Swap This!

• 22 nov 18 om 13:00

• Kitty

• 0

Swap This! is een simpel en elegant puzzelspelletje, op de markt gebracht door Two Tribes. De game is te downloaden in de Nintendo eShop voor €1,19 (op het moment van schrijven zelfs in de aanbieding voor één euro). Wat kun je verwachten voor zo’n ontzettend lage prijs?

Swap This! is een makkelijk te leren puzzelspel, waarbij je vissen die vastzitten in ijsblokjes moet bevrijden door de kleuren bij elkaar te matchen. Je kunt vrij over het hele veld blokjes omwisselen met welke je maar wilt. Door er vier bij elkaar te plaatsen, breekt langzaam het ijs en kunnen de vissen ontsnappen, waarna je nieuwe kleurvarianten in je speelveld krijgt. In de tijd dat het ijs aan het breken is, probeer je zo snel mogelijk meer vissen aan je reeks toe te voegen, of nog andere reeksen te maken, om zo je puntenaantal te verhogen. Als je een hele rij of kolom in één keer verwijdert, dan wordt ook het spelgedeelte met de minste ijsblokken volledig verwijderd, waardoor je in één klap veel punten kunt halen. Tussendoor verschijnen er wel nog zee-egels, die het je lastiger maken. Deze te omringen met een reeks vissen van dezelfde kleur, ze van het bord te ‘snijden’ met een grote combo of door een power-up slim te gebruiken, kun je deze wegspelen.

Vier speelmodi

De game is opgedeeld in vier puzzelvarianten: Tijdstrijd, Golfgekte, Visgevecht en Puzzels. De namen spreken redelijk voor zich. In tijdstrijd ga je voor één minuut zoveel mogelijk combinaties maken om een zo hoog mogelijke score te halen. In golfgekte krijg je een aantal vissen dat je weg moet spelen voor de tijd om is. Haal je een doel, dan krijg je een nieuw klokje met een hoger doel. In Visgevecht probeer je een gigantische vis tegen te houden om naar de oppervlakte te zwemmen. Dat doe je door zo’n groot mogelijke combinaties te maken. Dit begint heel gemakkelijk, maar wordt na een paar potjes toch wel erg lastig. Als laatste zijn er nog losse puzzels, waarmee je binnen een bepaald aantal zetten alle vissen weg moet werken. Al deze modi lenen zich perfect voor de handheld-modus van de Nintendo Switch en weten voor korte portjes prima vermaak te leveren. Naarmate je vordert komen er extra power-ups bij, om het geheel interessanter te maken. Het gaat vooral om snelheid, waardoor je lekker energiek aan de slag kunt.

Spelen tegen jezelf

Voor die ene euro krijg je verrassend veel content. Goed, het spel heeft geen ‘verhaallijn’, er is niet eens een introfilmpje. Ook het menu is vrij sober aangekleed. In plaats daarvan krijg je wél een hoop puzzels in drie verschillende moeilijkheidsgraden en drie spelmodi die je wel een tijdje bezig zullen houden. Er is ook een leaderboard, maar helaas zie je hier niet hoe goed je eigenlijk scoort in het grote geheel. Je ziet telkens ‘iemand’ die je hebt verslagen, maar het voegt weinig toe aan je idee van hoe goed (of slecht) je nou eigenlijk bezig bent ten opzichte van alle andere spelers. Het gaat dus vooral om het verslaan van je eigen high-scores.

Beeld en geluid

Swap This! ziet er leuk en kleurrijk uit en de besturing werkt prima. Je verplaatst de ijsblokjes via het touch-screen, wat ook wel nodig is om de snelheid te behalen die nodig is voor goede scores. Met de controller besturen is ook mogelijk, maar dit is dan weer helemaal niet praktisch. Er speelt een vrolijk achtergronddeuntje dat onopvallend genoeg is om niet irritant te worden.

Swap This! is een zeer eenvoudige maar amusante puzzelgame. Er zit weinig poespas aan, maar daarvoor krijg je wel genoeg content terug. Het zal zeker geen spel zijn waar je uren achter elkaar aan kunt spelen, maar er is genoeg om je voor korte en lekker snelle potjes mee bezig te houden. Het is zeker geen opvallende of memorabele game, maar voor een euro krijg je prima waar voor je geld.

6

• + Gemakkelijk te leren
  • + Toegankelijke, leuke puzzels