Super Monkey Ball Banana Blitz HD

• 29 okt 19 om 15:00

• 0

“Verdomme”, dacht ik afgelopen zomer tijdens het kijken naar een Super Monkey Ball-speedrun. “Waarom worden deze fantastische spellen eigenlijk niet meer gemaakt?” Zoiets moeten ook de hoge heren van Sega gedacht hebben, want de apen in ballen zijn deze winter eindelijk weer terug! Helaas niet met een nieuw deel, maar met een remaster van Banana Blitz, dat oorspronkelijk verscheen voor de Nintendo Wii in 2006. Rollen deze aapjes dertien jaar later nog net zo soepel, of laten ze hier en daar toch wat steekjes vallen?

Het is alweer jaren geleden dat er voor het laatst een noemenswaardige Super Monkey Ball-titel verscheen, dus bij deze even snelcursus. In deze games zijn aapjes om de een of andere reden allemaal opgesloten in strandballen. En in plaats van het bellen van de PETA of Marianne Thieme is het aan jou als speler om de ballen met deze arme beesten door listige hindernisparkoersen te loodsen. De catch? Je bestuurt niet de bal zelf, maar slechts de stand van de vloer! Het is continu opletten geblazen, want één verkeerde beweging en je aapje rolt hulpeloos de afgrond in.

Dit bedrieglijk simpele en toegankelijke concept (je gebruikt enkel de analoge stick voor het hele spel) wist heel wat Nintendo-spelers achter hun Gamecube’s te kluisteren. Al werkte het in de Wii-versie net even anders: daar moest je de Wii Remote balanceren in plaats van de analoge stick te gebruiken. Bovendien kon je strandbal-primaat in dit deel ook springen, wat allerlei nieuwe levelconstructies mogelijk maakte. Dat Wii-deel komt dus nu in een vers HD-jasje naar de Nintendo Switch. En ik had daar als liefhebber van deze gekke serie enorm veel zin in.

Glazuur

Het eerste wat opvalt wanneer je Super Monkey Ball: Banana Blitz HD (SMBBHD vanaf nu) opstart, is de ontzettend vrolijke titelschermmuziek die voor deze remaster uitgebreid is met daadwerkelijke lyrics. Dit liedje is zo ontzettend zoet dat het glazuur van je tanden spontaan verdampt, maar goed: we zijn als Nintendo-liefhebbers wel wat gewend op dat gebied. Ben je eenmaal bekomen van alle vrolijkheid, dan zul je merken dat alle menu’s en icoontjes een grondig re-design hebben gekregen en er ontzettend fris uit zien. “Kijk, gamers, we hebben het origineel flink onder handen genomen”, lijkt Sega met deze eerste indruk te willen zeggen.

De grootste aanpassing is echter de besturing. Want nee, je kunt op geen enkele manier gebruikmaken van motion controls in deze versie en bent dus gebonden aan de analoge stick. Een vreemde keuze.. In SMBBHD komen namelijk exact dezelfde werelden en levels voorbij als in de Nintendo Wii-versie, een game die volledig gebouwd was om de motion controls heen. Nu snap ik dat motion controls niet meer zo populair zijn als in 2006, maar een keuze was hier fijn geweest. Ondanks dat ik niet de grootste fan ben van dergelijke besturingssystemen, had ik het hier denk ik zelfs geprefereerd.

Gebrek aan focus

Banana Blitz is namelijk een stuk tammer dan diens voorgangers op de Nintendo Gamecube. De banen zijn breder en leunen zelfs in de latere levels minder op precies sturen en balanceren. Dat was prima op de Nintendo Wii, want de balansbesturing met de Wii Remote kostte wat gewenning en was uiteindelijk ook minder precies dan een analoge stick. In SMBBHD rol je vaak met precieze bewegingen van je analoge stick over banen die in verhouding veel te breed zijn. Met name de eerste twee werelden (uit een totaal van tien) deden me om die reden bijna in slaap vallen.

De werelden zijn daarbij sowieso al erg wisselend in kwaliteit en dat geldt zowel voor 2006 als nu. Het spel bevat traditionele hindernisparkoersen, maar ook levels die meer leunen op platformen, het vinden van de juiste route voordat de timer afloopt en zelfs baasgevechten. Dit zorgt voor aardig wat variatie, maar het komt de focus en kwaliteit niet altijd ten goede. Dieptepunt zijn de levels waarbij je meerdere keren moet wachten tot een bepaald platform verschijnt zodat deze je ontzettend langzaam naar de overkant kan brengen.

Daar tegenover staat dat Banana Blitz ook een paar erg toffe zaken aan de franchise toevoegt. Zo was ik erg fan van de speed-up pijltjes waar je overheen kan rollen voor een snelheidsboost. In sommige levels bestaat het hele parkoers uit deze pijltjes en knal je als een ware Sonic the Hedghog op hoge snelheid door het level heen. Veel leuker dan wachten op een suf platform dat je naar de overkant draagt. En hoewel de meeste baasgevechten gare en voorspelbare aangelegenheden zijn, was de Shadow of the Colossus-achtige reus in de woestijnwereld een erg originele uitdaging.

Tand des tijds

De Nintendo Switch-remaster voegt eigenlijk allemaal niet zo heel veel toe aan het pakket. Ja, je kunt nu je highscores vergelijken met de rest van de wereld en er zijn wat cosmetische dingetjes toegevoegd, maar verder is dit wat betreft de hoofdmissie exact hetzelfde spel qua inhoud. Daarbij moet ik zeggen dat het HD-sausje goed past bij de cartoony artstyle van het spel en de muziek nog altijd lekker klinkt -al zijn er wel een paar nummers veranderd door rechtenkwesties. De leeftijd van de visuals is soms wel duidelijk te zien, maar voor een Nintendo Wii-spel uit 2006 heeft het de tand des tijds aardig overleefd.

Tot slot nog een waarschuwing: koop dit spel niet voor de minigames. Het origineel had er vijftig, deze versie slechts tien. Misschien verwacht je dan dat deze spellen nu wél de moeite waard zijn: dat zijn ze niet. Het is (bijna) allemaal troep die zelfs in de slechtste Mario Party-game niet door de keuring zou komen. De twee spellen die wel enigszins de moeite waard zijn (Monkey Target en Monkey Snowboard), missen ook de diepgang om langer dan twee keer leuk te blijven. Doe dit jezelf en je vrienden niet aan en bedank me later.

Ik heb me goed vermaakt met Super Monkey Ball: Banana Blitz HD, maar het spel komt niet zonder problemen. Zo maakt de verplichte analoge besturing met name het begin echt veel te makkelijk. De levels en werelden schommelen daarbij flink in kwaliteit en missen wat focus vergeleken met de andere delen in de reeks. De toevoeging van het springen en nieuwe stage-elementen zoals de speed-up pijlen voelen nog net zo geslaagd als in 2006, maar de levels waarbij je moet wachten tot je een ons weegt hadden wel een oppoetsbeurt kunnen gebruiken. Na het balanceren van de plus en minpunten luidt mijn conclusie dan ook dat Super Monkey Ball: Banana Blitz HD helaas niet zo fris blijkt als de strakke redesigns van de menu’s doet vermoeden.

6.5

• + Het concept van Super Monkey Ball blijft ijzersterk
  • + Springen en boost-pijlen voegen dynamiek toe aan de levels