsujin: Rhythm Festival is vrij vergelijkbaar met het eerder verschenen Taiko no Tatsujin: Drum ‘n’ Fun voor de Nintendo Switch. De beste toevoeging is de Improvement Support-modus en ook de online modus en multiplayergames zijn best lachen. Helaas innoveert dit nieuwste deel in de serie vooral in de vorm van een subscription service met een gigantische lading liedjes. Hiervan zijn er veel niet te spelen zonder de Taiko Music Pass. Gelukkig trommelt het basisspel nog genoeg plezier op, al zal het voor de doorgewinterde taiko-drummer waarschijnlijk niet genoeg zijn om een nieuwe aanschaf te rechtvaardigen.

6.5

• + Goede, oude taiko-fun
  • + Improvement Support helpt met oefenen
  • + Online- en multiplayer-plezier
  • - 500 liedjes zijn gelockt achter een subscription service
  • - Weinig innovatie naast Taiko Music Pass
  • - Roept geen behoefte op om te levelen

Over Ness

Neslihan, of Ness voor de nerds, heeft een ding voor innovatieve en gekke spelletjes. Zo heeft ze de rare gewoonte om rommel op te rollen in een plakkerige bal, muren vol te spetteren met inkt en te stofzuigen. Naast artikelen schrijven als redacteur, pakt ze ook graag de digitale kwast op om te tekenen.

Lees meer over Ness

Pokémon krijgt kledinglijn voor baby’s en kinderen

1