Super Smash Bros. Ultimate

  • Review

  • 13 dec 18 om 09:00

  • Mink

Het is dan eindelijk zover: de nieuwste Super Smash Bros.-telg is verschenen voor de Nintendo Switch. Sinds de aankondiging van de nieuwe hybride console zijn de geruchten als paddenstoelen uit de grond geschoten. Het begon al bij de aankondigingsteaser, waar geruchten ontstonden dat het een remake zou zijn, vervolgt door de achteraf zeer betrouwbare Vergeben-leaks tot de ‘grootste’ leak; die van de Grinch. Na alle geruchten, speculaties en leaks is hij er dan eindelijk, een gloednieuwe Super Smash Bros.-titel met meer speelbare personages en cameo’s dan je kunt tellen. Wat maakt deze serie nou zo geweldig en weet Ultimate daar wel echt een ultieme versie van te maken?

Super Smash Bros. Ultimate is een uitermate complexe titel, eentje die gemakkelijk op te pakken is, maar ontzettend lastig te meesteren is. Het spel kent ruim zeventig verschillende speelbare personages en je moet ze allemaal kennen wil je als ultieme winnaar uit de bus komen. In Ultimate zijn echter meer technieken toegevoegd, waardoor het lastiger dan ooit is om bij de absolute top te horen.

In Super Smash Bros. Ultimate kun je met maximaal acht spelers het tegen elkaar opnemen, dit kan zowel in een free for all of in een team match. Je kiest de regels, vervolgens de stage(s) om als laatste je vechter te kiezen. Je kunt tevens met honderden items spelen; van de bekende Poké Ball tot een Assist Trophy tot een zwart gat tot de ultieme Smash Ball. Dit alles maakt het een chaotische partygame, maar met de juiste settings heeft Super Smash Bros. een ultieme diepgang.

Ready? Fight!

Super Smash Bros. Ultimate heeft meer dan genoeg content om je jaren mee zoet te houden en dat is zeker van toepassing als je vaak met vrienden speelt of online zeer competitief bent. Er zijn daarbij een hoop nieuwe manieren toegevoegd om het leven van je vrienden zuur te maken. Je kunt een gewoon gevecht aangaan in Smash, in Squad Strike speel je met drie of vijf verschillende personages en online kun je alleen of met één vriend het opnemen tegen de rest van de wereld.

Het grootste probleem met online zit hem toch in de online dienst van Nintendo. Vaak speel ik tegen mensen die ontzettend veel last van lag hebben, niet mijn regelset gebruiken of uit een ander werelddeel lijken te komen. Dit is vrij jammer want Super Smash Bros. Ultimate heeft de potentie om veel online multiplayers weg te blazen. Als de online infrastructuur iets gebruikersvriendelijker wordt gemaakt, door het toevoegen van dedicated servers bijvoorbeeld, zal dat al een zeer fijne stap in de juiste richting zijn.

That’s the Spirit

Een compleet nieuw element in Super Smash Bros. Ultimate zijn de Spirits. Deze zijn de vervanging van de Trophies en zorgen voor de vertegenwoordiging van vele game-personages. De Spirits hebben ieder unieke features die overeenkomen met het personage. Zo geeft Spring Man (ARMS) je extra krachtige ‘vuistaanvallen’, sta je als Snorlax (Pokémon) extra sterk in je schoenen en ontvang je met Plessie (Super Mario 3D World) de kracht om te zwemmen. Het is een leuke toevoeging, maar voelt wel enigszins vreemd aan. De enige plek waar de Spirits echt tot hun recht komen, is de Adventure Mode.

In deze spiksplinternieuwe Adventure Mode, genaamd World of Light, neem je het namelijk daadwerkelijk op tegen de Spirits. Zij hebben replica’s van bekende vechters overgenomen en het is aan Kirby om iedereen te bevrijden: zowel de Spirits als de oorspronkelijke vechters. Er zijn ditmaal geen platform-secties die je moet voltooien, je houdt je enkel bezig met de gevechten.

Gotta Catch ‘m All

Net zoals bij het ontzettend populaire Pokémon lijkt hier de stoornis ‘verzameldrang’ aangewakkerd te worden. Er zijn ontelbare Spirits beschikbaar en ze allemaal verzamelen is haast een onmogelijke opdracht. Je kunt ze kopen in verschillende winkeltjes, maar je zult ze grotendeels verzamelen door ze de vernietiging in te slaan. Dit lukt het beste als je kijkt naar welke type Spirit je tegenover je hebt staan. Er is een soort ‘steen-papier-schaar’-idee aanwezig waarbij Spirits in Attack, Shield of Grab gecategoriseerd zijn.

In de Adventure Mode neem je het op tegen ontelbare tegenstanders terwijl je over de gigantische wereld kleine puzzels oplost en het opneemt tegen grote bazen. Dit alles is redelijk vermakelijk, maar daar is het grotendeels wel mee gezegd. De Skill Tree voegt een klein beetje diepgang toe, maar over het algemeen is dit vooral een lange weg. Als je de Spirits kent, is het leuk om te zien hoe ze uitgewerkt worden in Super Smash Bros. Ultimate, maar ken je de Spirits niet, dan zijn de gevechten meer van hetzelfde.

Mocht je nou nog op zoek zijn naar meer Spirits, dan is de Spirit Board een plek voor jou. Hier staan iedere vijf minuten andere geestjes om het tegen op te nemen en als je het verslagen hebt, moet je de Spirit neerschieten om hem vrij te spelen. Dit werkt grotendeels zoals het hoort, maar weet totaal geen leuk spelelement toe te voegen. Het is daarom een vrij saaie gamemodus en eentje die ik alleen kan aanraden als je echt alles wilt verzamelen.

That’s Classic

Mocht je in je eentje willen Smashen maar ben je wel klaar met World of Light? Dan is de Classic Mode nog altijd aanwezig. Hier krijg je negen uitdagingen voorgeschoteld die variëren van een klein stukje platformen tot het opnemen tegen tientallen vijanden tot het vernietigen van een grote baas. De Classic Mode is zoals vanouds een prima tijdverdrijf waarbij zeker de eindbazen een leuke variatie kennen.

Tevens is het mogelijk om Century Smash, Endless Smash en Cruel Smash te spelen, deze zaten ook in vorige delen, ondanks dat de naam ietwat veranderd is. Vecht tegen honderd personages, of neem het op tegen een eindeloze berg aan uitdagers of probeer de meest geduchte tegenstanders van het veld te slaan in de Cruel Smash. Hoewel ik me hier voorheen altijd wel mee kon vermaken, voelen ze in Super Smash Bros. Ultimate een beetje overbodig aan. Dit komt vooral omdat eindeloos vechten al mogelijk is in World of Light, waar nooit een einde aan lijkt te komen.

Quality of Life

Het lijkt erop dat het team van Sakurai ontzettend veel tijd heeft gestopt om de Quality of Life te verbeteren. Dit zie je bijvoorbeeld in de regelsets die je kunt opslaan of in de mogelijkheid om bij iedere naam een eigen knoppenactiepatroon toe te voegen. Het is duidelijk dat het team veel tijd heeft gebruikt om het spel zo vloeiend en leuk mogelijk te maken voor de speler.

Het grootste verbeterpunt in de Quality of Life moet toch wel in de trainingsmodus te vinden zijn. Hier is een speciale stage ontworpen die je precies laat uitmeten hoever je vijanden slaat. Daarbij zijn er grafieken toegevoegd die je het lanceertraject op 0%, 50% en 100% schade laten zien. Dit is een geweldige toevoeging en zorgt ervoor dat je rustig al jouw combo’s kunt checken op kracht en afstand.

Als laatste zijn er enkele toffe toevoegingen in de online multiplayer. Je kunt nu tijdens het zoeken naar een online tegenstander rustig een andere modus spelen. Je kan niet bijvoorbeeld de Adventure Mode induiken, maar wel nog even snel de nodige training aangaan. Daarbij heeft Nintendo Elite Battles toegevoegd, dit zal voor 90% van de spelers irrelevant zijn, maar indirect zal het een impact op iedereen hebben. Hier houdt Nintendo de top spelers in de gaten, welk personage ze kiezen en hoe ze spelen. Zo weet Nintendo welke personages ‘over-powered’ zijn en kunnen ze een andere vechter ‘buffen’ (relevanter maken) of de veel geselecteerde vechter ‘nerfen’ (minder sterk maken).

Grafisch en geluid

In Super Smash Bros. Ultimate zit een ultiem aantal muziekstukken, van de oorspronkelijke Donkey Kong tot Super Mario World 2: Yoshi’s Island tot Final Fantasy VII tot The Legend of Zelda: A Link to the Past tot Sonic Mania. Het aanbod is gigantisch en indrukwekkend. Je kunt ditmaal ook je eigen playlist maken om zo de grootste mp3-speler in de geschiedenis te creëren. Dit is een ontzettend belangrijk onderdeel van de reeks, omdat de iconische nummers veel historie met zich meebrengen. We kunnen onszelf talloze uren vermaken met alleen al de muziek in deze game.

Ook grafisch heeft Super Smash Bros. Ultimate hoge ogen gegooid; alles ziet er ontzettend strak en prachtig uit. Daarbij draait het spel vlekkeloos op de Nintendo Switch, zelfs in de handheldmodus. Van de gedetailleerde vechters tot de oogstrelende achtergronden tot het main menu; alles heeft een scherp uiterlijk.

Als laatste weten we dat Super Smash Bros. Ultimate vijf downloadbare content-pakketten gaat krijgen, ieder met verschillende muziekstukken, één speelbaar personage en één stage. Dit is een goed teken dat Nintendo bezig zal blijven om deze Super Smash Bros. relevant te houden.

Conclusie

Super Smash Bros. Ultimate heeft ontzettend veel content, zoveel zelfs dat ik niet alles kan benoemen wat ik graag zou willen benoemen. Het is eigenlijk te ridicuul voor woorden dat dit slechts als één spel telt, aangezien je er duizenden uren aan speelplezier voor terugkrijgt. De oneindige muziekstukken, de 75 verschillende speelbare personages en de ontelbare cross-overs maken het spel absoluut ultiem. We mogen papa Sakurai bedanken dat hij nog één keer zijn armen uit de mouwen heeft gestoken en een pareltje van een game heeft neergezet.

9.6

N1-score

  • + Ruim zeventig speelbare personages
  • + Oneindige content
  • + Grootste cross-over in de geschiedenis
  • + Geweldige bibliotheek aan muziek
  • + Simpelweg prachtig
  • - Online werkt niet altijd goed

Like dit bericht:

Deel deze review:

Recente artikelen

Volgende Pikmin Bloom Community Day is op 10 december

0

Nieuws Volgende Pikmin Bloom Community Day is op 10 december

05-12-2022

0

Robin

Fire Emblem Heroes viert start Book VII met Summoning Event

0

Nieuws Fire Emblem Heroes viert start Book VII met Summoning Event

05-12-2022

0

Erik

Deze maand in De Voorraadkast: The Legend of Zelda: A Link to the Past

3

Special Deze maand in De Voorraadkast: The Legend of Zelda: A Link to the Past

05-12-2022

5

Willem

Discussieer met ons mee! 2

Maurice

11-07-2021

#576

105 comments

Jammer dat 't niet mogelijk is om met de Japanse dub te spelen zonder de taal van 't spel te moeten veranderen. 

Robin

15-01-2022

#3197

235 comments

Het is een speelbaar museum in gaming. Het is videogame the game.