SUPERBEAT: XONiC EX

Eerder dit jaar verscheen met VOEZ de eerste typisch Japanse ritmegame voor de Nintendo Switch. Met SUPERBEAT: XONiC EX krijgen we er nog eentje bij. En niet zomaar één: deze beatblazer krijgt een fysieke release en het bijbehorend prijskaartje. Hiermee geeft Rising Star Games ook direct zijn eerste écht grote titel uit voor de Nintendo Switch (en de tweede fysieke na Lumo vorige maand). Klinken bij ons de deuntjes van SUPERBEAT: XONiC EX nu groots uit de speakers of draaien we de volumeknop snel omlaag?

SUPERBEAT: XONiC EX is een ritmegame pur sang. Als je ooit voet hebt gezet in een Japanse arcadehal, weet je hoe deze games er ongeveer uitzien. Het Japanse ritmegenre komt langzaamaan steeds vaker naar consoles en handhelds toe, waarschijnlijk met de Hatsune Miku-serie als meest beruchte voorbeeld. Vooral op de PlayStation-platformen krijgt dit type ritmegames flink voet aan de grond en SUPERBEAT: XONiC EX maakt dan ook de overstap van de PlayStation 4 en PlayStation Vita naar de Nintendo Switch.

Een simpele uitleg verduidelijkt meteen wat het spelletje van je verwacht. Dit zorgt voor kenners van het genre voor weinig problemen. Je gebruikt enerzijds X-A-B aan de rechterkant om noten op het juiste moment te raken, en de pijltjes naar boven, links en onder aan de linkerkant. Soms moet je deze ingedrukt houden, soms verschijnen er speciale richtingsnoten waarvoor je de linker- of rechterstick moet bewegen en soms komt er een heuse golf op je af die je met een druk op de L- of R-toets raakt. Alternatief – en natuurlijk passend voor de Nintendo Switch-versie – kun je het spel met aanraakbesturing spelen. Hier heb je als bijkomend voordeel dat je alle noten kunt raken met één grote knop als het ware: het scherm. In mijn beleving haal je gemakkelijker een hoge score met aanraakbesturing, omdat je met een wat minder complexe besturing te maken hebt. Beide vormen van besturing werken prima, dus het komt op persoonlijke voorkeur aan welke je het liefst gebruikt.

SUPERBEAT duidt de verschillende moeilijkheidsgraden aan met een score tussen de 1 en 12. Hoe minder streepjes er onder een liedje staan, hoe gemakkelijker je het nummer uit kunt spelen. In het selecteerscherm zie je meerdere bekende elementen van dit type games terug. Zo kun je de snelheid van een song aanpassen en staat er je persoonlijke hoogste score bij. Bij de verschillende liedjes zie je zelfs een genre staan, zoals K-pop, Electro House of R&B. Zoals ze vaak zeggen: “over smaak valt niet te twisten”, maar toch vind ik de kwaliteit van de muziek redelijk aan de matige kant. Deels heeft dit er ook mee te maken dat het muzikale aanbod niet typisch Japans is, zoals dat van Hatsune Miku of VOEZ. Bovendien bevat de ritmegame, ondanks de diversiteit in genres, maar weinig nummers. Je begint met een ruime dertig nummers, wat langzaam oploopt naarmate je meer speelt en in level stijgt. Dit weegt echter niet op tegen de meer dan honderd liedjes van bijvoorbeeld VOEZ.

Deze liederen kun je op verschillende manieren spelen. Elke track heeft drie moeilijkheidsniveaus (4Trax, 6Trax en 6Trax Fx) en in de Free Style-modus kun je naar hartenlust een nummer spelen op je eigen manier. Je kunt ook een reeks spelen op beginnersniveau (4Trax), op gemiddeld niveau (6Trax) of op hoog niveau (6Trax Fx). Hier doe je min of meer hetzelfde, maar dan speel je meer nummers achter elkaar. De nummers mag je vrijuit kiezen, maar binnen één niveau kan de moeilijkheidsgraad nog flink verschillen, waardoor je best met een S, S++ en B kunt eindigen, wat je gemiddeld een score van A geeft. Het spel gaat iets dieper in de World Tour-mode, waar je een aantal verplichte nummers speelt op één niveau. Deze liedjes sluiten vaak goed op elkaar aan qua moeilijkheid. De verschillende spelmodi geven zo een motivatie om door te spelen, maar kunnen toch niet voorkomen dat met het lage aantal nummers SUPERBEAT al snel in herhaling valt.

SUPERBEAT: XONiC EX is een aardige ritmegame. Het biedt een gemakkelijke aanraakbesturing, maar werkt ook prima met toetsen. Vooral het matige muzikale aanbod haalt de game onderuit. Er zitten maar weinig nummers in, en dat wat erin zit is een kwalitatief niet zo beste verzameling van pop- en dance-muziek. Bovendien is het niet helemaal wat je van een Japanse ritmegame zou verwachten. Dat het dan met de verschillende modi, moeilijkheidsgraden en andere opties wel goed zit, maakt zo helaas nog weinig indruk. SUPERBEAT: XONiC EX faalt er vooral in om eenzelfde prijs-kwaliteitsverhouding te bieden als VOEZ, dat voor minder dan de helft van het geld een veel betere muzikale selectie biedt op de Nintendo Switch.

6.5

• + Goede besturing; zowel knoppen als aanraakscherm
  • + Gameplay in de basis goed