Taiko no Tatsujin: Drum ‘n’ Fun!

• 27 nov 18 om 11:00

• 0

Taiko no Tatsujin: Drum ‘n’ Fun! is eigenlijk echt een raar spel. Even ter illustratie een doodnormaal scenario van dit spel: je drumt à la Donkey Konga op ‘’Jump up, Super Star’’, terwijl er allerlei aparte kleurrijke Japanse figuren overal en nergens continu dansen over het beeldscherm. Dit hele drumspel slaat, ironisch genoeg, nergens op. Maar, dat is eigenlijk stiekem ook een van de redenen dat ik meteen weg was van dit spel!

Alle gekheid op een (drum)stokje

De Taiko no Tatsujin-serie is een echte Japanse cult-hit en de originele arcadespellen, gebaseerd op de zogenaamde taiko trommels, zijn onwijs populair. Het is eigenlijk een wonder op zich dat de mega Japanse Taiko no Tatsujin: Drum ‘n’ Fun! überhaupt naar het westen is gekomen: dit is zelfs de allereerste keer dat er een spel van deze serie in Europa is verschenen! Vanaf het moment dat je het spel opstart, is het duidelijk dat het spel overloopt van Japanse charme: je wordt op het begin uitgelaten begroet door de enthousiaste mascotte van de Taiko no Tatsujin-serie, Don-chan, met op de achtergrond talloze Japanse figuurtjes in alle kleuren van de regenboog. Hoewel de game gelokaliseerd is, barst het spel dus nog steeds van de Japanse stijltjes. Dit stijltje blijft het hele spel door erg aanwezig en maakt Taiko no Tatsujin: Drum ‘n’ Fun! extra uniek.

Don en ka

De hoofdattractie van Taiko no Tatsujin: Drum ‘n’ Fun! is natuurlijk wel het drummen op allerlei liedjes. Het is overigens een vrij simpel concept: je moet, in Donkey Konga-stijl en op maat met de muziek, op het juiste moment de juiste noten aanslaan. In principe zijn er slechts slechts twee noten: de rode noten (de zogenaamde don) en de blauwe noten (ka), die respectievelijk het midden of de zijkant representeren op de taiko trommel. Dit klinkt misschien wel erg simpel, maar het trommelen op maat met de muziek is lastiger dan het lijkt. Er zijn dan ook steeds vier verschillende moeilijkheidsgraden waar je uit kunt kiezen (easy, normal, hard en extreme). Beginnelingen kunnen op die manier makkelijk starten en het rustig aandoen. Merk je echter dat je zonder slag of stoot door een liedje komt, kun je een hogere moeilijkheidsgraad kiezen. Die kunnen al snel behoorlijk uitdagend worden, vooral extreme, en ik gaf mezelf maar al te graag ritmische schouderklopjes wanneer ik een moeilijk nummer eindelijk onder de knie begon te krijgen!

Op de Nintendo Switch kun je overigens op verschillende manieren trommelen. De beste besturing vond ik het drukken op de Joy-Con-knoppen en drummen op de touchscreen in handheldmodus. Daarnaast kun je met de motion controls aan de slag gaan, waardoor het lijkt alsof je op onzichtbare taiko trommels aan het slaan bent. Dit werkt alleen helaas niet altijd even goed en is daardoor niet heel betrouwbaar. Tenslotte kun je nog een speciale drumset kopen, waarmee je écht kunt drummen. Helaas heb ik dat niet kunnen testen, maar ik heb in plaats daarvan wel het spel met de bongo’s van Donkey Konga uit kunnen proberen: die werkten eigenlijk nog verrassend goed! Het is jammer dat de motion controls niet altijd even goed werken, maar ik vond het wel fijn dat er zo veel verschillende opties waren om te trommelen.

Tromgeroffel op nummers

Er zijn een hele hoop liedjes waar je uit kunt kiezen om op te trommelen: in totaal 74 nummers en dan zijn er ook nog verschillende DLC-nummers die je kunt kopen! Deze nummers zijn trouwens exact dezelfde als de Japanse variant van het spel. Het spel kent dus ook allerlei soorten nummers, van catchy nummers tot de meeste gekke of obscure deuntjes. Hoe raar een liedje echter ook is, al deze nummers zijn dikke pret om op te drummen en het is altijd wel verslavend en tevredenstellend om te trommelen. Je kunt de nummers kiezen uit verschillende genres, zoals Japanse popnummers, anime-liedjes en ook videogame-muziek. Zo heeft de Nintendo Switch-variant ook een paar Nintendo-liedjes om op te trommelen: ”Jump up, Super Star”, een Splatoon 2 medley en een Kirby medley! Daarnaast kun je ook nog kiezen om als de squid van Splatoon 2 of Kirby te spelen. Zowel aan keus uit liedjes als Nintendo-liefde geen tekort dus!

Party hard

Tenslotte biedt Taiko no Tatsujin: Drum ‘n’ Fun! je zogenaamde Party Games. Dit zijn erg schattige Rhythm Paradise-achtige minigames, waarbij je- op ritme!- allerlei gekke dingen moet doen. Zo moet je bijvoorbeeld op het juiste moment een vis uit de rivier vangen of steeds zo snel mogelijk je eten op proberen te slurpen. Deze vermakelijke minigames zijn dan ook perfect om de boel mee af te wisselen van het constante gedrum. Verder zijn de Party Games in het bijzonder erg leuk om vrienden voor op te trommelen en samen te spelen.

Taiko no Tatsujin: Drum ‘n’ Fun! is een bizar spel, maar wel onwijs leuk! Je drumt je een weg door een hele waslijst aan alle soorten muziek in dit super Japanse spel en dat drummen is zowel verslavend als dikke pret. Het trommelen past altijd wel goed bij de vele nummers en verveelt niet snel door de grote variatie aan liedjes. Mocht je na een tijdje toch al dat drummen beu zijn, kun je de boel altijd afwisselen met de toffe minigames van Party Games. Slechts de onbetrouwbare motion controls en het ietwat hoge prijskaartje halen dit spel enigszins onderuit. Maar mochten ritme-games je ding zijn, sla dan zeker je slag: Taiko no Tatsujin: Drum ‘n’ Fun! zal je zonder twijfel urenlang vermaken!

8.5

• + Drummen is super
  • + Mega Japans