Super UFO Fighter – Aantrekkelijk arcadespel mist een slag

• 13 jul 22 om 17:00

• 0

Conflicten vecht je uit op erg specifieke manieren, als je sommige spellen mag geloven. Pokémon leert ons dat je zakmonsterstjes prima voor jou een pak slaag opvangen, terwijl je andere keren zelf ten strijde trekt in een kliederige grondoorlog. Alle interacties verlopen volgens die ene gameplay mechanic. En voor Super UFO Fighter is dat rommel opruimen in een ruimteschip.

Super UFO Fighter heeft haar naam te danken aan deze gelijknamige, buitenaardse sport (ja rommel oppikken is een sport). Deze sport is dé hit onder de hedendaagse hippe ruimtewezens. De vrolijke UFO-competities barsten van de energie, felle kleuren en – net iets te veel – air horn soundeffects. Zo domineert een erg specifieke en energieke sfeer het spel. Samen met een aangenaam pixelstijltje en schattige character designs, wordt de ophypende en vrolijke toon van Super UFO Fighter vanaf het begin moeiteloos gezet.

Buitenaardse sport, Aardse objecten

Deze stijl past feilloos bij de arcade-stijl 1v1 gameplay. Hierbij bestuurt iedere speler een ufo, of in hippe Super UFO Fighter-termen, ben je een Shwooper. Het principe van Super UFO Fighters is vrij simpel: het is eigenlijk een soort mix tussen Part Time UFO en basketbal. Elke Shwooper is namelijk uitgerust met een ufootje die met een druk op de knop objecten kan aantrekken. Het doel is om de rommel die belandt in het midden van het veld te transporteren naar jouw bodemloze prullenbak aan de rand van het scherm. Vaak zorgt dat ervoor dat de rand van de prullenbak van je tegenstander hoger gaat liggen, waardoor die weer moeilijker bij zijn goal kan. Ook zijn er zo nu en dan speciale items of stage hazards om de boel spannend te houden. Punten scoor je door speciale, glimmende objecten in je doel te laten vallen. Hier is er steeds maar één van per ronde en de Shwooper die de meeste rondes heeft gewonnen, wint de match.

Oké, maar waar komt het fighter-gedeelte dan vandaan? Dat is simpel: naast objecten naar zich aantrekken, kan je ufo ook met de druk van een knop iets van zich afslaan. Dit kan de vorm aannemen van een mega vuist die naar onderen slaat. Dit geweld voegt twee belangrijke dingen toe aan het spel. Aan de ene kant komen rommel en items vaak verpakt in een gachapon-capsule die eerst kapot geslagen moet worden. De objecten waarmee je punten kunt scoren, zitten hier ook in verpakt. Dit zorgt voor een fijne willekeurigheid die je scherp houden tijdens een match. Dat is echter niet het enige wat je met je ufo-vuist kunt doen: ook kun je het gebruiken om je tegenstander op het hoofd te bonken. Op die manier verliest die de controle over de voorwerpen die de Shwooper naar zich toetrok. Dit geeft het spel een lekker competitieve flair.

Unindentified Flying Objective

De kern van het spel zit eerlijk gezegd verrassend solide in elkaar voor hoe klein en onbekend het spel op het moment is. Super UFO Fighter is een effectief spel tegen de arcade-achtige, competitieve jeuk. Potjes zijn lekker kort, chaotisch en makkelijk te begrijpen. Daarbij vind je ook wat verschillen in de ufo van het personage als wie je speelt; hoewel de besturingen in grote lijnen hetzelfde zijn, zitten er net wat variaties in. Maar die kleine variaties zijn ook precies het punt Super UFO Fighter de mist in gaat: er is niet genoeg variatie en niet genoeg diepgang. Ook al is er op zich niks mis met het spel, het nodigt ook niet per se uit om vaker te spelen. Heel veel meer dan een korte competitie heeft het namelijk niet te bieden.

Wat me wel erg opvalt is hoeveel opties dit spel heeft: de ontwikkelaars hebben duidelijk veel moeite gestoken in een zo compleet mogelijke ervaring. De hoofdmodus van het spel is een standaard potje tegen een vriend (lokaal) of tegen de computer. Daarnaast zijn er nog een aantal andere modi. Zo kun je je tanden zetten in een aardige, maar niet veel voorstellende verhaalmodus, een online modus met te weinig vindbare tegenstanders en een korte, minigame-achtige versusmodus. Verder is er een trainingmodus en kun je in het museum bekijken welke Aardse voorwerpen je allemaal hebt opgepikt.

Super UFO Fighter is een verrassend oké spelletje. Wat je vanaf het begint begroet met een (soms iets té) enthousiaste sfeer, blijft stellig aanhouden over het algehele spelletje. Hoewel er duidelijk veel moeite is gestoken in een variatie in modi en verschillende ufo-gameplay, miste er helaas alsnog variatie en diepgang in de kern van de gameplay. Hierdoor is Super UFO Fighter zeker aantrekkelijk voor de competitieve arcadespeler, maar sla je uiteindelijk niet iets heel memorabels in huis.

6.3

• + Energiek stijltje
  • + Competitieve arcadestijl gameplay
  • + Verschillende modi
  • - Niet genoeg diepgang om de aandacht vast te houden
  • - Geen spelers in online-modus

Over Ness

Neslihan, of Ness voor de nerds, heeft een ding voor innovatieve en gekke spelletjes. Zo heeft ze de rare gewoonte om rommel op te rollen in een plakkerige bal, muren vol te spetteren met inkt en te stofzuigen. Naast artikelen schrijven als redacteur, pakt ze ook graag de digitale kwast op om te tekenen.

Lees meer over Ness

0

26-04-2024