Superhot

• 2 okt 19 om 00:00

• 0

Super. Hot. Super. Hot. In Superhot ontdek je de nieuwste rage in de videogamewereld: superhot.exe. Een hacker stuurt je een versie van het spel door om te ontdekken waarom superhot.exe zoveel mensen in hun grip houdt. Na de opening beland je in een nieuwe wereld. Instructies verschijnen voor je ogen en deze volg je zonder na te denken op: het spel werkt verslavend. Super. Hot. Super. Hot. De woorden flitsen voor je ogen terwijl de kreten je oren bereiken. Misschien iets té verslavend…

Een effectieve moordenaar

In Superhot heb je de controle over tijd en ruimte: wanneer je niet beweegt, schiet of slaat, staat de tijd (zo goed als) stil. Dit element gebruik je in jouw voordeel tegen de tientallen vijanden die op je af komen en geeft een stijlvol sausje aan jouw acties. Met veel tijd om moves voor te bereiden kun je op elegante wijze en in real-time vijanden stuk voor stuk uit de weg ruimen. Na afloop van een level dreunen de woorden “Super. Hot.” na en krijg je een replay te zien alsof de tijd nooit stil heeft gestaan. Dit leidt tot Matrix-achtige of klungelige taferelen afhankelijk van jouw vaardigheden als speler. Dit hele concept werkt erg verfrissend en is een unieke variant op de first-person shooters die we gewend zijn. Voor de liefhebbers is er ook ondersteuning voor het mikken met de gyro-besturing, wat stiekem best lekker werkt.

Tijdens het spelverloop heb je diverse wapens tot je beschikking zoals zwaarden, pistolen, jachtgeweren en je vuisten. Zodra je beweegt gaat de tijd weer als normaal lopen waardoor de vijanden hun jacht weer voortzetten. Ook bij het schieten en gooien van een wapen en het slaan met je vuisten tikt de klok gestaag verder, dus je moet goed nadenken over je aanpak. Deze unieke twist aan het FPS-genre maakt het een ontzettend frisse, maar ook soms ongemakkelijke ervaring. Na wat gewenning wordt je echter steeds beter waardoor je al heel snel hooked bent: het voelt heerlijk om een replay te zien waar alles in één keer goed gaat. Ook zijn de vijanden knalrode doelwitten gecontrasteerd tegen steriel witte omgevingen en daarmee is het heel duidelijk wat wel en niet uit de weg geruimd moet worden.

Extra uitdagingen

Na het hoofdverhaal wat in een paar uur uit te spelen is, krijg je toegang tot een hoop speciale levels met diverse uitdagingen en een endless spelmodus. Waar je in de endless-modus vanzelfsprekend eindeloos kunt doorspelen, zijn de uitdagingen van een heel ander kaliber. Zo moet je de levels zien uit te spelen door alleen maar zwaarden of vuisten te gebruiken, of zal de tijd écht stilstaan als je niet beweegt terwijl kogels sneller zijn. Deze afbakening van de levels zorgt voor een echte uitdaging waar je jezelf af en toe achter de oren moet krabben om een oplossing te vinden. Elke van de twaalf categorieën bevat dezelfde 25 levels als in het hoofdverhaal, en deze allemaal uitspelen kan een hele klus zijn. Echte doorzetters kunnen dus nog veel langer zoet zijn in de wereld van Superhot!

Superhot is een unieke shooter-ervaring en weet twee jaar na de oorspronkelijke release nog steeds te verbazen. De soepele manier van het spelverloop, simpele presentatie, vlot denkwerk en het gedreun na het uitspelen van een level geeft het spel een unieke stijl. Het verhaal is met twee tot vier uur vrij kort, maar met een hoop extra missies en de endless-modus kun je die speeltijd zeker verdubbelen, zo niet vertienvoudigen. Mits je de uitdaging aan kunt, natuurlijk.

7.4

• + Vette bullet-time actie
  • + Flink uitdagend