Sushi Striker: The Way of Sushido

Wil je Sushi Striker: The Way of Sushido beschrijven met één woord, dan dekt puzzelspel wellicht het beste de lading. Dit spel is echter geen doorsnee puzzelspel, sterker nog, deze game blinkt uit vanwege haar bizarre originaliteit. Niet voor niets werd het bij de onthulling gepresenteerd in geheel eigen genre: “Conveyor Belt Sushi Puzzle Action”. Deze naam hint al sterk naar de gameplay die je aantreft, maar bijzondere aandacht gaat uit naar dat derde woord, sushi, want dáár gaat het allemaal om in Sushi Striker: The Way of Sushido.

In een land waar Sushi verboden is

Je treedt in de schoenen van de jonge Musashi. Deze op zichzelf aangewezen jongen (of meisje, afhankelijk van je keuze) heeft zijn ouders verloren tijdens de zogeheten Sushi Struggles, waarin verschillende groeperingen elkaar bestreden vanwege uiteenlopende opvattingen over sushi. En nog altijd weet dit bijzondere voedsel conflicten teweeg te brengen. Het keizerrijk voert een verbod op sushi en houdt dit door velen als heilig beschouwd eten voor zichzelf. Je zult snel merken dat dit gevolgen heeft, wanneer blijkt dat Musashi’s dorpsgenoten honger lijden. Musashi kan dit onrecht niet langer aanzien en wanneer hij Franklin ontmoet – een gedreven Sushi Striker die sushi voor iedereen bereikbaar wil maken – besluit hij de strijd aan te gaan. Hij sluit zich uiteindelijk aan bij de Sushi Liberation Force en tijdens zijn opmars naar het keizerlijk paleis doet hij enkele onverwachte ontdekkingen. Het knotsgekke verhaal bekoort misschien niet iedereen, maar de presentatie ervan valt moeilijk te bekladden. De kleurrijke vormgeving kent een typisch animesque gevoel dat vooral ook naar buiten komt in cutscenes. De vrolijke muziek en stukjes voice acting hier en daar maken het geheel af.

Boordevol sushi

Als Sushi Striker wordt Musashi vergezeld door een aantal Sushi Sprites, bijzondere wezentjes die hem helpen in zijn strijd en hem elk voorzien van een speciale vaardigheid om tijdens gevechten te gebruiken. Jinrai, Musashi’s eerste Sushi Sprite, begeleidt Musashi en helpt hem begrijpen wat het inhoudt om een Sushi Striker te zijn. In gevechten maak je combinaties van borden sushi die dezelfde kleur hebben. Deze borden rollen voorbij op lopende banden en je krijgt slechts zeven seconden om zo hoog mogelijke stapels te maken. Want hoe hoger de stapels zijn, hoe meer schade deze toebrengen aan je tegenstander. Wie als eerst alle HP kwijt is, verliest het gevecht. Het maken van de combinaties ging bijzonder goed met de besturing via het touchscreen. Dit werkt erg snel en precies. Dit geldt wat minder voor de traditionele knoppenbesturing, waarbij het regelmatig voorkomt dat je net de verkeerde sushi aanklikt. Aanraakbesturing is dan ook wat ik zou aanraden voor deze game.

Sushi Jubilee

Op het eerste gezicht lijkt Sushi Striker: The Way of Sushido wellicht op een nietszeggend spelletje dat je al snel weer aan de kant schuift. Niets blijkt echter minder waar, want Sushi Striker: The Way of Sushido bewijst zich als een uitgebreid en strategisch diepgaand spel. Zo kennen de gevechten allerlei elementen om rekening mee te houden. Allereerst is het belangrijk om goed gebruik te maken van je Lane Gear. Hiermee kun je de lopende banden versnellen, zodat je gemakkelijker combinaties maakt. Omdat je slechts zeven seconden te tijd hebt, is dit werkelijk onmisbaar. Ook met Sushi Jubilee moet je rekening houden. Deze fase wordt ingeluid zodra je een hoeveelheid sushi naar binnen hebt gewerkt. Tijdens de Jubilee verschijnt sushi meer gegroepeerd per kleur, waardoor je grotere combinaties kan maken; soms tot wel dertig borden! Echt interessant wordt het wanneer speciale vaardigheden in het spel komen. Het spel bevat hiervan een groot aantal, maar om ze te kunnen gebruiken moet je Sushi Sprites verzamelen. Het denken over een strategie begint hier, op het moment dat je een team van drie Sprites in elkaar gezet. En tijdens gevechten blijft het ook altijd belangrijk om je ogen op te houden zodat je de speciale vaardigheden op het juiste moment timet. Zo haalt een schild bijvoorbeeld weinig uit als je tegenstander je even niet bestookt met sushi, en zo kan de vaardigheid Runaway Lanes – die de banden van je tegenstander zo snel laat draaien dat er niet meer te combineren valt – het best worden ingezet aan het begin van een vijandige Jubilee-fase.

Stay Fresh!

Sushi Striker doet verder erg zijn best om fris te blijven aanvoelen. Hoewel de basisgameplay onveranderd blijft, weten speciale regels de formule zo nu en dan toch wat op te schudden. Zo kom je levels tegen waarin je bommen kan vrijspelen zodra je een combo van voldoende lengte hebt gemaakt (vaak rond de zes stuks). Of een klokje dat je op dezelfde manier activeert, waarmee je tegenstander tijdelijk niet kan bewegen. In andere levels moet je goed opletten wat je eet, omdat er wasabi verstopt zit tussen je sushi. Eet je onverhoopt toch van dit pittige goedje, dan moet je even uitblussen en kan je tijdelijk geen combinaties meer maken.

Ook de vrij te spelen Sushi Sprites en sushigerechten geven je het gevoel dat er steeds wat nieuws bijkomt. Elke nieuwe Sushi Sprite komt met een nieuwe speciale vaardigheid en het is vaak interessant om uit te proberen hoe deze in je team zou passen. Met een totaal van zo’n honderd Sprites zijn er een hoop mogelijkheden en kan iedereen de strategie kiezen die zijn of haar voorkeur heeft. Sushi Sprites hebben ook de mogelijkheid om te evolueren, waardoor ze vooral sterker worden, maar geen andere vaardigheid krijgen. Door het spelen van levels speel je ook sushigerechten vrij die je kunt instellen als favoriet. Deze geven je een bepaalde bonus die het spel net weer wat anders kunnen maken. Zo krijg je bijvoorbeeld opbouwende aanvalskracht of snellere lopende banden.

Bomvol content?

Eerder noemde ik al dat Sushi Striker: The Way of Sushido een vrij uitgebreid spel is. Met meer dan honderdvijftig hectische levels, een te volgen verhaallijn met verscheidene cutscenes, en zo’n honderd Sushi Sprites zit er aardig wat inhoud in het spel. Daarnaast kent het spel een multiplayermodus waarmee je het zowel lokaal als online kan opnemen tegen mede-Sushi Strikers. Deze modus verlengt de houdbaarheid van het spel enigszins, hoewel het na verloop van tijd toch als meer van hetzelfde gaat aanvoelen. Dit gevaar dreigt naar mijn idee minder bij de verhaalmodus, omdat hier de formule wat wordt opgeschud en gevechten worden afgewisseld met stukjes verhaal en bijvoorbeeld het vinden van nieuwe Sprites. Je doet er overigens wel goed aan om dit spel in kortere etappes te spelen, want tijdens langere speelsessies kan het toch wel eens herhaaldelijk aanvoelen. Al bij al heb je met de verhaalmodus een kleine vijftien uur aan speelplezier, mogelijk wat langer als je terugkeert naar eerdere levels om hier hogere scores te halen. Het moet gezegd worden dat het spel dan toch een wat korte duur heeft voor de gevraagde prijs van €49,99.

Sushi Striker: The Way of Sushido is een puzzelgame die nergens mee te vergelijken is. Het unieke verhaal kent kleurrijke scenes en een typisch Japanse sausje. De gameplay is vermakelijk, niet in de laatste plaats vanwege de snelheid en hectiek die erbij komt kijken. Vanwege diezelfde snelheid en hectiek speel je de game het best middels het touchscreen, omdat de knoppenbesturing helaas wat te wensen overlaat als het op precisie aankomt. Met meer dan honderdvijftig levels en honderd Sushi Sprites tref je in Sushi Striker: The Way of Sushido volop content, goed voor zo’n vijftien uur speelplezier. De vraag is echter of dit het prijskaartje van €49,99 waard is. Mocht je dit nog niet hebben gedaan, dan raad ik zeer aan om de demoversie in de Nintendo Switch eShop een kans te geven om te zien of een meervoud van de content uit de proefversie je die prijs waard is.

8

• + Origineel concept
  • + Hectische en snelle puzzelgameplay